تشریح آخرین شرایط محور های ارتباطی آذربایجان غربی ، تداوم برودت هوا در سطح استان

به گزارش دیار سلمان، در روز های گذشته طبق پیش بینی سازمان هواشناسی دمای هوای در 28 استان های کشور به زیر صفر درجه رسید.

تشریح آخرین شرایط محور های ارتباطی آذربایجان غربی ، تداوم برودت هوا در سطح استان

گروه استان های خبرنگاران، در روز های گذشته طبق پیش بینی سازمان هوا شناسی دمای هوای در 28 استان های کشور به زیر صفر درجه رسیده است. بارش برف شدید در بعضی از استان های شمال غربی کشور باعث بسته شدن محور ها ارتباطی شد به طوری که کولاک شدید و وزش باد ده ها خودرو و کامیون را گرفتار برف کرد.

استان آذربایجان غربی با توجه به اینکه یکی از منطقه ها کوهستانی کشور است از بارش برف و کولاک در آمان نبوده است. بارش سنگین برف در بیشتر نقاط آذربایجان غربی به ویژه در جنوب و مرکز استان همراه بود، باعث شد تا حداقل دمای بعضی از شهرستان های این استان به 18 درجه زیر صفر برسد.

با بارش شدید برف در این استان 17 محور در شهرستان های آواجیق، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، تکاب، چالدران، سلماس، مهاباد، میاندوآب در جاده های مواصلاتی استان آذربایجان غربی درگیر برف وکولاک بودند. بعلاوه 2 شهرستان اشنویه و پیرانشهر بیشترین تعداد امدادرسانی را داشته که هزار و 652 نفر در شهرستان اشنویه و 2 هزار و 105 نفر در شهرستان پیرانشهر به وسیله تیم های عملیاتی امداد رسانی شدند.

با شروع مجدد بارش ها در هفته گذشته به علت تقارن برف با کولاک مجددا راه ارتباطی 600 روستا مسدود شد، اما کوشش راهداران برای بازگشایی این راه ها ادامه داشت و با کوشش شبانه روزی راهدارن محور های ارتباطی روستایی بازگشایی شد.

بارش 127 میلی متر بارش در آذربایجان غربی

یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به بارش 143 میلی متری از ابتدای مهر تا سرانجام دی ماه امسال در استان می گوید: این مقدار 12 درصد و 16 میلی متر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. در چهارماه ابتدایی سال آبی گذشته، 127 میلی متر بارش در آذربایجان غربی ثبت شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اعلام کرد: بعلاوه مقدار بارش های چهارماه ابتدایی سال آبی جاری از اول مهر تا آخر دی در آذربایجان غربی 7.4 درصد و حدود 10 میلی متر بیشتر از میانگین بلندمدت برآورد می گردد.

وی با اشاره به اینکه در هر سه حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس شاهد رشد بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم، اعلام کرد: این رشد در حوضه دریاچه ارومیه 11 درصد، رودخانه زاب 25 درصد و رودخانه ارس 4 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اعلام کرد: بعلاوه مقدار بارش امسال در دو حوضه دریاچه ارومیه و زاب به ترتیب 10 و 25 درصد بیشتر از میانه بلندمدت بوده و در حوضه ارس کاهش هفت درصدی را در مقایسه با طولانی مدت شاهد هستیم.

رهبردین گفت: طی سال آبی جاری شاهد بارش 344 میلی متری در حوضه زاب، 155 میلی متری در حوضه دریاچه ارومیه و 72 میلی متری در حوضه ارس هستیم. بخش قابل توجهی از بارش های چهارماه نخست سال آبی جاری در دی ماه رخ داد که امیدواریم فرایند افزایشی بارش در 2 ماه سرانجامی فصل زمستان و ماه های ابتدایی بهار نیز ادامه یافته و شاهد بارش خوب در استان باشیم.

آذربایجان غربی از جمله استان های با بارش مناسب کشور بوده و میانه بارش در این استان بین 300 تا 400 میلی متر است. سال گذشته کمتر از 300 میلی متر بارش در آذربایجان غربی ثبت شد که این رقم پیش بینی می گردد طی امسال تفاوت چندانی نداشته باشد.

مقدار بارندگی های سال زراعی جاری در این شهرستان با احتساب بارش های چند روز اخیر به 219 میلی متر رسیده است که در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود 35 درصد افزایش دارد، ولی نسبت به دوره بلند مدت افزایشی نشان نمی دهد. ورود 2 موج پی درپی از سامانه بارشی از غرب کشور به آذربایجان غربی در هفته گذشته موجب بارش برف کم سابقه در بیشتر نقاط این استان شد، ارتفاع برف در بعضی منطقه ها برف گیر استان به بیش از یک متر رسیده است.

مهدی صابری، رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی با خروج سامانه بارشی از منطقه، از روز آدینه تا اواسط هفته آینده جوی آرام همراه با تداوم برودت هوا در سطح استان حاکم خواهد بود. در 24 ساعت گذشته اشنویه سردترین شهر استان با دمای منفی 24.4 سانتی گراد و پلدشت گرم ترین شهر استان با دمای 1.6 درجه سانتی گراد بالای صفر بوده است.

صابری با بیان اینکه دمای ارومیه مرکز استان هم منفی 15 درجه سانتی گراد بود، می گوید: شهرستان سردشت پر بارش ترین شهر استان با پنج میلیمتر بارندگی و 15 سانتیمتر ارتفاع برف بوده است. در سایر شهر های آذربایجان غربی هم بارش هایی گزارش شده است که اغلب منطقه ها مرکز و جنوب بوده است.

مردم از سفر های غیرضروری خودداری نمایند

در ادامه ارسلان شکری، مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به کولاک شدید در منطقه جنوب استان گفت: در حال حاضر به علت وزش باد در محور های ارتباطی جنوب استان با کولاک روبرو هستیم و کولاک موجب شده است محور های مهاباد - بوکان، مهاباد - پیرانشهر و نیز محور تکاب - ایرانخواه مسدود باشد.

شکری با اشاره به بازگشایی محور ارتباطی مرز تمرچین و نیز تکاب - دندی اعلام کرد: هر چند با خروج سامانه بارشی بارش برف قطع شده، ولی به علت کولاک تردد همچنان در محور های ارتباطی استان با تجهیزات ایمنی و زنجیرچرخ صورت می گیرد.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با توصیه به خودداری از سفر های غیرضرور به خصوص در محور های جنوب استان تاکید نمود: چندین مرتبه طی روز های اخیر راه های ارتباطی مسدود شده به وسیله راهداران بازگشایی شده، اما کولاک شدید در منطقه مجدد موجب مسدود شدن بعضی راه ها می گردد در این راستا توصیه می گردد مردم همچنان از سفر های غیرضروری خودداری نمایند.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: در زمینه راه های روستایی نیز با وجود بازگشایی چندین مرتبه راه ها به علت کولاک در حال حاضر راه ارتباطی 307 روستا مسدود است و کوشش راهداران برای بازگشایی همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2096

به "تشریح آخرین شرایط محور های ارتباطی آذربایجان غربی ، تداوم برودت هوا در سطح استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح آخرین شرایط محور های ارتباطی آذربایجان غربی ، تداوم برودت هوا در سطح استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید