هلاکت سه میلیارد حیوان در آتش سوزی جنگل های استرالیا

به گزارش دیار سلمان، آتش سوزی جنگل ها و بیشه زارهای استرالیا که در اوایل امسال پس از چندین ماه خاموش شد جان قریب به سه میلیارد حیوان را از گونه های مختلف گرفت یا سبب فرار آنها شد.

هلاکت سه میلیارد حیوان در آتش سوزی جنگل های استرالیا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سازمان حفاظت از طبیعت استرالیا نتایج موقت یک پژوهش در خصوص تبعات آتش سوزی های چند ماهه در استرالیا بر حیات وحش این کشور را منتشر کرد که بر اساس آن در آتش سوزی ویرانگر چند هفته نخست امسال در استرالیا تقریباً سه میلیارد حیوان کشته شده یا فرار نموده اند.

سازمان مذکور این آتش سوزی را یکی از بدترین حوادث در تاریخ حیات وحش استرالیا و دنیا خوانده است.

روزنامه گاردین استرالیا با انعکاس نتایج این پژوهش نوشت: آتش سوزی در استرالیا که در ماه های آخر 2019 آغاز و تا اوایل سال 2020 میلادی ادامه داشت، یکی از بدترین بلایای حیات وحش تاریخ نامگذاری شده است.

تارنمای گاردین با انتشار نتایج تحقیقات اجرا شده در این زمینه نوشت: آنالیز ای که توسط تعدادی از دانشمندان وابسته به دانشگاه های استرالیا اجرا شده حاکی از آن است که آمار حیات وحش خسارت خورده از این آتش سوزی بسیار گسترده و شامل 143 میلیون پستاندار، 2.46 میلیارد خزنده ، 180 میلیون پرنده و 51 میلیون قورباغه بوده است.

کریس دیکمن، یکی از محققان این پروژه در گزارش منتشره در این زمینه با اشاره به این که چشم انداز شرایط حیواناتی که از شعله های آتش گریخته اند خیلی بهتر از آنهایی که کشته شدند نیست تاکید نمود : بیشتر این حیوانات به خاطر کمبود غذا، نداشتن سرپناه مناسب به دلیل از بین رفتن زیست محیط جنگلی و بیشه ها و وجود شکارچیان همچنان بسیار آسیب پذیر هستند.

کارشناسان حفاظت از حیات وحش استرالیا پیشتر نیز هشدار داده بودند حیواناتی که قادر به نجات دادن جان خود شدند، اکنون زمان بسیار سختی را پشت سر می گذارند. اگر زیستگاه و منابع غذایی، محیط لازم برای لانه سازی و پناهگاهی وجود نداشته باشد، حیات وحش شاهد تلفات بیشتری در این زمینه خواهد بود.

طبق گزارش رسانه های استرالیایی در این آتش سوزی که از اواخر سال گذشته میلادی آغاز و تا اوایل امسال میلادی ادامه داشت، بیش از 115 هزارمتر مربع از بوته ها، بیشه زارها و جنگل های این کشور در کام شعله های آتش فرو رفت.

خشکسالی سراسری در استرالیا به دلیل کاهش بارش های فصلی هم سبب گسترش آتش سوزی ها به بسیاری از مناطق این کشور شد که در اثر آن بیش از 30 نفر جان باخته و هزاران خانه نیز ویران شده و یا در آتش سوخت.

دانشمندان استرالیایی در این پژوهش تاکید نمودند: این آتش سوزی از نظر زمانی هم گسترده ترین و طولانی ترین دوره را در تاریخ استرالیا به نام خود ثبت کرد و این بحران به دلیل تاثیرپذیری وسیع استرالیا از تغییرات شدید آب و هوایی به وجود آمد.

لیلی ون ادن از دانشگاه سیدنی و از محققان این پروژه تحقیقاتی گفت: نتایج مطالعات اولیه در خصوص تبعات زیان بار این آتش سوزی در استرالیا در ژانویه امسال منتشر شد که براساس آن در اثر حریق های گسترده، مستمر و پیوسته بیش از یک میلیارد حیوان در مناطق درگیر از جمله ایالت های نیو ساوث ولز و ویکتوریا کشته شدند.

وی اضافه نمود: اما نتایج نهایی این آنالیز که روز گذشته منتشر شد حاکی است تلفات و خسارات به حیات وحش در اثر این آتش سوزی ها بسیار گسترده تر بوده است.

وی تاکید نمود: داده های حاصل از این آنالیز هنوز در حال پردازش است و گزارش نهایی آن اواخر ماه آینده منتشر می گردد، اما نویسندگان این گزارش برآورد کردند که احتمالاً زندگی سه میلیارد حیوان متاثر از تلفات سنگین آتش سوزی قرار گرفته است.

درموت او گورمن، مدیر ارشد دفتر صندوق دنیای طبیعت در استرالیا نیز در این زمینه گفت: یافته های دانشمندان در این آنالیز تکان دهنده است.

وی اضافه نمود: این یافته ها باعث می گردد آتش سوزی اخیر به عنوان یکی از بدترین بلایای حیات وحش در تاریخ مدرن مطرح گردد.

محققان استرالیایی پیشتر اعلام کردند که از ماه سپتامبر 2019 تا ژانویه 2020 حدود 5.8 میلیون هکتار از جنگل های ایالت های نیو ساوث ولز و ویکتوریا دراثر آتش سوزی از بین رفته که معادل 20 درصد جنگل های استرالیاست.

طبق این گزارش؛ اگرچه کوالاهای استرالیایی که حرکت آنها بسیار کند است، قربانیان اصلی آتش سوزی ها بودند، اما طبق گزارش دولت استرالیا که در اوایل امسال منتشر شد، 100 گونه گیاه و جانور بومی دیگر نیز که زیست بوم خود را از دست دادند، تلفات سنگینی از حریق های پی درپی داشته اند.

  • آشنایی با گرمایش دنیای

محققان استرالیایی اعلام کردند: گرم شدن کره زمین تابستان های استرالیا را طولانی تر می نماید و این شرایط شرایط دراین کشور را به طور فزاینده ای خطرناک می نماید، چرا که زمستان های کوتاه تر مقابله با آتش سوزی ها را به دلیل کاهش ریزش بارش ها دشوارتر می سازد.

محققان دانشگاه های سیدنی، نیو ساوث ولز، نیوکاسل، چارلز استوارت و گروه حفاظت BirdLife استرالیا در این پروژه مشترک تحقیقاتی با یکدیگر همکاری داشته اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1257

به "هلاکت سه میلیارد حیوان در آتش سوزی جنگل های استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلاکت سه میلیارد حیوان در آتش سوزی جنگل های استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید