نمره ناپلئونی در مدیریت شهر

نگاه مردم در سطح کلان به شهرداری تهران باعث شده شهروندان نمره 60، 11 به عملکرد شهرداری بدهند. به نظر می رسد دغدغه های کلیدی شهروندان تهرانی در حوزه های مختلف در جریان این نظرسنجی پاییزی به سفارش شهرداری شناسایی شده.

نمره ناپلئونی در مدیریت شهر

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، روز گذشته آقای جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران درباره رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری گفت: نگاه مردم در سطح کلان به شهرداری تهران باعث شده شهروندان نمره 60، 11 به عملکرد شهرداری بدهند. به نظر می رسد دغدغه های کلیدی شهروندان تهرانی در حوزه های مختلف در جریان این نظرسنجی پاییزی به سفارش شهرداری شناسایی شده. ترافیک و آلودگی هوا همان دو مسأله ای است که مدیران شهرداری در دوسال اخیر در حل آن ها با بحران روبرو شده اند.

روز گذشته خبری از سوی معاون شهرداری تهران مبنی بر نظر شهروندان درباره عملکرد شهرداری تهران منتشر شد. خبری که در آن عنوان شده نظر شهروندان نسبت به شهرداری مثبت تر از گذشته شد و هم اینک شهرداری توانسته نمره 60، 11 را از 20 از سوی شهروندان تهرانی کسب کند.

این نظر سنجی با عنوان رصد افکار عمومی و روندهای قضاوت عمومی در خصوص مدیریت شهری، با تاکید بر خدمات شهری و فضای سبز در پاییز سال جاری به سفارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در چهار محور اصلی و مهم طبقه بندی شده است. جامعه آماری شرکت نماینده در این نظرسنجی شامل 8 هزار نفر از ساکنان شب شهر تهران انتخاب شده در 300 نقطه اصلی و پرتردد شهر همچون میادین و چهارراه های اصلی بوده اند. مهم ترین چالش شهروندان پایتخت از جنس مسائل و چالش های شهری همچون آلودگی هوا و ترافیک عنوان شده است.

بنابر گفته محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در نشست خبری خود درباره نظرسنجی که از 15 مهر تا 15 آبان سال جاری در پایتخت توسط شهرداری انجام گرفته، اظهار داشت: براساس این نظرسنجی که از 8 هزار نفر در پایتخت صورت گرفته است،8، 8 درصد پاسخ دهندگان رضایت کلی از شهرداری دارند و نمره رضایت زیاد و خیلی زیاد داده اند، اما 50 درصد سطح رضایت شان کم و خیلی کم بود. جوادی یگانه گفته است از خرداد 97 تاکنون تقریباً این عدد ثابت مانده به طوری که در خرداد 97 نمره شهروندان به عملکرد شهرداری 42، 11، در مهر ماه46، 11 ودر آبان ماه 60، 11درصد بوده است که نشان می دهد میزان رضایت مندی مردم از شهرداری افزایش یافته است. وی اضافه کرد: کم ترین رضایت از شهرداری در منطقه 15 و بیشترین رضایت ها در منطقه 6 بوده است. همچنین 33 درصد از جمعیت نمونه در پاسخ به اینکه مهم ترین اقدام شهرداری چه بوده است پاسخ داده اند که شهرداری هیچ کاری ننموده که البته این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بهبود یافته است.

ناراحتی مردم از چیست؟

تهران کلانشهری با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت است و بالطبع رسیدگی به آن همت جهادی می خواهد. یکی از دغدغه های همیشگی شهروندان تهرانی آلودگی هوا بوده است. در دوره مدیریت قبلی شهرداری به دلیل خروج پی در پی خودروهای اسقاطی و توسعه حمل و نقل عمومی از بروز آلودگی هوا آن هم به این شدت که این روزها به آن مبتلا هستیم، جلوگیری می شد. طی روزهای سال تهران آسمان آبی تری داشت و مردم آن روزهای سالم تری را به خصوص در فصول سرد سال سپری می کردند. این روزها اما تنها اقدام مسوولان شهرداری تهران برای جلوگیری از بروز آلودگی هوا، دعا برای وزیدن باد است.

در دو سال اخیر شهرداری تهران نه تنها حمل و نقل عمومی را توسعه نداده بلکه با استفاده از اتوبوس ها و واگن های فرسوده مترو به دنبال تشویق مردم از این ابزار است. در حالی که هیچ یک از ناوگان های حمل و نقل شهری چنین ظرفیتی را برای مردم شهر تهران ندارد.

جزئیات نارضایتی شهروندان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: براساس این نظرسنجی مردم در سطح کلان از مدیریت شهری رضایت نداشتند ولی در سطح خرد آمارها بهتر است و نسبت به گذشته وضعیت بهبود یافته است. 42 درصد مردم از جمع آوری زباله، 53درصد از روشنایی معابر، 46 درصد از نگهداری فضای سبز، 54 درصد از زمین های بازی و 63درصد از رسیدگی به آب گرفتگی ها رضایت نداشته اند، اما 65 درصد از شهروندان از میادین میوه و تره بار، 40درصد نیز از وضعیت آسفالت خیابان ها و 25 درصد از وضعیت کفپوش ها در معابر راضی هستند. همچنین، 54 درصد مردم معتقدند کارگاه های ساختمانی به حریم خیابان ها تجاوز نموده و 48 درصد وضعیت راحتی و امنیت در پیاده راه ها را مناسب نمی دانند.

جوادی یگانه ادامه داد: همچنین براساس این نظرسنجی، 72 درصد مردم دسترسی به اتوبوس های شهری را مناسب می دانند و 64 درصد معتقدند اتوبوس ها به موقع در ایستگاه ها حضور پیدا می نمایند؛ 60 درصد هم وضعیت دسترسی به تاکسی های خطی را خوب می دانند. البته 20 درصد معتقدند به دستشویی پارک ها و شهرداری ها دسترسی دارند، اما 20 درصد اعلام نموده که دسترسی ندارند، 50درصد هم از نظافت سرویس های بهداشتی ناراضی اند. به گفته وی، نظرسنجی ها نشان می دهد 50 درصد مردم از حضور دست فروشان راضی بوده و 50 درصد از برخورد با آن ها راضی اند. بنابراین، آماری برابر در این زمینه وجود دارد.

پیش از این در نخستین نظرسنجی صورت گرفته که در این دوره از مدیریت شهری در زمان حضور آقای محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران انجام شد، شهروندان تهرانی، مهم ترین مسائل شهر تهران را مربوط به موضوع آلودگی هوا و ترافیک دانستند. البته بعضی جامعه شناسان درباره این نظرسنجی ها نظرات دیگری دارند. آن ها براین باورند که شرایط عمومی جامعه به دلیل نوسانات مالی، منجر به ایجاد بدبینی نسبت به تمامی مسائل مربوط به آینده شده است. همچنین کوچک شدن سفره مردم با توجه به شرایط مالی و کاهش سرمایه اجتماعی می تواند منجر به شکل گیری تصویر منفی از آینده در ذهن مردم شده باشد.

اگرچه تصور بر این است که مدیریت شهری دو رکن اصلی شامل شورای شهر و شهرداری دارد اما واقعیت آن است که مدیریت شهری از سه رکن اصلی شامل شهردار، شهرداری و شورای شهر تشکیل شده است. کاراکتر شهردار از این جهت مهم است که میزان شناخت شهروندان از وی منجر به شکل گیری تصویر کلی از مدیریت شهری در ذهن آن ها خواهد شد. متاسفانه افرادی که در دوران اصلاحات و طی دو، سه سال اخیر روی کار آمده اند هیچ یک نتوانستند ارتباط خوبی با شهروندان بر قرار نمایند. نه نجفی؛ نه افشانی و نه حتی دوچرخه سواری های پیروز حناچی در ارتباط گیری با شهروندان پیروز عمل نکرد.

منبع:صبح نو

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: بروزرسانی: 30 آذر 1398 شناسه مطلب: 660

به "نمره ناپلئونی در مدیریت شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمره ناپلئونی در مدیریت شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید