7 کتاب الهام بخش برای 7 کارگردان شاخص دنیا

به گزارش دیار سلمان، به گفته دیوید لینچ، کارگردان فیلم هایی مثل تل ماسه (Dune) و جاده مالهالند (Mulholland Drive)، داستان های زیادی درباره تقابل و تضاد، اوج و فرود، زندگی و مرگ، و درگیری های بشری و خیلی چیزهای دیگر وجود دارد. برای اینکه کارگردان ها قادر به روایت عمق زندگی در پرده نقره ای باشند، کتاب بهترین گزینه است. از این روی در ادامه 7 کتابی را نام می بریم که برای 7 کارگردان منحصربفرد صندلی ویژه ای داشتند.

7 کتاب الهام بخش برای 7 کارگردان شاخص دنیا

برای بسیاری از کارگردان ها، رمان ها مانند کلاژهایی هستند که تصاویر سینمایی خود را با آن ها می سازند و درست مثل همه ما، هر کارگردانی می تواند کتاب یا کتاب ها و نویسنده یا نویسنده های مورد علاقه خود را داشته باشد. کارگردان هایی مانند برادران کوئن برای هر یک از آثارشان، یک کتاب را الهام بخش خود می دانند و کارگردان های دیگری هم آثار منحصربفردشان نشان دهنده تاثیر یک کتاب یا نویسنده در سبک فیلم سازی شان است.

1. جورج کلونی - جنگ و صلح اثر لیو تولستوی

برای کسی مانند جورج کلونی که هم در جلو و هم پشت دوربین به عنوان بازیگر و کارگردان پیروز عمل نموده، بسیار قابل توجه است که حتی فرصت به خاتمه رساندن یک کتاب کلاسیک روسی تقریبا 600000 کلمه ای را داشته باشد. او در مصاحبه هایش بارها گفته که اگر قرار باشد در دنیا تنها یک کتاب را انتخاب کند، بدون شک انتخابش کتاب جنگ و صلح تولستوی خواهد بود.

کلونی که در مینی سریال تبصره 22 (Catch 22) بازیگر و یکی از کارگردان ها بود، به گفته خودش با نگاهی طنز و الهام از این کتاب قسمت هایی از آن را کارگردانی نموده است و حتی نام کاراکترش را (شایسکوف) از روی اسامی روسی انتخاب کرد.

رمان جنگ و صلح تولستوی که ترجمه های بسیار خوبی هم از آن در ایران وجود دارد، یکی از تحسین شده ترین و عظیمترین کتاب ها از نظر منتقدان دنیا است که زندگی و سرگذشت چند خانواده روسی را در زمان جنگ فرانسه و روسیه با جزئیات وصف ناپذیری روایت می نماید.

  • آسمان نیمه شب می تواند جورج کلونی را به اسکار بازگرداند

2. جودی فاستر - چند نامه به شاعر جوان اثر راینر ماریا ریلکه

گستره خلاقیت حتی برای عظیمان عرصه تئاتر و سینما هم می تواند مملو از تردید و ناکامی ها باشد. وقتی یک بازیگر مشهور پا به میدان کارگردانی می گذارد، این گستره هرچقدر هم وسیع باشد، نظارت و حساسیت بر او چند ده برابر است. برای سربلندی در این میدان، شاید چیزی مانند کتاب چند نامه به شاعر جوان نوشته راینر ماریا ریلکه بتواند با کلمات مشوق و دلگرم کننده برای رسیدن به یک اثر ارزشمند و تجسمی زیبا برای پیروزیت کسی مثل جودی فاستر موثر باشد.

همانطور که جودی فاستر در یک مصاحبه گفت، این مجموعه نامه هایی است که ریلکه برای شاعری که از او مشاوره خواست نوشت، واضح است که ریلکه می خواهد مرد جوان را تشویق کند، اما او نمی تواند ناامیدی خود از دنیا و احساس کم ارزش بودن را پنهان کند.

فاستر می گوید: من عاشق فروتنی ریلکه هستم. این کتاب را به چند کارگردان داده ام و هر نسخه را در یک پارچه ابریشمی پیچیده ام. وقتی احساس می کنم شکست خورده ام یا در کار خود شک دارم، این کتاب مقدس است که با دقت و ظرافت هرچه تمام تر آن را از قفسه بیرون می آورم و باز می کنم.

ترجمه فارسی این کتاب خوشبختانه در ایران موجود است. داستان درباره شاعر جوانی است که دانشجوی آموزشگاه نظامی بوده و اشعاری نوشته و آن را برای شاعری شناخته شده ارسال می نماید و از او می خواهد اشعارش را قضاوت کند و برای بهتر شدن مشاوره دهد. ریلکه همان شاعر نامی است که در چند نامه خواسته جوان را اجابت می نماید.

3. صوفیا کاپولا - برف بهاری اثر یوکیو میشیما

زندگی یوکیو میشیما چیزی مانند سوریالیسم سینمایی است که بیش از حد به سبک مینیمالیستی آثار صوفیا کاپولا نزدیک است. با این حال، جدا از زندگی نامه باورنکردنی او، میشیما همچنین خود را به عنوان یک استاد انکارناپذیر در نثر تثبیت کرد و این همان چیزی است که کاپولا وقتی صحبت از برف بهاری می گردد، از آن لذت می برد.

کاپولا معتقد است این کتاب فوق العاده عاشقانه است، مخصوصا وقتی عاشقان محکوم به فنا در برف یکدیگر را می بوسند.

این رمان که ترجمه فارسی آن هم در ایران وجود دارد، اولین سری از کتاب چهار قسمتی دریای باروری اثر میشیما است و داستان در ژاپن قرن گذشته اتفاق می افتد و درگیری بین اشرافیت قدیمی ژاپن و یک طبقه جدید و در حال ظهور را آنالیز می نماید. دو خانواده برجسته عشق بین این دو جوان را نمی پذیرند تا اینکه خیلی دیر می گردد و دختر با امپراطور نامزد می نماید.

4. گرتا گرویگ - به سوی فانوس دریایی اثر ویرجینیا وولف

نقل قولی از ویرجینیا وولف وجود دارد که می گوید: با اجتناب از زندگی نمی توانید به آرامش برسید. این دقیقا همان مانترایی است که از مرکز فیلم لیدی برد (Ladybird) گرتا گرویگ می گذرد. تمام آثار این کارگردان با مفهوم یافتن ژرفای کوچکترین مکان ها عجین شده و تاثیر ویرجینیا وولف در استقرار این سبک بسیار ارزشمند است.

این کارگردان آینده دار یک بار در مصاحبه ای دلیل علاقه اش به این کتاب و نویسنده اش را اینطور عنوان نمود: یک دلیل کلاسیک دارد. ذهن من با نثر او به شکل جدیدی درآمده و دیگر هرگز مثل سابق نخواهد شد. متافیزیکی که وی در کتاب ارایه می دهد به گونه ای وضع شده است که به من اجازه می دهد درک گوشه کوچکی از فلسفه را آغاز کنم.

ترجمه فارسی کتاب به فانوس دریایی در ایران موجود است. این کتاب که از آن به عنوان بهترین اثر ویرجینیا وولف یاد می گردد، در واقع مرثیه ای است از طرف وولف برای هر یک از اعضای خانواده اش.

5. دیوید لینچ - مسخ اثر فرانتس کافکا

استنلی کوبریک یک بار گفت: اگر بتوان چیزی را نوشت یا درباره اش فکر کرد، می توان فیلمش را هم ساخت. از آن موقع تا کنون این جمله برای کارگردان ها دردسرساز شده. کتاب مهم فرانتس کافکا با نام مسخ، برای تبدیل شدن به یک فیلم، کتاب ساده ای نیست، اما دیوید لینچ علاقه و بینشی داشت که یک بار آن را امتحان کند.

در حالی که ممکن بود داستان سردرگمی عمیق یک مرد که در حال تبدیل شدن به یک حشره غول پیکر است، به یکی از آثار فراموش نشدنی لینچ تبدیل گردد، اما علاقه او به این کتاب باعث شد که او همواره ترس از این داشته باشد که نتواند فیلمش را با داستان مطابقت دهد. این کارگردان در یک مصاحبه به مخاطبان خود گفت: هنگامی که نگارش فیلمنامه اقتباسی برای فیلم سینمایی را به خاتمه رساندم، فهمیدم که زیبایی افکار کافکا در گفته های اوست. داستان آنقدر پر از کلمه است که وقتی کار نوشتنم تمام شد، فهمیدم که روی کاغذ بهتر از آن است که به فیلم تبدیل گردد.

کتاب مسخ نوشته فرانتس کافکا، در ایران با ترجمه روان صادق راهنمایی موجود است و داستان مردی را روایت می نماید که یک روز بعد از بیدار شدن از خواب متوجه می گردد که در حال تبدیل شدن به یک سوسک عظیم است.

  • تفکرات متعالی دیوید لینچ از زندگی در قرنطینه

6. جان واترز - لذت های جدی: زندگی استیون تنانت اثر فیلیپ هور

در خانه جان واترز در بالتیمور بیش از 8000 رمان وجود دارد و او در طول زندگی حرفه ای خود بارها بسیاری از این رمان ها را به پرده نقره ای منتقل نموده است. با این وجود، در میان این مجموعه، واترز تعداد محدودی از جمله بیوگرافی غیر داستانی شخصیتی منحصر به فرد انگلیسی به نام استیون تنانت را به عنوان کتاب مورد علاقه خود معرفی می نماید.

واترز جذابیت و تاثیرگذاری این کتاب را در حدی می داند که عدم تجدید چاپ آن از نظر او یک جرم محسوب می گردد.

متاسفانه ترجمه ای از این کتاب در ایران وجود ندارد.

7. استنلی کوبریک - حماسه اریک برایت آیز اثر هنری رایدر هاگارد

در فیلم مستند جان رانسون از زندگی کوبریک با نام جعبه های استنلی کوبریک (Stanley Kubricks Boxes)، کاملا بدیهی است که رمان حماسه اریک برایت آیز اثر هنری رایدر بیش از هرچیزی مورد توجه او بوده. کوبریک استاد اقتباس از آثار ادبی بود. از بری لیدون (Barry Lyndon) که فیلمی جنگی است و از کتابی به همین نام اقتباس شده تا 2001؛ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) که با الهام از داستان کوتاهی به نام نگهبان ساخته شده، توجه به جزئیات و ساده نگذشتن از کوچکترین روایات در فیلم هایش به خوبی مشهود است.

این حماسه وایکینگی به سبک ویکتوریایی نوشته شده و عاشقانه پسری کشاورز را که عاشق یک شاهزاده خانم می گردد و کوشش های او برای بدست آوردن دل شاهزاده خانم را روایت می نماید. چنین داستان سرایی ساده ای که با سبک های قدیمی و عمق پنهان پیچیده شده است، تجسم ادبی آثار استنلی کوبریک است و روشن است که چگونه کتاب بر سبک او تاثیر گذاشته است.

از این کتاب هم متاسفانه ترجمه ای در ایران وجود ندارد.

  • چرا استنلی کوبریک وسواس گونه به رنگ قرمز علاقه داشت؟

منبع: faroutmagazine

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1761

به "7 کتاب الهام بخش برای 7 کارگردان شاخص دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 کتاب الهام بخش برای 7 کارگردان شاخص دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید