فضانوردان مأموریت آکسیوم ساخت تلسکوپ با آینه مایع را آزمایش می نمایند

به گزارش دیار سلمان، در حالی که فضانوردان مأموریت پیشگامانه آکسیوم اسپیس در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می برند یکی از آزمایش های جالب توجه آن ها، آنالیز امکان ساخت تلسکوپ با آینه مایع است.

فضانوردان مأموریت آکسیوم ساخت تلسکوپ با آینه مایع را آزمایش می نمایند

در میان آزمایش هایی که خدمه مأموریت کاملا خصوصی Ax-1 در طول اقامت یک هفته ای خود در ایستگاه فضایی بین المللی انجام می دهند، آزمایشی است که می تواند به ناسا در ساخت تلسکوپ های فضایی بزرگ تر از همواره یاری کند.

آزمایش تلسکوپ سیال (Fluidic Telescope Experiment) یا فلوئت (FLUET) برنامه ای است که برای آنالیز استفاده از مایعات به منظور ساخت عدسی های تلسکوپ طراحی شده است که می تواند پس از پرتاب خودش در فضا شکل بگیرد.

اگر توانایی این روش اثبات گردد، تلسکوپ های فضایی می توانند بسیار بزرگ تر از آنچه هم اکنون امکان پذیر است ساخته شوند که گزینه ای عالی برای ستاره شناسان محسوب می گردد. زیرا هرچه تلسکوپ بزرگ تر باشد، می تواند قدرتمندتر باشد.

مأموریت Ax-1 که به وسیله شرکت آکسیوم اسپیس پیش می رود، چهار مسافر را به ایستگاه فضایی بین المللی برده است. در آنجا ایتان استیب (Eytan Stibbe) متخصص مأموریت آزمایشی را انجام داده است که این فناوری را نشان می دهد. او یک عدسی از پلیمرهای مایع ایجاد می نماید و آن را با نور فرابنفش یا دما آزمایش می نماید. بسیار فرق دارد اما این فرایند به نوعی شبیه به ساخت ناخن های اکرلیک در سالن های زیبایی است. نکته دارای اهمیت استفاده از ریزگرانش برای یاری به شکل دادن لنز است.

ادوارد بالابان (Edward Balaban) پژوهشگر اصلی پروژه فلوئت از مرکز تحقیقات ایمز ناسا گفت: در ریزگرانش، مایعات شکل هایی به خود می گیرند که برای ساخت عدسی ها و آینه ها مفید است، بنابراین اگر بتوانیم آن ها را در فضا بسازیم، می توان از آن ها برای ساخت تلسکوپ هایی استفاده کرد که به طور چشمگیری بزرگ تر از چیزی که قبلا تصور می شد، باشند.

و در حقیقت، این روش استفاده از مایع، حتی می تواند آسان تر از فرآیندهای کنونی فراوری لنز باشد. موران برکوویچی (Moran Bercovici) دانشیار مهندسی مکانیک مؤسسه فناوری تکنیون گفت: این روش به ما امکان می دهد تا از هر گونه فرآیند مکانیکی مانند سنگ زنی یا صیقل دادن عبور کنیم. فیزیک طبیعی سیالات به سادگی همه کارها را برای ما انجام می دهد.

تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندانی از مرکز تحقیقات ایمز ناسا، مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا و مؤسسه فناوری تکنیون پیش از این هم این فناوری را در جایی نزدیک تر به خانه به نمایش گذاشته است. ابتدا در ریزگرانش شبیه سازی شده در آب روی زمین و سپس در آزمایش زیروجی (ZeroG) با راستا سهموی که در پروازهای مخصوصی برای دوره های 15 تا 20 ثانیه ای ریزگرانش شبیه سازی می گردد.

برکوویچی گفت: مطمئنا در چند ثانیه ما توانستیم یک عدسی مایع مستقل بسازیم، تا زمانی که هواپیما دوباره به سمت بالا حرکت کرد، گرانش عمل کرد و روغن ها بیرون ریخت. آزمایش ما در ایستگاه فضایی یک مرحله اضافی برای نگهداری مایعات خواهد داشت تا عدسی، شکل خود را حفظ کند.

این آزمایش ویژه و آینده نگرانه، پیش از شروع سفر فضایی خدمه مأموریت Ax-1 که روز آدینه 8 آوریل (19 فروردین) انجام شد، به ایستگاه فضایی بین المللی رسیده بود. به گفته بالابان اگر آزمایش ما در ایستگاه موفقیت آمیز باشد، نخستین باری خواهد بود که یک قطعه اپتیکی در فضا ساخته می گردد و به نوعی تاریخ ساز خواهد بود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک تلسکوپ با عدسی مایع در فضا

Credit: Studio Ella Maru

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2170

به "فضانوردان مأموریت آکسیوم ساخت تلسکوپ با آینه مایع را آزمایش می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضانوردان مأموریت آکسیوم ساخت تلسکوپ با آینه مایع را آزمایش می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید