لباس سوارکار عالی رتبه هخامنشی چه شکلی بود؟

به گزارش دیار سلمان، لباس سوارکار عالی مرتبه هخامنشی در نمایشگاه تجمل و قدرت؛ پارس تا یونان در موزه بریتانیا بازآفرینی شد.

لباس سوارکار عالی رتبه هخامنشی چه شکلی بود؟

به گزارش ایسنا، این بازآفرینی که با ظرافت تمام اجرا شده به وسیله لوید لولین جونز صورت گرفته و همزمان با برپایی نمایشگاه تجمل و قدرت؛ پارس تا یونان رونمایی شده است.

موزه بریتانیا درباره جزئیات این بازآفرینی شرح داده که این پوششِ سوارکار ایرانی از حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح (حدود 2500 سال)، نشان می دهد که کت سوارکار هخامنشی از پشم، خز و تزئینات فلزی بوده که پروفسور لوید لولین جونز در جریان بازآفرینی آن، به آنالیز چگونگی مشخص سایر پادشاهان و آیین های تاجگذاری در ایران باستان نیز پرداخته است.

جزئیات پوشش این سوارکار نشان دهنده میراث فروتنانه و عشایری، ثروت و موقعیت ایرانیان است که منحصراً به وسیله نخبگان و عالی رتبگان هخامنشی پوشیده می شد.

نمایشگاه تجمل و قدرت: پارس تا یونان که از 14 اردیبهشت ماه/ چهارم می در موزه برتیانیا در لندن برپا شده است، به نمایش طیف وسیعی از اشیاء تاریحی می پردازد، از جمله گنجینه طلای پاناگیوریشت (بلغارستان) متشکل از 9 ظرف طلا، یک ریتون نقره (ظروفی که به شکل حیوانات ساخته شده است)، شیردال، یک ریتون سفالی یونانی به شکل سر شیر و تاج گل های بلوط طلا از ترکیه. بعلاوه نشان می دهد که چگونه دربار سلطنتی هخامنشی ایران از اشیاء گرانبها به عنوان نشانه های اقتدار استفاده می کرد و سبکی از تجمل را تعریف می کرد که در سراسر امپراتوری از مصر تا هند طنین انداز شد.

این نمایشگاه که دارای آثار قرض گرفته شده و بعلاوه اشیائی از مجموعه موزه بریتانیاست، تا 13 اگوست/ 22 مردادماه 1402 در گالری گریت کورت (Great Court Gallery) در موزه بریتانیا برپا خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2341

به "لباس سوارکار عالی رتبه هخامنشی چه شکلی بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس سوارکار عالی رتبه هخامنشی چه شکلی بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید