دانشمندان به تازگی رودخانه عظیمی را که در زیر قطب جنوب پنهان بود، کشف نموده اند!

به گزارش دیار سلمان، وقتی در خصوص پیش بینی ریزش یخ در قطب جنوب با گرم شدن دنیا صحبت می کنیم، دانشمندان باید انواع متغیر ها را در نظر بگیرند.

دانشمندان به تازگی رودخانه عظیمی را که در زیر قطب جنوب پنهان بود، کشف نموده اند!

اکنون محققان رودخانه عظیمی را کشف نموده اند که در عمق 460 کیلومتری زیر یخ واقع شده است و مسافتی طولانی تر از رودخانه تیمز که از لندن در بریتانیا می گذرد، را طی می نماید.

کارشناسان می گویند آبراه تازه کشف شده و شاخه های آن می توانند به طور قابل توجهی بر نحوه جریان و ذوب شدن یخ های یخچالی بالای آن تأثیر بگذارند.

محققان برای انجام این کشف کشف از ترکیبی از آنالیز های راداری هوابرد استفاده کردند که می تواند از ورای یخ تشخیص دهنده باشد، به علاوه مدل سازی جریان آب. هم این مسئله را تایید می نماید که آب آن به دریای ودل میریزد.

مارتین سیگرت، یخ شناس، از امپریال کالج لندن، می گوید: منطقه ای که این مطالعه در آن اجرا شده است، دارای یخ کافی برای بالا بردن سطح دریا در سطح دنیا به میزان 4.3 متر است. میزان ذوب شدن این یخ و سرعت آن به لیز بودن پایه یخ مرتبط است.

دانشمندان مدت هاست می دانند که آب در زیر صفحات یخی جریان دارد. این به دو صورت اتفاق می افتد: گرمای زمین گرمایی و اصطکاک می تواند ورقه های یخ را از زیر یخچال ذوب کند، در حالی که شکاف های عمیقی به نام مولین می توانند آب مذاب سطح را به سمت پایین راهنمایی نمایند.

مورد دوم بیشتر در قطب شمال و گرینلند رخ می دهد، جایی که تغییرات فصلی بیشتری در ضخامت یخ وجود دارد.

در قطب جنوب، ذوب کافی در پایه صفحات یخی برای تشکیل رودخانه ها ایجاد می گردد. این کانال های فشار بالا و آب شیرین به نوبه خود می توانند فرآیند ذوب یخ را تسریع نمایند زیرا پایه یخچال در نقطه ای که با دریا برخورد می نماید، پایدارتر می گردد.

کشف رودخانه ای که صد ها کیلومتر بعد به داخل خشکی می رسد ، نشان می دهد که ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن کل سیستم، ذوب یخ را به طور کامل درک کنیم: ورقه یخ، اقیانوس و آب شیرین.

محققان می گویند اگر نرخ ذوب در قطب جنوب به افزایش ادامه یابد و تابستان ها به میزان کافی گرم باشد تا ذوب سطحی و مولین ایجاد گردد، این ممکن است تأثیر قابل توجهی بر رودخانه های پنهانی که از قبل وجود دارند داشته باشد.

این تحقیق در Nature Geoscience منتشر شده

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2261

به "دانشمندان به تازگی رودخانه عظیمی را که در زیر قطب جنوب پنهان بود، کشف نموده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان به تازگی رودخانه عظیمی را که در زیر قطب جنوب پنهان بود، کشف نموده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید