احتیاج آمریکا به ایران برای مقابله با چین

به گزارش دیار سلمان، خبرنگاران: تنها سناریوی ممکن برای آمریکا به منظور مقابله با پیشرفت چین کنار آمدن با ایران است.

احتیاج آمریکا به ایران برای مقابله با چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، شبکه امنیت و روابط بین الملل (The International Relations and Security Network (ISN که در سوئیس مستقر است، در گزارشی به روابط استراتژیک آمریکا، ایران و چین پرداخته است.

این گزارش با اشاره به توافقنامه هسته ای ژنو میان ایران و کشورهای 1+5 در تاریخ 24 نوامبر 2013 و اقدام یک روز پیشتر چین مبنی اعلام کردن جزایر مورد مناقطه سنکاکو، دایویو به عنوان منطقه تحت پوشش شناسایی دفاع هوایی، می نویسد: آمریکا با ارسال بمب افکن های خود به منطقه به اقدام چین واکنش نشان داد اما در عین حال، واشنگتن به هواپیماهای تجاری خود توصیه کرد تا از مقررات مدنظر چینی ها به هنگام پرواز در منطقه تحت پوشش شناسایی دفاع هوایی چین، پیروی نمایند.

سمیر تاتا Samir Tata نویسنده گزارش، با کنار هم قرار دادن این دو واقعه، آن را نشانه ای از پدید آمدن مثلثی نوظهور شامل آمریکا، ایران و چین می داند که دارای اثرات بسیار عمیق بر ثبات خاورمیانه و آسیا خواهد بود.

وی معتقد است از یک سو چین به دنبال احیاء موقعیت تاریخی خود در آسیای شرقی و جنوب شرقی است. چین بدون تردید هم اکنون سلطان اقتصادی منطقه آسیا است و از لحاظ سیاسی نیز در حال پیشروی است. اما واقعیت آن است که چین همچنان از لحاظ قدرت هوایی و دریایی، با آمریکا فاصله دارد. آمریکا همچنان ارتباطات دریایی میان چین و جهتهای حیاتی انرژی همچون خلیج فارس را در کنترل دارد.

سمیر تاتا می نویسد: در واقع هر محموله نفت و گازی که چین به وسیله نفت کش ها از خلیج فارس وارد می نماید، پیش از ورود به ساحل چین باید از تنگه مالاکا Malacca عبور کند. قطع کردن جریان نفت و گاز وارداتی چین مثلا به وسیله بستن تنگه مالاکا از سوی ناوهای آمریکایی، قطعا اقتصاد چین را فلج خواهد نمود. بدون تردید، پاسخ چین به چنین تهدید بالقوه ای، کوشش برای انتقال نفت و گاز وارداتی به وسیله خطوط لوله (زمین) است که خطوط لوله روسیه-چین و ترکمنستان-قزاقستان-چین به همین دلیل در حال توسعه است. اما این خطوط لوله، برای تامین همه تقاضای انرژی چین، ناکافی هستند به همین دلیل چینی ها به دنبال اتصال نفت و گاز ایران و احتمالا عراق به خطوط لوله موجود قزاقستان و ترکمنستان به چین هستند. بنابراین، جهت خطوط لوله عراق-ایران-ترکمنستان-قزاقستان-چین، همان کریدوری است که می تواند معضل تنگه مالاکا را برای چین برای همواره حل نماید.

این احتیاج چین به واردات طلای سیاه، برگ برنده ای است برای آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران. آمریکا می تواند از ایران به عنوان نقطه تکیه گاه خود در هماوردی با چین استفاده کند.

این گزارش، در ادامه به سناریوهای مختلف تعامل و تقابل میان سه کشور ایران، چین و آمریکا پرداخته است اما تنها سناریوی ممکن برای آمریکا به منظور مقابله با پیشرفت چین را کنار آمدن با ایران می داند. نویسنده معتقد است آمریکا می تواند با مصالحه با ایران بر سر مسئله هسته ای، از توان بالقوه ایران برای قطع دسترسی چین به گاز و نفت خلیج فارس استفاده کند. در مقابل، آمریکا به ایران اجازه دسترسی به منابع تجاری، کشاورزی، علمی، فناوری، آموزشی و اقتصادی را خواهد داد تا جبران خسارت های ناشی از قطع روابط ایران با چین گردد. همچنین آشتی ایران و آمریکا موجب افزایش تعامل تجاری ایران با هند و اروپا نیز خواهد شد. این همکاری به ثبات بخشی در افغانستان و عراق نیز یاری خواهد نمود.

افزایش احتیاج چین به امنیت انرژی، خواسته آمریکا برای حفظ دست برترش نسبت به چین، و احتیاج ایران به امنیت اقتصادی، سه پایه متقاطع مثلث نوظهور استراتژیک مذکور هستند که حل کردن مسئله هسته ای ایران، گام مهمی در فراوری این مثلث محسوب می گردد.

منبع:مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 515

به "احتیاج آمریکا به ایران برای مقابله با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج آمریکا به ایران برای مقابله با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید