سایه بیماری از خود بیماری ترسناک تر

به گزارش دیار سلمان، گاهی اوقات یک بیماری به خودی خود آن قدر مهم نیست که عوارض اش و سالیان سال است که پزشکان سراسر جهان مشغول تحقیق و آنالیز روی بیماران مختلف هستند تا بتوانند به عوارض ثانویه بیماری آنها پی ببرند.

سایه بیماری از خود بیماری ترسناک تر

سایه بیماری از خود بیماری ترسناک تر

ترجمه:ندا احمدلو

گاهی اوقات یک بیماری به خودی خود آن قدر مهم نیست که عوارض اش و سالیان سال است که پزشکان سراسر جهان مشغول تحقیق و آنالیز روی بیماران مختلف هستند تا بتوانند به عوارض ثانویه بیماری آنها پی ببرند.

پزشکان، نام سایه بیماری را برای این عوارض ثانویه انتخاب نموده اند؛ مثلا یکی از کشف های آنها این بوده است که ادامه یافتن میگرن باعث افزایش احتمال ابتلا به حمله یا سکته قلبی می گردد. به همین علت، متخصصان نام 5 بیماری رایج را اسم کردند و به تمام افراد گوشزد کردند که نباید به هیچ وجه آنها را نادیده بگیرند زیرا سایه این بیماری بسیار خطرناک تر از خود آنهاست. این بیماری های پنج گانه به توضیح زیر هستند:

نام بیماری: میگرن

سایه آن: حمله یا سکته قلبیاگر شما برای مدت طولانی به سردردهای میگرنی مبتلا باشید، حتما پزشک تان در خصوص ابتلا به بیماری های قلبی به شما هشدار خواهد داد اما خوشبختانه، محققان به تازگی فهمیده اند که احتمال ابتلا به ناراحتی های قلبی در کدام یک از افراد میگرنی بیشتر است و چه نوع میگرنی رابطه نزدیک تری با سکته قلبی دارد. اگر کمتر از ماهی یک بار با سردرد میگرنی دست به گریبان می شوید، احتمال بروز حمله قلبی در شما 50 درصد بیشتر از کسانی است که تا به حال این بیماری را تجربه ننموده اند و اگر سردرد میگرنی حداقل هفته ای یک بار شما را آزار می دهد، باید بدانید که احتمال سکته قلبی برای شما، سه برابر بیشتر از سایرین است. مراقبت های شخصی: متاسفانه، متخصصان هنوز نتوانسته اند راه حل مناسبی برای کاهش حملات میگرنی و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به سکته یا حمله قلبی ارایه نمایند اما افراد مبتلا به میگرن می توانند با تحت نظر قرار دادن سیستم قلبی عروقی شان، گام موثری در راستای حفاظت از قلب خود بردارند.

نام بیماری: فشارخون بالا

سایه آن: دیابتپزشکان از رابطه بسیار شدید و تنگاتنگ فشارخون بالا و دیابت شگفت زده اند و می گویند این رابطه هر چه قدر که فرد از وزن بالاتری برخوردار باشد، نزدیک تر است. این شگفت زدگی، محققان دانشگاه هاروارد را مجبور کرد تا روی 38 هزار خانم میان سال تحقیقاتی انجام دهند و پس از این تحقیقات متوجه شدند که امکان بروز دیابت در بین افراد با فشارخون بالا، 2 برابر از بقیه افراد بیشتر است و افراد چاق هم در این میان شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت دارند. مراقبت های شخصی: اگر فشارخون تان بالاست یا سابقه فامیلی پرفشاری دارید، حتما یک تست دیابت بدهید. شما می توانید با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی تان از مبتلا شدن به دیابت در امان بمانید.

نام بیماری: آسم

سایه آن: افسردگی و تنگ خلقیمطالعات اخیر نشان می دهند که نقش بیماری آسم در ابتلا به افسردگی یا عصبانیت، بسیار پررنگ است. دکتر بروس بندر، استاد روان پزشک دانشگاه کلورادو، نتایج آخرین تحقیقاتی که روی گروهی از بیماران مبتلا به آسم در سال 2004 انجام داده اند را این طور اسم می نماید: 18 درصد از مبتلایان به آسم، از بیماری های روحی هم رنج می بردند و تنگ خلقی و انزوا در بیشتر از نیمی از آنها مشاهده می شد. جالب اینکه هر چه بیماری تنگی نفس افراد شدیدتر بود، افسردگی هم در آنها بیشتر رخ می نمود. مراقبت های شخصی: اگر می دانید که به آسم یا بیماری های روحی مبتلا هستید، برای اطمینان از مبتلا نشدن به سایه بیماری، پیش یک روان شناس یا متخصص آسم و آلرژی بروید و با او در خصوص مشکل تان صحبت کنید و از او یاری بخواهید.

نام بیماری: آندومتریوز

سایه آن: سرطان پوستوجود آندومتریوز (به وجود آمدن نا به جای بافت های درون زهدانی به ویژه در تخمدان ها) یکی از بیماری های است که سبب ایجاد سرطان پوست در 62 درصد از مبتلایان می گردد. مراقبت های شخصی: دکتر جفری کالن، استاد پوست و موی دانشکده پزشکی لوییس ویل می گوید: اگر به بیماری آندومتریوز مبتلا هستید، بهتر است از یک متخصص پوست بخواهید تا شما را از جهت دارا بودن یا نبودن سرطان پوست مورد آنالیز قرار دهد. وی بعلاوه به تمام مبتلایان به آندومتریوز توصیه می نماید که ماهی یک بار سر تا سر پوست شان را از جهت پیدایش خال های تازه یا غیرمتعارف یا عظیم شدن خال های قبلی مورد آنالیز قرار دهند.

نام بیماری: پسوریازیس

سایه آن: حمله قلبیپسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که در آن پوست بعضی قسمت های بدن مثل دست و پا دچار ضایعات قرمز رنگی همراه با پوسته های بسیار ظریف و نقره ای رنگ می گردد. پوست بخش مبتلا ممکن است همراه یا بدون خارش باشد. دکتر ژول گلفند، متخصص پوست دانشگاه پنسیلوانیا، چرکی شدن پوست زخمی و رسیدگی مناسب نکردن به آن را از جمله دلایل رابطه این بیماری با حمله قلبی می داند. او می گوید که عفونت حاصل از این زخم ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و زهر مستقیم خودش را روی قلب بریزد! مراقبت های شخصی: برترین کاری که می توانید برای جلوگیری از حمله قلبی ناشی از پسوریازیس انجام بدهید، این است که زخم های پوستی تان را نادیده نگیرید و حتما در صورت مشاهده هرگونه ناراحتی یا سفتی پوست، به سرعت با یک متخصص مشورت کنید و اجازه عفونی شدن را به زخم های پوستی تان ندهید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1913

به "سایه بیماری از خود بیماری ترسناک تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه بیماری از خود بیماری ترسناک تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید