دوپامین؛ سوخت جسم و جان

به گزارش دیار سلمان، وقتی می گویند روزی یک سیب بخور تا همواره سالم بمانی و گذارت به دکان پزشکان گرانفروش نیفتد باور کنید که راست می گویند!

دوپامین؛ سوخت جسم و جان

دوپامین یک پیغام رسان عصبی است که در سرتاسر مغز و نیز در سیستم عصبی بدن منتشر شده است. اولین وظیفه دوپامین، تنظیم فعالیت های مغز، سپس کنترل حرکات بدن است. بعلاوه، دوپامین نقش بسیار مهم و حیاتی در بسیاری از عملکردهای جسمانی مانند تحریک و گردش متابولیسم در بدن دارد.

دوپامین بر احساسات انسان نیز تأثیر می گذارد و موجب ایجاد واکنش های شیمیایی می گردد؛ احساساتی مانند حس خشنودی، دوست داشتن و وابستگی را هم افزایش می دهد. کمبود دوپامین در بدن، به بروز یک سری مسائل فیزیولوژیکی یا جسمی منتهی می گردد. اما از طرف دیگر، نحوه درست غذا خوردن حتی غذاهایی که حاوی دوپامین نیستند، باعث می گردد سطح دوپامین موجود در بدن افزایش یابد.

پروتئین ها

سلول های مغز مسئول تأمین اسید امینه و فنیل آلانین مورد احتیاج برای فراوری دوپامین در بدن هستند. بنابراین، با افزایش مصرف اسیدآمینه، اندازه فراوری دوپامین نیز بالا خواهد رفت. حیوانات حامل منابع سرشاری از پروتئین هستند. انواع گوشت، تخم مرغ و لبنیات که به عنوان پروتئین کامل شناخته می شوند، حاوی تمام انواع اسیدآمینه های ضروری و غیر ضروری مورد احتیاج بدن هستند. گندم منبع غنی دیگری از فنیل آلانین محسوب میگردد.

میوه ها و سبزیجات

مصرف روزانه میزان کافی از میوه ها وسبزیجات باعث بالا رفتن آنتی اکسیدان می گردد. دوپامین ها به راحتی در بدن اکسید می شوند، بنابراین، خوردن غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند موجب حفظ سطح دوپامین در بدن و نیز مانع کاهش آن می گردد. سیب ها حاوی کورستین هستند؛ آنتی اکسیدانی که موجب کاهش خطر بروز اختلالات عصبی می گردد. موزها حاوی تیروزین هستند؛ اسید آمینه ای که برای فراوری دوپامین استفاده می گردد. کرفس، چغندر، خیار، فلفل شیرین، هندوانه و دیگر سبزیجات، باعث بالا رفتن اندازه دوپامین در بدن می شوند.

ماهی های پرچرب

ماهی هایی مانند ماکرل، سالمون، ساردین، قزل آلا و ماهی تون، همه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این چربی های مفید، نقش بسیار مهمی در تنظیم عملکردهای جسمی مانند فراوری دوپامین دارند. طی آزمایشاتی که به وسیله دانشمندان فرانسوی بر روی موش ها انجام گرفت، تعیین شد که کمبود اسیدهای چرب امگا 3 در غذا، ارتباط مستقیمی با کاهش اندازه دوپامین در مغز دارد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2214

به "دوپامین؛ سوخت جسم و جان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوپامین؛ سوخت جسم و جان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید