این موجودات فتوشاپی نیستند، موجوداتی که با دو سر به جهان می آیند

به گزارش دیار سلمان، تماشا موجودات عجیب و غریب این روز ها خیلی دور از فکر نیست؛ مخصوصا حیواناتی که به خاطر اختلالات ژنتیک با دو یا چند سر به جهان می آیند.

این موجودات فتوشاپی نیستند، موجوداتی که با دو سر به جهان می آیند

به گزارش همشهری آنلاین، تعداد این حیوانات آن قدر زیاد است که متخصصان علوم ژنتیک برای آن ها یک پرونده جداگانه تشکیل داده اند و نامشان را به عنوان دارندگان یک اختلال خاص در یک جا ثبت نموده اند؛ شاید به خاطر اینکه در شرایط طبیعی، نمونه های جالب و گاهی اوقات بسیار نادری از مخلوقات دوسر، سه سر یا چند سر دیده شده که دقیقا در رحم مادر مانند دوقلو های به هم چسبیده شکل گرفته اند. تنها مساله ای که موجب شده تا آن ها به چنین شکلی متولد شوند، ناموفق ماندن تفکیک سلول لقاح یافته یکسان دوقلوهاست.

در شرایطی که جانور با دو سر متولد می گردد، هریک از سر ها دارای یک مغز مجزا هستند و گاهی اوقات کنترل ارگان و اندام ها به وسیله ساختار خاصی به طور مشترک به دستور هر دو مغز صورت می پذیرد.

حیوانی که دچار این اختلال است معمولا تعادل کاملی در راه رفتن ندارد، زیرا عصب های دو مغز در هنگام ارسال دستور به عضو مورد نظر مرتب در حال درگیر شدن با یکدیگر هستند و حتی گاهی اوقات برخی از حیوانات بدون آنکه به سمت مکان خاصی بروند بی هدف به صورت زیگزاگ حرکت می نمایند.

در مار های دو سر که معمولا ضخامت آن ها تنها به مقدار انگشت انسان است، احتمال آن می رود که یکی از سر ها به سر دیگر حمله کند و در صدد بلعیدن آن برآید. هر چند که گزارش هایی مبنی بر داشتن طول عمری به مقدار مار های طبیعی و حتی تولد نوزادانی طبیعی از مار های دو سر وجود دارد، اما با وجود این، احتمال اینکه این مار ها بتوانند مانند دیگر گونه های خود که به طور طبیعی متولد می شوند بدون هیچ مسئله ای به زندگی ادامه دهند، بسیار ضعیف به نظر می رسد.

فسیل دو سر

در 22 فوریه سال 2007، دانشمندان فسیلی را کشف کردند که متعلق به 120 میلیون سال پیش بود و به موجود جاندار آبزی ای شبیه به سوسمار با دست و پا های کوتاه و دمی بلند به نام هیفالوسا اوروس لینجیوآننسیس تعلق داشت. این موجود، به عنوان اولین جاندار دو سر شناخته شده روی کره زمین معرفی گردید.

گربه دوسر

در ماه نوامبر سال 2008، زنی به نام سیلویا، به سرعت وارد کلینیک دامپزشکی سوان در شهر پرتز واقع در غرب استرالیا شد و از دامپزشک یاری خواست تا به گربه اش که در حال وضع حمل بود یاری کند. گربه سیلویا به سختی می توانست نوزادش را به دنیا بیاورد. دکتر فورا دست به کار شد و به یاری دستیارش آغاز به سزارین گربه مادر کرد، اما بچه گربه ای که به دنیا آمد با دیگر بچه گربه ها خیلی فرق داشت. این گربه ملوس و کوچک دارای دو سر بود.

خبر تولد این بچه گربه دو سر در همه جا پیچید و خانم برگز- دکتری که بچه گربه را به دنیا آورده بود- بعد ها در مصاحبه ای گفت: در طول 12 سالی که کار می کنم، بچه گربه های زیادی را به دنیا آورده ام و در برخی از موارد دیده بودم که گربه ها دو تا دم یا پای اضافی داشته باشند، اما این مورد را تا به حال ندیده بودم. اما نکته جالب اینجاست که بقیه خواهر و برادر های این گربه سالم به دنیا آمده اند. به هرحال، مدتی بعد از تولد این بچه گربه، چشم های هر دو سر این حیوان باز شد و هر دو آن ها با هم آغاز به میومیو کردند. به گفته دکتر برگز از هر یک میلیون گربه، یکی از آن ها با دو سر متولد می گردد.

مارمولک دو سر

در تابستان سال 2008، صاحب یک مغازه عتیقه فروشی واقع در استان هونان چین در حال تمیز کردن مغازه خود بود که ناگهان متوجه تکان خوردن چیزی در زیر وسایل چیده شده داخل ویترین شد. اول فکر کرد که مثل همواره یک مارمولک خانگی زبر و زرنگ و کوچک در حال ورجه ورجه کردن است، اما خوب که نگاه کرد، با مخلوق عجیب و غریبی روبه رو شد؛ یک مارمولک که به جای دم در قسمت انتهایی بدنش یک سر دیگر چسبیده بود. به گفته صاحب مغازه، این مارمولک عجیب و غریب ده سانتی متری به دلیل شرایط خاصی که داشت به هیچ عنوان نمی توانست سرش را به اطراف بچرخاند و به آرامی روی زمین می خزید.

خوک دو سر

به دنیا آمدن یک بچه خوک دوسر در سال 2007 در روستای کوآنزو واقع در ناحیه شرقی استان فوجیان چین، پای خیلی از خبرنگار ها را به این منطقه دورافتاده باز کرد؛ آدم های کنجکاوی که دوست داشتند این موجود عجیب را از نزدیک ببینند. نکته جالب اینجا بود که این خوک دوسر دقیقا در سال خوک به دنیا آمده بود و به همین خاطر، کشاورزان ساده دل چینی به آن به عنوان یک اتفاق خاص نگاه می کردند. این خوک صورتی رنگ کوچک، یک و نیم کیلوگرم وزن داشت و دو دهان و چهار چشم در صورتش مشاهده می شد.

پیتون دو سر

این پیتون دو سر با همه عجیب بودنش تا مدت ها ناشناخته بود؛ یعنی درست تا روزی که یکی از گروه های دامپزشکی باغ وحش کلومبو واقع در سریلانکا تصمیم گرفتند حیواناتی را که در باغ وحش نگهداری می شدند از نزدیک معاینه نمایند. آن ها مثل همواره به سمت قفس حیوانات رفتند و مشغول چک کردن شرایط آن ها شدند، اما اتفاق عجیب همین جا رخ داد، چون بعد از چند دقیقه، یکی از دامپزشکان همکارانش را صدا زد تا موجود خارق العاده ای را به آن ها نشان بدهد؛ یک مار پیتون دوسر کوچک که 18 سانتی متر طول داشت.

نکته جالب در خصوص این خزنده دو سر این است که سر راست مار کنترل حرکات را برعهده دارد و سر چپ به طور غریزی هرکجا که سر راست می رود در پی او حرکت می نماید. این مار دوسر تحت مراقبت های خاصی در باغ وحش کلومبو نگهداری می گردد، چون حالا به یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در باغ وحش سریلانکا تبدیل شده است.

از آنجایی که پیتون ها در محیط های طبیعی حدودا تا هفت متر رشد می نمایند و آن قدر قدرتمند می شوند که با پیچیدن به دور طعمه خود، قادر به بلعیدن حیواناتی بزرگ تر از مقدار خود هستند، مسؤولان باغ وحش منتظرند تا با بزرگ شدن این پیتون عجیب و تبلیغ آن، به جاذبه باغ وحششان اضافه نمایند.

شلمن دو سر

داستان اولین لاک پشت دوسری که نامش بین حیوانات عجیب ثبت شد هم برای خودش شنیدنی است؛ یک روز مردی وارد مغازه خیریه ای شد که حیوانات خانگی را در آنجا نگهداری می کردند. بعد دستش را به طرف صاحب مغازه دراز کرد و گفت: من این تخم ها را از کنار جاده پیدا نموده ام. لاک پشت ماده را یک ماشین زیر کرد و رفت.

لطفا مرا هدایت کنید که چگونه از آن ها نگهداری کنم. دامپزشک مرکز او را هدایت کرد و مرد با تخم های لاک پشت به خانه اش در فلوریدا برگشت، اما هنگامی که بچه لاک پشت ها آغاز به بیرون آمدن از تخم هایشان کردند، مرد با کمال تعجب دید که یکی از لاک پشت ها دو سر دارد. او هم بدون آنکه کسی را در جریان این اتفاق عجیب بگذارد تصمیم گرفت از این لاک پشت دو سر در خانه اش نگهداری کند.

اما بعد از چند روز، مرد متوجه شد که حال لاک پشت چندان خوب نیست و درنتیجه فورا او را به همان کلینیکی که می شناخت برد. اینجا بود که همه متوجه به دنیا آمدن لاک پشتی دو سر شدند و این موجود عجیب تحت مداوا نهاده شد و بعد هم صحیح و سالم به صاحبش تحویل داده شد. اما مرد تصمیم گرفت آن را به آکواریوم همان موسسه خیریه بسپارد تا خیالش از بابت نگهداری آن راحت گردد. به گفته یکی از پرستاران کلینیک، حال عمومی این لاک پشت بسیار خوب است و اگرچه ممکن است مانند دیگر گونه های خود تا 100 سال زنده نماند، اما اگر با دست به هر دو سر لاک پشت غذا داده گردد این موجود می تواند سالیان درازی به زندگی کردن ادامه دهد. دلیل اینکه حتما باید با دست به آن ها غذا داد این است که اگر غذاخوردن را به خودشان واگذار کنیم آن ها با یکدیگر دعوا می نمایند و در نتیجه یکی از سر ها بی غذا می ماند. اما خبر بد اینجاست که بعد از چند ماه، این لاک پشت دو سر از کلینیک دزدیده شد و الان دیگر معین نیست که کجا زندگی می نماید و اصلا زنده است یا مرده؟!

تمساح دو سر

در سال 2001، کارگران مزرعه پرورش تمساح در تایلند، مشغول انجام وظیفه شان بودند که متوجه بچه تمساح عجیبی در استخر شدند؛ دو بچه تمساح سبز رنگ از قسمت انتهایی بدن به یکدیگر چسبیده بودند و هر یک به طور جداگانه دم داشتند. کارگران این مزرعه با تماشا این بچه تمساح سریع بقیه اهالی را هم خبر کردند و کم کم موضوع به گوش رسانه های تایلندی هم رسید و نام این تمساح هم بین حیوانات عجیب ثبت شد.

بزغاله دو سر

تولد یک بزغاله دو سر در منطقه اولفوس واقع در نواحی جنوبی ایسلند، نه تنها مردم منطقه را شگفت زده کرد بلکه متخصصان جانورشناس سراسر دنیا را هم در حیرت فرو برد. جالب اینجاست که تمامی اجزای صورت این بزغاله به صورت مجزا شکل گرفته و دو سر روی یک بدن چسبیده است. پال استفانسون- دامپزشک محلی- با تماشا این بزغاله گفت تولد بزغاله دو سر از حوادث بسیار نادر در دنیای جانوران است. اگرچه این بزغاله در شبی که به دنیا آمد حال مساعدی داشت، اما فردای روز تولد، متخصصان متوجه شدند که بزغاله قادر به بالا نگاه داشتن سرش نیست.

گوساله دوسر

تولد یک گوساله دوسر در استان ویرجینیای آمریکا سر و صدای بسیاری به پا نموده است. این گوساله دارای سه ردیف دندان، دو فک پایینی و دو زبان است، اما جالب اینجاست که تمامی این اعضا در یک دهان جا شده اند. روی صورت این حیوان دو بینی دیده می گردد که هر یک سوراخ های جداگانه دارد.

این گوساله یک چشم هم دارد که درون آن دو مردمک به خوبی قابل مشاهده است. این گوساله کوچک متعلق به یک کشاورز اهل ویرجینیا به نام هلدرس است که پس از تولد حیوان نام ستاره را برایش انتخاب کرد. کشاورز در خصوص این گوساله به خبرنگاران چنین گفت: ما تصمیم گرفتیم که برای داشتن یک گاو با نژاد عالی و خوب، دو گونه مختلف را با هم آمیزش دهیم و ستاره نتیجه این لقاح است.

به رغم اینکه ستاره دو صورت دارد و به نظر می رسد که ممکن است شرایط مساعد خوبی نداشته باشد، اما به گفته پزشکان حال ستاره بسیار خوب است و حتی خانواده هلدرس ادعا می نمایند که گوساله کوچک بسیار شیرین و دوست داشتنی است. به گفته پزشکان هنگامی که جنین در اثر اختلالات ژنی به دو نیم تقسیم می گردد، معمولا نوزاد شکل گرفته در رحم با دو صورت و یک بدن متولد می گردد. باب جیمز استاد مرکز پلی تکنیک ویرجینیا درباره این گوساله دو سر می گوید: گوساله هایی که با چنین شرایطی به دنیا می آیند بسیار نادر هستند. در طول 25سالی که در این زمینه فعالیت داشته ام تنها دو یا سه بار با چنین موردی برخورد نموده ام.

ملخ دو سر

این ملخ دو سر عجیب هم یکی دیگر از شگفتی های دنیای حیوانات است که در راسته راست بالان که شامل گروه ملخ ها، جیرجیرک ها و حشره های درختی راست بال می گردد، جای دارد. بدن این حشره از دو سر به رنگ های قرمز و مشکی و چهاردست و دو پای بلند که در طرفینش قرار دارند تشکیل شده است. به نظر می رسد که سر قرمز رنگ این ملخ که فقط از لحاظ ظاهری به یک سر شبیه است و به هیچ عنوان واقعی نیست، بیشتر نقش جذب دشمن را برعهده دارد. نوع یک سر این ملخ، بیشتر در ارتفاعات 1400 متری بالاتر از دریا از جمله مزارع کاشت قهوه در کلمبیا دیده می گردد.

ماهی دو سر

یک روز دو جوان ماهیگیر اهل منطقه آلبتراس اویسلند کانادا، مثل همواره برای صید ماهی به دریاچه آتاباسکا رفتند، تور ماهیگیری را به آب انداختند و چند دقیقه ای منتظر ماندند، بعد تور را بالا کشیدند و آغاز به خالی کردن آن کردند. ماهی های درشت تر را در یک سبد و ماهی های دیگر را در سبد دیگری انداختند. کارشان که تمام شد به کنار دریاچه برگشتند، اما در همین هنگام صدای فریاد بچه هایی را که دور سبد های آن ها جمع شده بودند شنیدند. بچه ها می گفتند: وای، نگاه کن، ما یک ماهی دو سر گرفتیم؛ واقعا عجیب و غریب بود.

آن ماهی دو دهان داشت که یکی در زیر دیگری نهاده شده بود. تا به حال چنین چیزی را ندیده بودم. این نظر مک میلان، یکی از صیادانی است که این ماهی گلدآی را از نزدیک دیده است. پس از این اتفاق آن دو جوان ماهیگیر این حیوان دو سر را به دست محققان منطقه سپردند. آن ها هم در کنفرانسی که چند روز بعد برگزار گردید به مدت 20دقیقه آن را در معرض دید مردم قرار دادند و گفتند: برای سرنوشت ماهی های دریاچه بسیار مهم بود که چنین چیزی به نمایش گذاشته گردد تا مردم متوجه حرف ما بشوند.

در ابتدا آن ها حرف ما را باور نمی کردند، اما حالا خودشان شاهدند که آلودگی دریاچه می تواند چه بلایی بر سر ماهی های بیچاره بیاورد. با اینکه ما بار ها هشدار داده بودیم که آلوده کردن محیط زیست ممکن است چه خطراتی برای حیوانات در پی داشته باشد، اما کسی توجه نمی کرد. حالا این ماهی تنها نشانه کوچکی است از آنچه ممکن است در آینده ای نه چندان دور برای ساکنان محیط زیست اتفاق بیفتد.

قورباغه سه سر

در پنجم مارس سال 2004، کارمندان و بچه های پیش دبستانی مدرسه گرین آمبرلا واقع در روستایی در انگلستان، مشغول بازی و سرگرمی بودند که ناگهان متوجه قورباغه سه سری در کنار چمن ها شدند. اما به محض اینکه کارمندان مدرسه آغاز به عکس و فیلم گرفتن از این قورباغه کردند، حیوان بیچاره ترسید و فرار کرد.

در ابتدا معلم های مدرسه تصور کردند که سه قورباغه به یکدیگر چسبیده اند، اما خوب که دقیق شدند به این نتیجه رسیدند که این قوباغه سه سر دارد. بعد از رسیدن گزارشی مبنی بر وجود قورباغه ای سه سر و شش پا و دیده شدن فیلم آن به وسیله زیست شناسان و متخصصان در برنامه ای مربوط به حیات وحش، مای دیلگر - زیست شناس- حضور پیدا کرد و چنین نظر داد: این زنگ خطری است از مشکلاتی که در آینده گریبانگیر محیط زیست خواهد شد. این متخصص دلیل به وجود آمدن چنین موجود چندش آوری را اختلال به وجود آمده در هنگام رشد جنین تشخیص داد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1403 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2338

به "این موجودات فتوشاپی نیستند، موجوداتی که با دو سر به جهان می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجودات فتوشاپی نیستند، موجوداتی که با دو سر به جهان می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید