این شهرستان هیج موزه فعالی ندارد!

به گزارش دیار سلمان، با وجود درخواست های اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین برای اختصاص اعتبارِ ایجاد موزه در شهرستان ورامین اما هنوز این درخواست عملی نشده و این شهرستان هیچ موزه ای ندارد حتی موزه مردم شناسی این شهر هم تعطیل شد!

این شهرستان هیج موزه فعالی ندارد!

به گزارش خبرنگاران، حدود یک ماه پیش و درست یک روز قبل از شروع هفته گردشگری بود که شهرداری ورامین، موزه مردم شناسی که در طول یکی دو سال قبل با آثار قدیمی اهدایی مردم این شهرستان در برج علاءالدوله ایجاد شده بود را جمع کرد و در یک اتاق از ساختمانِ شهرداری آن را بازگشایی کرد، آن هم با آثاری که به گفته مسئولان میراث فرهنگی ورامین ارزش تاریخی چندانی نداشتند و هیچ کدام حتی در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده اند.

باید گفت موزه ایجاد شده از سوی شهرداری در برج علاءالدوله که مهمان چند روزه این برج تاریخی بود، هیچ اثری در نمایش آثار تاریخی کشف شده از محوطه های باستانیِ ورامین هفت هزار ساله نداشته است، اما دست کم دلِ مردم شهر به وجود یک موزه آن هم با آثار قدیمی و به ارث رسیده خودشان خوش بود.

در این شرایط باز هم احتیاج به وجود یک موزه برای نمایش تاریخِ شهرستان ورامین به وضوح به چشم می آید، موزه ای که از انتقال آثار کشف شده در محوطه های تاریخی این شهرستان به موزه ملی ایران جلوگیری کند، هر چند گفته می گردد موضوع احداث موزه در شهرستان ورامین بارها مورد تأکید مسئولان شهرستان و استان تهران بوده و حتی شورای اسلامی شهر ورامین در سال 1390 زمینی را برای احداث آن در نظر گرفت، ولی احداث موزه ورامین هیچگاه عملیاتی نشد تا آن که شهرداری ورامین با راه اندازی موزه حیات وحش و مردم شناس، نخستین گام را برای جمع آوری آثار شهرستان برداشت.

با امضای تفاهم نامه ای بین شهرداری و دفتر میراث فرهنگی شهرستان ورامین، قرار شد تا در مدت یکسال، موزه مردم شناسی با هماهنگی این دو ارگان در برج تاریخی - آرامگاهی علاءالدوله راه اندازی گردد اما این فضای موزه ای سه ماه بیشتر دوام نیاورد، چون دفتر میراث فرهنگی ورامین نسبت به برخی بندهای تفاهم نامه که توسط مدیر قبلی این اداره امضا شده بود، رضایت نداشت، بعد از کش و قوس هایی هر چند این دو نهاد با یکدیگر به تفاهم هایی رسیدند اما شهرداری ورامین ناگهان، تصمیم به حذف این موزه در برج علاءالدوله گرفت و یک روز مانده به روز جهانی گردشگری، این موزه تعطیل شد.

آثار ارزش تاریخی نداشتند/تعهدات از عهده میراث ورامین خارج بود

ژیلا خدادادی مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین در مورد وضعیت این موزه به خبرنگاران شرح می دهد: موزه مردم شناسی ورامین بر اساس یک تفاهم نامه در سال 96 در برج علاءالدوله ورامین ایجاد شد. این برج در اختیار شهرداری نهاده شد تا یک سری وسایل قدیمی که از شهرداری و مردم به صورت امانی گرفته شده بود، در معرض نمایش قرار گیرد و این آثار که ارزش تاریخی ندارند، در آن مکان نمایش داده شدند.

او با بیان این که برج علاءالدوله برای ایجاد موزه استانداردسازی نشده بود و حتی آثار به نمایش درآمده در آن ارزش گذاری نشده بودند، ادامه می دهد: با این وجود براساس تفاهم نامه امضا شده همه هزینه ها در نگهداری و حفاظت بر عهده میراث فرهنگی بود، از یک سو نیروی یگان حفاظت در اختیار نداشتیم و از سوی دیگر این اقدامات از عهده میراث فرهنگی خارج بود.

وی بیان می نماید: بنابراین خرداد سال جاری در مکاتبه ای با شهرداری ورامین اعلام نمودیم که بر اساس کارشناسی ها، آثار نهاده شده در این مکان تاریخی، ارزش میراثی ندارند و از سوی دیگر به دلیل وضعیت برج و نحوه کاربری، برج در حال آسیب دیدن بود چون بحث های حفاظتی و امنیتی رعایت نشده بودند و حاضر نبودند وظیفه ای را در این زمینه بر عهده بگیرند.

به گفته وی، شهرداری ورامین در پاسخ به این اعتراض ها اعلام نمود که بر اساس تفاهم نامه ای که میراث فرهنگی و شهرداری امضا نموده اند، باید مفاد آن را رعایت کنیم، در نتیجه تصمیم گرفتیم تا خاتمه زمان قرارداد به آن تفاهم نامه وفادار بمانیم و تفاهم نامه جدید با مفاد دیگری بعد از آن مدت بین این دو نهاد تهیه گردد، اما یک روز قبل از شروع هفته گردشگری شنیدیم که شهرداری موزه را تخلیه نموده و آثار خود را به طبقه دوم ساختمان شهرداری ورامین منتقل نموده است.

خدادادی با تاکید بر اینکه ورامین هیچ موزه تخصصی و دارای ارزشی ندارد، می گوید: بارها از میراث فرهنگی درخواست نموده ایم تا با اختصاص هزینه ای، بتوانیم چنین موزه ای را ایجاد کنیم، حتی آثار باستان شناسی به دست آمده در محوطه های تاریخی ورامین را به دلیل نداشتن هیچ فضای مشخصی مجبوریم به تهران منتقل کنیم، اما امیدواریم در سال های آینده چنین فضایی ایجاد گردد.

میراث خواسته بود شهرداری موزه راه بیندازد

با وجود صحبت های مطرح شده، حسین عباسی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ورامین در گفت وگو با ایرنا با بیان این که راه اندازی موزه در راستای اجرای برنامه های فرهنگی شهر اجرا شده، اظهار کرد: میراث فرهنگی ورامین طی مکاتباتی که با شهرداری داشته، خواهان جمع آوری موزه مردم شناسی از داخل برج تاریخی علاءالدوله شده بود، شهرداری ورامین نیز با جمع آوری بیش از 200 اثر تاریخی در حوزه مردم شناسی و با هدف معرفی ظرفیت های تاریخی شهرستان این موزه را با همکاری میراث فرهنگی راه اندازی نموده بود .

وی اضافه نمود: میراث فرهنگی در نامه ای که به شهرداری ارسال نموده این گونه گفت که وسایل مربوط به موزه به بدنه تاریخی برج علاءالدوله آسیب وارد می نماید لذا مسئولان شهرداری پس از آنالیز جوانب امر تصمیم گرفتند تا وسایل این موزه را جمع آوری نموده و به محل اولین موزه مردم شناسی واقع در بوستان 15 خرداد منتقل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 140

به "این شهرستان هیج موزه فعالی ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شهرستان هیج موزه فعالی ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید