کتاب کمک آموزشی جای معلم را نمی گیرد

به گزارش دیار سلمان، یک مولف گفت: این تصور اشتباه که کتاب کمک آموزشی جای معلم را می گیرد یک آسیب بسیار جدی است و باید اصلاح شود.

کتاب کمک آموزشی جای معلم را نمی گیرد

مجتبی احمدوند مولف کتاب های کمک درسی در خصوص شرایط کمک آموزشی در کشور گفت: انتشار کتاب های کمک آموزشی تا اواسط دهه هشتاد تقریبا انحصاری بود و فقط در سال کنکور بود که بخش عمده فعالیتش دیده می شد، اما از نیمه دوم دهه هشتاد نشر های نو با سرعت عجیب از مرکز تهران سردرآوردند، تجارتی بسیار سودآور و بازاری که در هر شرایط اقتصادی مشتریان پر و پا قرص خود را داشت و حتی می ساخت.

به گفته احمدوند، این کتاب ها کم کم برای تمام دانش آموزان به خصوص آنان که در فکر راهیابی به دانشگاه های برتر بودند به یک ضرورت تبدیل شد، این ضرورت همچنان ادامه دارد و هرگز دانش آموزی دیده نمی شود که به کتاب های درسی بسنده کند و در امتحانات نهایی و کنکور چندان پیروز باشد.

او می گوید: این رشد کمی و کیفی در سال های اخیر تاحدی مفید بوده، اما آسیب هایی هم داشته است ، مفید از این جهت که توانسته با هزینه ای نه چندان زیاد مطالب علمی را به دست هر دانش آموز در هرجای ایران برساند و آسیب رسان بوده، چون نتوانسته فلسفه وجودی خودش را تبیین کند. این تصور اشتباه که کتاب کمک آموزشی جای معلم را می گیرد یک آسیب بسیار جدی است و باید اصلاح شود.

احمدوند در خصوص کاربردی بودن کتاب های کمک آموزشی برای ارتقای دانش آموزان گفت: این مسئله بسیار ضروری است. بیاید خودمان را جای یک دانش آموز فرض کنیم، امتحان نهایی یا کنکور داریم یا اصلاً در هر پایه ای که هستیم می خواهیم مطالب کتاب درسی را بهتر بیاموزیم وقتی یک درس، دست کم ده کتاب کمک آموزشی با محتوا و نویسندگان گوناگون در بازار دارد که می تواند به ما کمک کند حتماً حس بهتری خواهم داشت تا اینکه مجبور و محدود به مطالب معلم مدرسه باشیم. اگر منابعی برای رفع اشکال و آموزش بهتر داشته باشیم به خوبی می تواند کمک کننده باشد.

این مولف می گوید: تا حد زیادی تناسب بین محتوای کتاب درسی با کتب کمک آموزشی دیده می شود، کتاب کمک آموزشی یک کالاست که تاریخ مصرف دارد، دانش آموز به عنوان مشتری، کالایی که جوابگوی نیازهایش نباشد را نمی خرد و کتاب کمک آموزشی خوب حتما یادگیری را بهتر و عمیق تر خواهد کرد.

احمدوند در خصوص مخالفت گروه زیادی از معلمان برای استفاده از کتاب های کمک آموزشی به سبب ایجاد کم توجهی دانش آموزان به معلم، سبک آموزشی و دانش او گفت: آیا ما به مدرسه می رویم تا فقط و فقط دانش بیاموزیم؟ یا اینکه منش و رفتار هم باید به ما آموزش داده شود؟ معلمی که تصور می کند استفاده دانش آموزان از کتاب های کمک آموزشی به اعتبار او ضربه می زند یا اینگونه تلقی می کند که دانش آموز به علم او اعتماد کافی ندارد حتما فراموش کرده که معلم باید در بخش بسیار بزرگی از کلاس، به دانش آموزان، منش و شخصیت و رفتار درست را بیاموزد و الگوی مناسبی برای آن ها باشد و در کنار این وظیفه اصلی مطالب آموزشی هم - حتی با کمک گرفتن از کتاب های خوب کمک آموزشی به آن ها یاد بدهد ، دانش آموز شاید در کتاب، دانش بیابد، اما منش را از معلم خود باید یاد بگیرد. چیزی که هیچ کتاب کمک آموزشی قادر به انجام آن نیست.

خبرنگاران فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2237

به "کتاب کمک آموزشی جای معلم را نمی گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب کمک آموزشی جای معلم را نمی گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید