عباسی: تصمیم AFC کاملاً سیاسی است, دولت و دستگاه دیپلماسی فعال شوند

به گزارش دیار سلمان، وزیر پیشین ورزش گفت: اگر دستگاه دیپلماسی ما فعال باشد, اجازه نمی دهد عربستان یک پیشنهاد خصومت آمیز در AFC ارائه دهد و برای ورزش ایران دغدغه درست کند.

عباسی: تصمیم AFC کاملاً سیاسی است, دولت و دستگاه دیپلماسی فعال شوند

محمد عباسی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران, درباره تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری ملاقات های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی طرف, گفت: از شنیدن این خبر همه تعجب کردند و استدلالی که به بهانه بحث های امنیتی مطرح شد خیلی عجیب بود, چون تصمیمات فنی در این موارد باید با آنالیز های غیر جانبدارانه آنالیز و عقلانی تصمیم گرفته گردد. قاعده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مانند سایر مسابقات باشگاهی بین المللی برگزاری ملاقات های رفت و برگشت است و کاملاً معین است که تصمیمِ گرفته شده برخلاف مقررات فیفا و AFC است, حتی ماده 13 اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا روی عدم تبعیض بین کشور های عضو تاکید می نماید.

وی اظهار داشت: بعضی از کشور های آسیایی مثل امارات و عربستان درگیر جنگ هستند و همواره به دلیل ناامنی خیلی از مسئولانشان در آنجا زندگی نمی نمایند. همه قبول دارند ایران منطقه امن خاورمیانه است اما به دلیل بعضی مسائل به دنبال بهانه تراشی هستند. در اروپا بیش از یک سال است که آشوب های خیابانی در پایتخت فرانسه جریان دارد, اما مگر مسابقات در این کشور برگزار نمی گردد؟ مگر اتفاقاتی که در اسپانیا و دیگر کشور ها رخ می دهد باعث تعطیلی مسابقات اروپایی می گردد؟ این موارد نشان می دهد تصمیم AFC کاملاً بهانه جویانه و سیاسی است, آن هم با همراهی کشور هایی مثل عربستان که خودشان را گرفتار بدبختی های آمریکا در منطقه نموده اند.

وزیر پیشین ورزش و جوانان ایران با تاکید بر اینکه تصمیم AFC غلط است و با هیچ استدلالی قابل توجیه نیست مطرح کرد: درست است که 4 باشگاه پرسپولیس, سپاهان, استقلال و شه رخودرو اعلام کردند که اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصمیمش برنگردد, در مسابقات شرکت نمی نمایند اما این تنها کاری بود که باشگاه ها می توانستند انجام دهند و دولت و دستگاه دیپلماسی باید بیشتر کوشش نمایند.

عباسی یادآور شد: 19 کشور در آسیا درگیر این تصمیم گیری هستند که خیلی از آنها از لحاظ سیاسی همراه ایران بوده و خیلی از آنها هم اصلاً خصومتی با ما ندارند. رئیس کمیته ای که تصمیم گرفته, ویتنامی است, عراق, بنگلادش, کامبوج, چین, هند, اندونزی, ژاپن, اردن, مالزی, کره, نپال, قطر, سوریه, تاجیکستان, امارات, ازبکستان و عربستان در این مسئله دخیل هستند. اگر دستگاه دیپلماسی ما فعال باشد, اجازه نمی دهد که همه این کشور ها کاری نداشته باشند و عربستان یک پیشنهاد خصومت آمیز را ارائه و ورزش کشور ما را با این دغدغه روبرو کند.

وی توضیح داد: انتظار و درخواستم از دستگاه دیپلماسی و خصوصاً دولت این است که اگر در خیلی جاها با سهل انگاری مسائل مردم را رها نموده, اینجا آبروی نظام در میان است. جا دارد دولت با توجه به شمار زیاد طرفداران و کوشش هایی که این باشگاه ها داشته اند وارد گردد و با برخورد جدی , قاطع و نه منفعلانه با این قضیه روبه رو گردد. اینکه فقط بگوییم در مسابقات به نشانه اعتراض شرکت نمی کنیم به لحاظ سطح باشگاهی بد نیست اما در کل این یک اقدام منفعلانه است. باید در این مسئله کاملاً فعال باشیم, این موضوع به جناح بندی ها ربطی ندارد و همه باید یاری کنیم تا این مشکل را حل و شرایط حضور قدرتمند را برای نماینده های ایران فراهم کنیم.

وزیر پیشین ورزش و جوانان ایران در واکنش به اینکه آیا باید به وسیله فیفا نیز برای حل این مساله رایزنی گردد, گفت: وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید اقدمات شان را براساس اساسنامه های بین المللی و حتی به وسیله واحد های حقوقی شروع نمایند و اجازه داده نگردد که چنین اقدامی حق فوتبال ایران ضایع کند. AFC و فیفا قواعد کار را می دانند اما دولت هم باید به وسیله دستگاه دیپلماسی ورود کند.

عباسی مطرح کرد: این مسئله یک مشکل تنها ورزشی نیست. زمانی که عربستان حاضر نشد به ایران بیاید و ما پذیرفتیم بازی ها در کشور ثالث برگزار گردد, رویشان زیاد شد و فکر می نمایند الان هم می توانند این سیاست ها را ادامه دهند. این اقدامات را در جهت دسیسه های آمریکا در فشار های تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران می دانم و حیف است ساحت ورزش آسیا به این بازی های سیاسی استکباری آلوده گردد. ورزش باید از این مسائل به دور بماند, این موضوع در اساسنامه فیفا تاکید شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 849

به "عباسی: تصمیم AFC کاملاً سیاسی است, دولت و دستگاه دیپلماسی فعال شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عباسی: تصمیم AFC کاملاً سیاسی است, دولت و دستگاه دیپلماسی فعال شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید