حیات وحش و جذابیت های سافاری در شیلی

به گزارش دیار سلمان، حیات وحش شیلی متأثر از شرایط جغرافیایی و اقلیم خاص این ناحیه، جالب توجه و وسوسه انگیز است. اما آیا با طبیعت و حیات وحش این کشور آشنایی دارید؟

حیات وحش و جذابیت های سافاری در شیلی

شیلی می تواند مقصدی ایده آل برای تجربه سافاری باشد. این کشور چه از نظر جغرافیایی و اقلیمی و چه از نظر حیات وحش و پوشش گیاهی، جاذبه های فراوانی برای علاقه مندان به طبیعت گردی و ماجراجویی دارد که تماشای شان از نزدیک قطعا خالی از لطف نخواهد بود. اگر حسن اصلی سفر کردن به سبک سافاری را تماشای حیوانات و لذت بردن از حضور در طبیعت در نظر بگیریم، پس شیلی هم می تواند مقصدی مجذوب نماینده برای علاقه مندان باشد.

در مطالب پیشین همراه شما به آنالیز شماری از جاذبه های دیدنی این کشور پرداختیم، در این مجال همراه ما باشید تا اندکی بیشتر با حیات وحش و طبیعت این کشور آشنا شویم و ببینیم هنگام گذراندن تعطیلات و تجربه سفر به سبک سافاری، شیلی چه چیزهایی برای گردشگران تهیه و تدارک دیده است.

حیات وحش و سایه روشن های سافاری در شیلی

همانگونه که پیش تر هم اشاره کردیم، کشور شیلی همانند نواری بلند در میان رشته کوه های آند که در شرق این کشور واقع شده اند و اقیانوس آرام در بخش غربی واقع شده است. دو منظره عادی این کشور که هر در دو سوی شیلی امتداد پیدا نموده اند و این مسئله باعث شده تا شیلی شاهد تنوع خارق العاده ای از تنوع و منظره گوناگون و تماشایی باشد.

در شمال شیلی، خشک ترین بیابان دنیا یعنی بیابان آتاکاما (Atacama Desert) واقع شده و بخش جنوبی این کشور میزبان تعداد زیادی دریاچه های خوش منظره و یخچال هایی است که عمدتا آبکندهای پسیفیک را تغذیه می نمایند. کوه های آند به نوعی استخوان بندی شیلی را شکل داده و باشکوه هر چه تمام برفراز تمامی منظرههای خیره این بخش سایه افکنده است. قلل آتشفشانی متعددی در این نواحی به صورت پراکنده قابل مشاهده هستند، قللی که هر کدام در جای خود یک شگفتی بوده و ارزش بازدید کردن را دارند.

از سوی دیگر وجود بیش از 4 هزار کیلومتر خط ساحلی، دیگر مجذوب نمایندهیت غیرقابل انکار شیلی است که با نمایشی دلفریب از سواحل رویایی و جزایر کوچک و بزرگ جادویی، ارزشی دو چندان به لذت طبیعت گردی در این کشور بخشیده اند.

پوشش گیاهی، تنوع زیستی و پارک های طبیعی

خصوصیات کلی این کشور خواه ناخواه روی پوشش گیاهی و تنوع زیستی این کشور تأثیر گذاشته است. مسئله ای که در اغلب موارد به نحوی خاص بومی سازی شده، یعنی به نحوی در هیچ کجای دیگر این کره قابل مشاهده نیست. همین امر سبب شده که شیلی مکانی ایده آل برای لذت بردن از تعطیلات واقعی در حیات وحش باشد.

از سوی دیگر زیست بوم های منحصربفرد این کشور که به دقت تحت مراقبت و نگهداری قرار دارند نیز دیگر جاذبه شیلی به شمار می فرایند و در این میان سبستم پارک های ملی این کشور یکی از برترین های قاره آمریکا است که گل سر سبد آن پارک ملی تورس دل پاین (Torres del Paine) در جنوب پاتاگونیا است. در مجموع منطقه ای از این کشور به پارک های ملی و دیگر منطقه ها منطقه ها حفاظت شده اختصاص پیدا نموده است. از سوی دیگر این منطقه ها از سوی یونسکو به عنوان هشتمین ذخیره گاه زیست کره (Biosphere Reserves) نیز معرفی شده که عامل دیگری برای مباهات این کشور در زمینه طبیعت و حیات وحش است.

همانگونه که گفتیم آتاکاما خشک ترین بیابان زمین است، اما با این حال این منطقه شاهد پدیده ای منحصربفرد و تماشایی است که از آن با عنوان flowering desert یاد می گردد. در واقع جایی در میانه این فلات مرتفع و خشک و در خلال ماه های سپتامبر تا نوامبر گیاهان وحشی و خودرو شکوفه می دهند. در طول فصل بهار پدیده ال نینو عامل راهنمایی جریان های آب و هوایی به سمت این منطقه ها و بالطبع ریزش باران می گردد. اتفاقی که به ندرت در منطقه ها نزدیک کوپیاپو (Copiapó) قابل مشاهده است. بعلاوه این بارش های پراکنده در بخش های جنوبی تر و نواحی نزدیک به لا سرنا (La Serena) و کوکیمبو (Coquimbo) نیز رخ می دهند.

در بخش جنوبی این کشور یکی از بزرگترین جنگل های معتدل دنیا واقع شده که نزدیک 4 هزار سال، خانه درختان صنوبر کهنسال و دیگر درختان همواره سبز باشکوه بوده است.

حیات وحش شیلی

به علت همان تنوع جغرافیایی، اقلیمی و بالطبع آب و هوایی که پیش تر در خصوص آن صحبت کردیم، اگرچه تنوع زیستی قابل توجه است، اما در مقابل شاهد حضور گونه های جانوری متعددی نیستیم. در فلات مرتفع لاماها و دیگر اعضای خانواده شترهای بدون کوهان آمریکایی همانند ویکونا (vicuna) و آلپاکاها (alpaca) به صورت متداول قابل مشاهده هستند، امری که در خصوص گواناکو صدق نمی کند. این جانور بیشتر در نواحی خشک شمالی و نیز در بخش جنوبی پاتاگونیا قابل مشادهده است. از سوی دیگر در این منطقه گونه ای شترمرغ ñandúes و تنوعی گسترده از فلامینگوها زندگی می نمایند.

اما پوماهای خال دار گریزان خانه خود را در کوه های آند برپا نموده اند، گربه سانی که خود به ندرت قابل مشاهده است. کرکس های آمریکایی ساکن آند را می توان اغلب برفراز قلل پوشیده از برف مشاهده کرد که در اوج آسمان بال گگردده و اطراف را زیر نظر دارند. در بخش جنوبی این منطقه جنگل های پاتاگونیا واقع شده که زیستگاهی ایدهآل برای کوچک ترین آهوی دنیا موسوم به پودو (pudú) و نیز یکی از گونه های بزرگ تر آهو موسوم به (huemul) است.

سواحل پهناور شیلی نیز علاوه بر منظره ها زیبا و دلفریب، به حیات وحش غنی و متنوع خود می بالد. حیات وحشی که وجود خود را مدیون جربان سرد هامبالت (Humboldt Current) است که به جریان پرو نیز مشهور است. این جریان اقیانوسی غنی از مواد مغذی به سمت شمال حرکت نموده و خود را به سواحل می رساند. اینجا برترین مکان برای تماشای شنا و بالا و پایین پریدن گونه های مختلفی از پنگوئن ها همانند راک هوپر (Rockhopper)، ماژلانی (Magellanic)، ماکارونی و هومبولت است. فیل های دریایی و شیرهای خزدار آمریکای جنوبی را می توان به کرات درامتداد سواحل و آب های ساحلی مشاهده کرد. در کنار این های مهاجرت گروهی وال و دلفین ها دیگر مجذوب نمایندهیت حیات وحش این منطقه است که معمولا شانس مشاهده آن در آب های پاتاگونیا وجود دارد.

به خاتمه این مطلب رسیدیم. امیدوارم این مرور کوتاه بر حیات وحش و ویژگی های طبیعت و تنوع زیستی شیلی برای شما عزیزان نیز جالب توجه بوده باشد.

منبع: کجارو / naturalworldsafaris.com
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2117

به "حیات وحش و جذابیت های سافاری در شیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش و جذابیت های سافاری در شیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید