ابطال مجوز معدن، تهیه مولاژ، مستندسازی و چاپ کتاب مهم ترین اقدامات درخصوص سنگ نگاره های تیمره است

به گزارش دیار سلمان، در پی انتشار گزارشی در روزنامه اعتماد درخصوص سنگ نگاره های تیمره در استان مرکزی، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی توضیحاتی را به این روزنامه ارسال کرد.

ابطال مجوز معدن، تهیه مولاژ، مستندسازی و چاپ کتاب مهم ترین اقدامات درخصوص سنگ نگاره های تیمره است

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این توضیحات آمده است:

بدون شک پرداختن به موضوع عدم اقدامات مناسب سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص سنگ نگاره های تیمره در استان مرکزی حاکی از عدم اطلاع لازم و کافی نگارنده آن است، زیرا اگر آنگونه که آن نگارنده ذکر نموده هیچ اتفاقی در سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص سنگ نگاره ها نیفتاده باگشت، از پس سیاست های دولت گذشته، امروز تلی از خاک از محوطه تاریخی تیمره به جا مانده و تک تک سنگ نگاره های آن محوطه به پودر سیلیس تبدیل گردیده بود.

به عنوان مثال در بخشی از مطلب آن روزنامه آمده است: نه تنها هیچ کدام از این اتفاقات در سازمان میراث فرهنگی نیفتاده است، بلکه ارگان های متولی توسعه، از جمله وزارت نیرو و وزارت راه هم بی اعتنا به اهمیت این آثار کم نظیر در کشور اقدام به انجام پروژه های عمرانی در عرصه و حریم این محوطه ها می نمایند و اگر نباگشت اعتراض پژوهشگران و فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها، چیزی از تاریخ چند ده هزار ساله سنگ نگاره ها باقی نمی ماند.

اما این در حالی است که در دولت گذشته مجوز کشف و بهره برداری بیش از 5 معدن در این محوطه صادر گردیده بود. این مجوزها به علت وجود رگه های قابل توجه ماده معدنی سیلیس در کل این محوطه صادر گردیده بود و اگر درایت اداره کل میراث فرهنگی استان در دوره دولت تدبیر و امید نبود امروز پهنه تاریخی تیمره از گیتی حذف گردیده و تنها نامِ ننگی از آن به جای مانده بود.

در نخستین روزهای کاری مدیریت جدید اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در دولت یازدهم، شکایتی رسمی از این دست اقدامات در دستور کار نهاده شد و با ورود دادستانی، مجوز 4 معدنی که فعالیت خود را شروع نموده بودند باطل و باقی مجوزها نیز ابطال گشت.

در ادامه سلسله برنامه های سازمان میراث فرهنگی، انجام مستند سازی های اولیه، تهیه مولاژ توسط پژوهشکده زبان و گویش برای 50 صخره اصلی، تهیه و چاپ کتاب سنگ نگاره های ایران زبان مشترک جهانی (که خود یک مستندنگاری کامل محسوب می گردد)، تهیه مستند تلویزیونی سنگ نگاره های استان مرکزی با حضور داریوش ارجمند، تهیه کتاب موزه هایی در باد توسط فرهادی و ثبت ملی اثر و تهیه نقشه عرصه و حریم این محوطه، از دیگر اقدامات این سازمان در راستای حفاظت از این سنگ نگاره ها است. در ادامه این فعالیت ها در سال 96 مقدمات ثبت پایگاه میراث فرهنگی این محوطه انجام گشت تا انشاله در سال جاری شاهد راه اندازی این پایگاه باشیم.

درخصوص پدیده وندالیسم نیز که در گزارش به آن اشاره گردیده است باید اعلام نمود که تنها راه چاره در این زمینه با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی موجود، آگاه سازی جوامع محلی است، از این رو اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در نوبت های مختلف اقدام به برگزاری همایش های کوچک و محلی برای اهالی بومی نموده تا با بالا بردن حس تعلق بومیان، در حفاظت فرد به فرد از این آثار گام برداشته گردد

بی تردید تنها مانع و سد پدیده شوموندالیسم فرهنگ است که موضوعی زمان بر است ، با این حال اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی بصورت روزانه بازرسی های سرزده ای را توسط یگان حفاظت خود از این منطقه عظیم دارد تا در حد توان موجود، حافظ میراث و ارزش های مشترکمان باگشت.

در خاتمه تاکید می گردد گرچه نقد آن روزنامه حاکی از دغدغه به جای روزنامه نگاران ارجمند بوده و هست ، اما امید داریم با در نظر گرفتن شرایط موجود اعتباری، وسعت 1750 هکتاری محوطه و کوشش و اقدامات این سازمان، راه روشنگری با اطلاع رسانی کامل برداشته طی گردد.

منبع: chtn.ir
انتشار: 28 مرداد 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 67

به "ابطال مجوز معدن، تهیه مولاژ، مستندسازی و چاپ کتاب مهم ترین اقدامات درخصوص سنگ نگاره های تیمره است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابطال مجوز معدن، تهیه مولاژ، مستندسازی و چاپ کتاب مهم ترین اقدامات درخصوص سنگ نگاره های تیمره است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید