گوشی های هوشمند نشان می دهند اسپیکر لپ تاپ می تواند بهتر باشد

به گزارش دیار سلمان، اگر از گوشی میان رده یا پرچم دار استفاده می کنید، به احتمال زیاد مسئله ای با اسپیکر های گوشی خود ندارید. اما در این میان واقعیت این است که بسیاری از لپ تاپ های پرچم دار از نظر کیفیت اسپیکر عملا حرف زیادی برای گفتن ندارند. چرا گوشی ها می توانند در یک فضای محدود اسپیکرهای بسیار خوبی تعبیه نمایند ولی سازندگان لپ تاپ ها در این زمینه هنوز مسائل جدی دارند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

گوشی های هوشمند نشان می دهند اسپیکر لپ تاپ می تواند بهتر باشد

کیفیت بالای اسپیکر گوشی های هوشمند

کاربران گوشی های هوشمند با استفاده از آن ها محتواهای مختلفی را دیدن می نمایند و به آهنگ های متنوعی گوش می دهند. تقریبا تمام گوشی های پرچم دار و بیشتر گوشی های میان رده در این زمینه عملکرد فوق العاده ای دارند و می توانند رضایت کاربران را به خوبی جلب نمایند. طبیعتا قرار نیست کیفیت صدای دریافتی از این گوشی ها در حد اسپیکرهای باکیفیت با ابعاد بزرگ تر باشد اما در هر صورت نمی توانیم کیفیت بالای این اسپیکرها را هم کتمان کنیم.

در این میان بعضی گوشی ها و تبلت ها از این هم فراتر می روند و با جداسازی عالی کانال های صدا، تجربه کاربری بسیار بهتری ارائه می نمایند. به عنوان مثال می توانیم به آیپد پرو اشاره کنیم که اسپیکر چهارگانه موجود در آن، نسبت به بسیاری از تلویزیون های بسیار باریک عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. طبیعتا قرار نیست تمام گوشی ها و تبلت ها چنین کیفیت صدای فوق العاده ای داشته باشند اما در هر صورت می خواهیم بگوییم که این گجت ها با وجود اینکه برای اسپیکرها از فضای بسیار محدودی استفاده می نمایند، در نهایت می توانند نسبت به اسپیکر لپ تاپ ها کیفیت بسیار بالاتری ارائه نمایند.

حتی لپ تاپ های پرچم دار هم معمولا اسپیکر خوبی ندارند

بنابراین با توجه به نکات مطرج شده، سوالی که ایجاد می گردد این است که چرا لپ تاپ ها در زمینه اسپیکر نمی توانند همان رویکرد گوشی ها و تبلت های باکیفیت را عملی نمایند. البته طبیعتا در این زمینه همیشه استثناهایی وجود دارند. به عنوان مثال Lenovo Thinkpad X1 یکی از لپ تاپ هایی است که از اسپیکر فوق العاده ای بهره می برد. اما همانطور که گفتیم، تعداد این مدل ها اصلا بالا نیست و حتی در بین مدل های پرچم دار هم فقط تعداد اندکی از آن ها با اسپیکر باکیفیت و مناسب راهی بازار شده اند.

زمانی که یک کاربر مبلغ هنگفتی را برای خرید لپ تاپ هزینه می نماید، طبیعتا انتظار دارد با اسپیکر فوق العاده ای روبرو گردد. اما زمانی که اسپیکر باکیفیت نباشد، برای دیدنی ویدیو و گوش دادن به موسیقی، گاهی اوقات به ناچار باید دست به دامن هدفون شوید زیرا اسپیکر بدنه نمی تواند تجربه کاربری خیلی خوبی ارائه کند.

چرا مک بوک های اپل اسپیکرهای خیلی خوبی دارند؟

در بازار تبلت ها، مک بوک های اپل معمولا در زمینه اسپیکرها حرف زیادی برای گفتن دارند. به عنوان مثال لپ تاپ های پرفروش مانند مک بوک ایر M1 و M1 پرو، هیچکدام دارای ساب ووفر اضافی نیستند. در حقیقت کیفیت صدای اسپیکر مک بوک ایر M1 آنقدر خوب است که عملا دیگر نیازی به استفاده از اسپیکر بلوتوثی جداگانه در ابعاد میانه ندارید. بنابراین چنین اسپیکری برای دیدنی فیلم های سینمایی و ویدیوهای یوتیوب بدون شک عملکرد فوق العاده ای ارائه می نماید. از شفافیت صدای عالی گرفته تا استیج خیلی خوب، تفکیک ایده آل و دیگر موارد این چنینی، اسپیکرهای مک بوک ها عملا ضعف خاصی ندارند.

بدون شک اپل برای ارائه چنین کیفیت بالایی، از ترکیب سخت افزار مناسب و بهینه سازی های نرم افزاری ایده آل استفاده نموده است. مک بوک ها سالهاست که در زمینه اسپیکر یکی از برترین ها هستند و همین تعیینه جذابیت آن ها را برای کاربران افزایش داده است. بنابراین تعیین نیست که چرا این موضوع برای سازندگان لپ تاپ های ویندوزی اهمیت زیادی ندارد و همچنان اشتباهات گذشته خود را تکرار می نمایند.

چرا لپ تاپ های ویندوزی اسپیکر های بی کیفیتی دارند؟

واقعیت این است که دقیقا نمی دانیم چرا لپ تاپ های ویندوزی به طور جدی در پی رفع کردن این مشکل نیستند. طبیعتا زمانی که یک لپ تاپ مقرون به صرفه قیمت خریداری می کنیم، قرار نیست با اسپیکرهای فوق العاده ای روبرو شویم زیرا شرکت سازنده باید از تمام جهات هزینه های فراوری را پایین بیاورد. اما زمانی که یک کاربر یک لپ تاپ گیمینگ حرفه ای یا ورک استیشن را خریداری می کنید و برای این کار مبالغ بسیار بالایی می پردازد، بدون شک انتظار دارد با برترین قطعات و برترین تجربه کاربری روبرو گردد. شاید شرکت های سازنده لپ تاپ ها بر این باور هستند که در نهایت بیشتر کاربران از هدست ها برای دریافت صدا استفاده می نمایند اما در هر صورت حتی یک گیمر حرفه ای هم دوست ندارد برای انواع و اقسام کارها از هدست بهره ببرد. به عنوان مثال شاید یک کاربر دوست داشته باشد فیلمی را به وسیله نمایشگر لپ تاپ برای خود و یک یا دو نفر از دوستان خود نمایش دهد و در صورتی که اسپیکر جداگانه ای نداشته باشد، باید صدا را به وسیله اسپیکر لپ تاپ به گوش آن ها برساند.

در کنسول های پرتابل برای گیمینگ، معمولا اسپیکرهای خوبی ارائه می دهند و حتی نسل تازه نینتندو سوئیچ در این زمینه از اسپیکر بسیار بهتری نسبت به بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار بهره می برد.

سخن پایانی

در هر صورت برای یادآوری باید بگوییم که با همین فناوری های فعلی، گوشی های هوشمند با وجود داشتن فضای بسیار محدود، پیروز به ارائه اسپیکرهای بسیار خوبی شده اند. اما در طرف مقابل، به نظر می رسد بیشتریت کاربران لپ تاپ ها مسئله ای با کیفیت پایین اسپیکرها ندارند و به همین دلیل شرکت ها هم ترجیح می دهند به جای تمرکز روی این مورد، به سراغ دیگر موارد پر زرق و برق تر بروند.

شاید وقتی در حال انتخاب یک لپ تاپ هستیم، کیفیت صدای خوب اسپیکرها اولویت بالایی برای بسیاری از کاربران ندارد و ویژگی هایی مانند نمایشگر، عمر باتری و عملکرد همچنان اهمیت بسیار بیشتری دارند. اما واقعیت این است که وقتی یک کاربر از یک اسپیکر باکیفیت استفاده کند، دیگر به سختی می تواند کیفیت صدای دریافتی از اسپیکرهای ضعیف تر را تحمل کند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مهر 1402 بروزرسانی: 21 مهر 1402 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2394

به "گوشی های هوشمند نشان می دهند اسپیکر لپ تاپ می تواند بهتر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های هوشمند نشان می دهند اسپیکر لپ تاپ می تواند بهتر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید