فیروزآبادی: شبکه ملی اطلاعات هم راه اندازی شود، حملات سایبری ادامه خواهند داشت

به گزارش دیار سلمان، تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت، شبکه ملی اطلاعات هم اگر راه اندازی شود این حملات ادامه دار خواهد بود چرا که این شبکه جدا از اینترنت نیست. یک شبکه دنیای مرتبط و متصل به دنیا است که در حوزه حکمرانی برای کشور قلمروسازی کرده و توان اعمال حاکمیت را افزایش می دهد.

فیروزآبادی: شبکه ملی اطلاعات هم راه اندازی شود، حملات سایبری ادامه خواهند داشت

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نشست مطبوعاتی با مدیران مسئول و صاحبان امتیاز رسانه های رسمی کشور در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اهمیت فضای مجازی و چگونگی پرداختن آن در رسانه های کشور گفت: پیشتر در دیدارهای بین المللی و مذاکرات رسمی مباحث مطرح شده در خصوص مقدار کثرت ادوات جنگی بود اما در سال های اخیر در دیدارهای رسمی حتی بین روسای جمهور آمریکا، چین، اروپا و روسیه محور اصلی مذاکرات در خصوص فضای سایبری و عدم تعارض به زیرساخت های کشورها است، تا جایی که در آخرین مذاکرات انجام شده لیستی برای حفاظت از نقاط مورد توافق تهیه کردند.

وی یکی از محورهای درگیری چین با آمریکا را سلطه بر حکمرانی فضای مجازی در جهان دانست و افزود: فضای مجازی و تکنولوژی های مربوط به آن همچون 5G و هوش مصنوعی از مباحث مورد اختلاف در جهان است. اکنون اروپا در پی ایجاد قوانینی برای کنترل شرکت های بزرگ این حوزه که به آکفام معروفیت داشته و آمریکایی هستند بوده و مباحث حریم خصوصی، حفاظت از مرزهای سایبری و دارایی ملی در این حوزه بسیار مطرح است.

فیروزآبادی با بیان این که در حال پیگیری برای شکایت بین المللی از طریق وزارت امور خارجه هستیم، گفت: عدم تمرکز، ناشناسی، ارزانی حمله و هزینه بر بودن دفاع، پیچیدگی و مقدار آمادگی، خاموشی و عدم جلب توجه و نوع آسیب در این فضا نسبت به فضای فیزیکی کاملا فرق دارد و حتی کنوانسیون های بین المللی در این حوزه به دلیل نفوذ آمریکا برای حفظ حکمرانی و منفعت خود برای بررسی شکایات قدرت کافی را ندارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که آمریکا نظامی تعیین کرده که در صورت حمله سایبری می تواند به تنهایی تصمیم گیر در حوزه انتساب آن به گروه و کشور باشد و حتی سطح مقابله را براساس تصمیم این کشور تدوین کرده است، شرح داد: در کشورها در کنار عدم آمادگی تکنولوژی، نبود نهادی مناسب برای دفاع وجود دارد چرا که تحول دیجیتالی که باید در کشورها اتفاق بیفتد در حوزه دفاعی هم باید صورت گیرد و این یک مشکل جهانی است.

وی در خصوص شرایط کشور در حوزه امنیت سایبری گفت: در سال های گذشته به خصوص در 2 سال اخیر شدت حملات به کشور زیاد شده است. در واقع مقدار حملات و پیچیدگی آن به ایران نسبت به بقیه کشورها بی نظیر است و اولین حمله وسیع و پیچیده سایبری که کشوری متحمل شد همان استاکس نت بود که 10 سال پیش در کشور صورت گرفت.

فیروزآبادی افزود: شبکه ملی اطلاعات هم اگر راه اندازی شود این حملات ادامه دار خواهد بود چرا که این شبکه جدا از اینترنت نیست و یک شبکه جهانی مرتبط و متصل به جهانست که در حوزه حکمرانی برای کشور قلمروسازی کرده و توان اعمال حاکمیت را افزایش می دهد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که باید رسانه ها در این مواقع همچون زمان جنگ سرد در کنار مردم و مسئولان در پی انعکاس واقعیت باتاکید بر نکات مثبت اجرایی باشند، افزود: در حوزه سایبر به دلیل پیچیدگی سرعت باز آوری سیستم بسیار مهم است که در حملات اخیر همچون حمله به راه آهن، بنادر و جایگاه سوخت کشور این موضوع به خوبی انجام شده و در کوتاه ترین مدت خدمات و کسب و کارها به حالت اولیه برگشته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2040

به "فیروزآبادی: شبکه ملی اطلاعات هم راه اندازی شود، حملات سایبری ادامه خواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیروزآبادی: شبکه ملی اطلاعات هم راه اندازی شود، حملات سایبری ادامه خواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید