آذری جهرمی کارت زرد گرفت

به گزارش دیار سلمان، در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان درباره علت عدم تشریح و شفاف سازی در خصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی (قبل از فیلتر شدن این پیام رسان) با وجود استقرار cdn های تلگرام در کشور را مورد بررسی قرار دادند.

آذری جهرمی کارت زرد گرفت

نهایتا نمایندگان با استماع سخنان وزیر ارتباطات و عباس مقتدایی، با 63 رای موافق و 135 رای مخالف از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه، توضیحات وزیر ارتباطات را قانع کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.

سوال نماینده اصفهان

عباس مقدایی نماینده اصفهان در جریان سوال خود از وزیر ارتباطات درباره علت عدم تشریح و شفاف سازی در مورد مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی (قبل از فیلتر شدن این پیام رسان) با وجود استقرار cdn های تلگرام در کشور، به حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلگرام گفت: مردم به شما و وزارتخانه شما اعتماد کردند و توقع این بود که شما به جای حمایت از تلگرام از مردم حمایت کنید.

او اضافه نمود: وزیر و دستگاه مربوطه لاپوشانی کردند تا اطلاعات میلیون ها نفر در اختیار دیگران قرار بگیرد. همچنین پول های اضافه بر سازمان هم گرفتید و نحوه مدیریت در مسوولیت ها شما سبب شد تا صدها و هزاران میلیارد تومان دارایی ها مردم از جیب آنها خارج شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: هنوز فرصت وزارت برای شما باقی است و شما می توانید در پیشگاه ملت عذرخواهی کنید و اموالی که از مردم گرفتید به آنها برگردانید و حتما ما نسبت به شما با رافت برخورد خواهیم کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات، اظهارات وی درباره سرورها را اشتباه نام کرد و گفت: در کشور سرور 2 هزار دلاری وجود ندارد و آمار و ارقامی که وزیر ارتباطات بیان کردند اشتباه است.

لو با بیان اینکه تمایل ندارد بگوید مدیران ناسالم داریم، اظهار کرد: اما اگر جایی مسئول یا وزیری کوتاهی کند، مجلس یازدهم پای کار می ایستد و تخلف را پیگیری خواهد کرد. موضوع تلگرام بحث امروز نیست، حدود یک سال پیش بنده تذکر کتبی به وزیر ارتباطات دادم ؛ پس از آن تماس تلفنی گرفتم و حتی با مرکز پژوهش ها نامه نگاری کردم اما وزارتخانه پاسخگو نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه نمود 80 تا 100 میلیارد تومان پول از جیب مردم برای استفاده از تلگرام دریافت شده است.

مقتدایی ادامه داد: انتظار می رود از مردم عذرخواهی کنید، از پول اضافه ای که از مردم گرفته اید، عذرخواهی کنید، از کمبود آب عذرخواهی کنید. آقای رئیس جمهور، وزیر شما در مجلس خلاف می گوید و شما حتی یک روز هم برای پاسخگویی به مجلس نیامدید.

پاسخ وزیر ارتباطات

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس در جریان سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان گفت: هزینه اضافی در این زمینه از مردم دریافت نشده است.

او اضافه نمود: در مواردی مثل ارزش اضافه نموده و ستاره مربع ما محکم ایستادیم و تا آنجا که به ما مربوط بود تا ریال آخر پولش را به مردم بازگرداندیم.

وزیر ارتباطات گفت: اصل سوال این است که سرورهای تلگرام به ایران آمده و مستقر شده پس چرا ترافیک را برای مردم نیم بها حساب نکردید؟ من می خواهم یک فرایند قانونی را به مجلس شورای اسلامی یادآوری کنم. 20 مردادماه 95 در دولت یازدهم سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی مجازی به تصویب رسید.

آذری جهرمی اضافه نمود: در مورد تعریف مدل اقتصادی شبکه ملی آمده که تعرفه گذاری به گونه ای باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد.

آذری جهرمی همچنین یادآور شد: براساس سیاست گذاری شورای عالی فضای مجازی کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب کرد که اپراتورهای مخابراتی موظف هستند اقداماتشان را برای این که محاسبات ترافیکی داخلی و بیرونی مجزا انجام شود به عمل بیاورند. برهمین اساس سیاست گذاری و اعلام نرخ ترافیک داخلی باید حداقل نصف قیمت بین الملل در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: در ابتدای سال 1396 برخی اپراتورها با استناد به این مصوبه بسته های اختصاصی برای قیمت مناسب تر پیام رسان های خارجی ارائه کردند که این باعث تذکر جدی دادستان کل کشور و جمع آوری تبلیغات آنها شد و به ما هم یادآوری که سیاست شورای عالی فضای مجازی حمایت از پیام رسان داخلی است. این موضوع در سند طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات هم تصریح شده است.

آذری جهرمی در ادامه نام کرد: در تبصره 18 بودجه 1400 هم مجلس شورای اسلامی مزیت رقابتی برای پیام رسان های داخلی را مورد تاکید قرار داد. در اولین جلسه ای که من در مجلس برای هماهنگی خدمت نمایندگان آمدیم رئیس مجلس هم نکاتی را گفت (آذری جهرمی در ادامه بخشی از صحبت های محمدباقر قالیباف را از تریبون مجلس شورای اسلامی پخش کرد).

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: جمع بندی مجلس انقلابی این بود که با تعرفه گذاری از پیام رسان داخلی حمایت شود در طرح نو نمایندگان برای مدیریت فضای مجازی هم خدمات داخلی به تفصیل تعریف شده و حمایت از خدمات داخلی مورد تاکید قرار گرفته است. بنابر همه این قوانین و مقررات اگر حتی سرورهای خارجی هم در کشور مستقر شوند شامل ترافیک نیم بها نخواهند شد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1856

به "آذری جهرمی کارت زرد گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذری جهرمی کارت زرد گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید