تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی ترین خودرو ایران

به گزارش دیار سلمان، در این تست و آنالیز نگاهی به توانایی ها و مسائل تنها نسخه دنا توربو تمام گازسوز ، که قوی ترین خودرو ایرانی است می اندازیم و آن را با خودروهای گازسوز موجود مقایسه می کنیم.

تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی ترین خودرو ایران

خبرنگاران - امیرحسین اسماعیل بیگی: شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو)، چند سالی است که روی موتور EF7 توربو تمام گازسوز کار می نماید.

در سال 98 برای اولین بار از این موتور که روی یک خودرو سورن نصب شده بود رونمایی شد.

اما پس از دوسال این محصول به تکامل نسبی رسیده و روی خودرو دنا نصب شده است.

تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز

در کل خودروهایی که دارای موتور پایه گازسوز هستند مانند موتورEF7 یا خودروهایی که به صورت دستی و کارگاهی گازسوز می شوند دارای مسائلی هستند.

از عمده مسائل خودروهای گازسوز برای دارندگان آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کوچک شدن فضای صندوق عقب با نصب شدن مخازن گاز

بیش از نصف فضای صندوق با نصب این مخازن اشغال می گردد.

کم بودن میزان پیمایش خودرو با یک بار سوخت گیری

در برترین حالت رانندگی با بزرگترین مخزنی که روی خودرو سمند می توان نصب کرد حدود 300 کیلومتر می توان پیمایش داشت اما عمده خودروها در حدود 200 کلیومتر پیمایش دارند.

افت توان و قدرت چشمگیر در زمان استفاده از سوخت گاز

موتور EF7 طبق اعلام شرکت ایران خودرو درحالت گازسوز حدود 100 اسب بخار و 136 نیوتن متر گشتاور دارد که این میزان 15 اسب بخار و 20 نیوتن متر کمتر از حالت بنزین است.

دوام پایین قطعات موتور در زمان استفاده بلند مدت از سوخت گاز به طور مداوم

بیشتر دارندگان خودروهای گازسوز دستی از کاهش یافتن عمر موتور در هنگام استفاده از سوخت گاز صحبت می نمایند.

این کاهش عمر بعضی قطعات خودرو در موتورهای پایه گازسوز بسیار کمتر به چشم می خورد.

مهندسان شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو ادعا می نمایند که توانسته اند این چند مشکل اصلی خودروهای گازسوز را حل نمایند و محصولی را ارائه نمایند که بتواند ذهنیت مصرف نماینده را از آنچه نسبت به گاز بد بین شده است را بهبود دهند.

رسانه خبرنگاران نیز برای اولین بار پیروز به تست جاده ای این خودرو شده است تا صحت و کیفیت محصول را از نزدیک آنالیز کند.

مشخصات فنی دنا توربو گازسوز

قدرت موتور EF7 توربو تمام گازسوز برابر است با 170 اسب بخار که 20 اسب بخار از خودرو دناپلاس توربوشارژر بیشتر است.

بعلاوه گشتاور این خودرو 250 نیوتن متر است که حدود 35 نیوتن متر نیز از دناپلاس توربو شارژر بیشتر است.

به خاطر این افزایش توان و گشتاور که نسبت به موتور EF7 توربوشارژر اجرا شده، این دنا در حال حاضر قوی ترین خودرو ایرانی است.

نسبت تراکم بالا، 13 به یک، بخاطر ویژگی های تراکم پذیری سوخت CNG

مهمترین خصوصیت این خودرو تمام گازسوز بودن آن است، یعنی همواره با CNG کار خواهد نمود به همین خاطر طراحان خودرو توانسته اند نسبت تراکم را تا میزان 13 به یک افزایش دهند.

هرچند مخزن ده لیتری بنزین نیز برای مواقع ضروری روی خودرو نصب شده است اما عملکرد خودرو در حالت بنزین سوز محدود می گردد و تنها قرار است شما را تا جایگاه CNG برساند.

مخازن سوخت CNG استفاده شده در مجموع دارای 110 لیتر ظرفیت هستند که معادل 18 کیلوگرم می گردد.

برای مقایسه با خودروهای موجود، بزرگترین مخزن خودرو سمند 100 لیتر و بزرگترین مخزن خودرو پراید 60 لیتر است.

تست پیمایش جاده ای

برای دقت و استاندارد بودن تست اقدام به سوخت گیری در تهران و صفر کردن کیلومتر خودرو کردیم.

طبق استاندارد ها اگر فشار جایگاه سوخت 200 بار باشد این خودرو باید بین 17تا 18 کیلوگرم گاز دریافت کند اما ما تنها توانستیم 13.7 کیلوگرم سوخت گیری کنیم، که در تاریخ انجام تست حدود 12 هزار تومان هزینه این میزان گاز شد.

مهندسان ایپکو می گویند این خودرو با هدف تاکسی های برون شهری توسعه داده شده است ما نیز برای شبیه سازی این امر و برای ایجاد بیشترین فشار روی خودرو با پنچ سرنشین اقدام به حرکت کردیم.

پس از حدود 20 کیلومتر رانندگی درون شهری با ترافیک، به سمت شهر کاشان حرکت کردیم.

اولین چیزی که به شدت به چشم می آمد قدرت بسیار خوب و شتاب اولیه بالای موتور در ابتدا حرکت است به طوری که اصلا انتظار چنین چیزی را از یک خودرو تمام گازسوز نداشتیم.

اگر برای آغاز حرکت اندکی عجله کنید به راحتی لاستیک ها آغاز به هرزگردی می نمایند.

کم فرمانی خودرو در شتاب گیری ناگهانی

اما قرار گرفتن مخازن سوخت در عقب خودرو باعث تغییر توزیع وزن خودرو شده، به طوری که حدود 70 کیلوگرم عقب خودرو سنگین تر شده است.

این تغییر وزن به همراه گشتاور بالای خودرو سبب می شد که در هنگام شتاب گیری ناگهانی اندگی فرمان پذیری از بین برود که امری طبیعی است چون سیستم زیربندی خودرو نسبت به خودرو بنزینی فعلا در این نسخه آزمایشی تغییری ننموده است.

به لطف سیستم توربوشارژر حتی با پنج سرنشین خودرو به آسانی شتاب می گیرد، به طوری که در سرعت های 100 تا 110 کیلومتر برساعت دنده چهار خودرو اندکی حس دنده مرده دارد و با افزایش سرعت تا حدود 140 کیلومتر، دنده چهار از آن حس خارج می گردد.

با تعویض دنده چهار به پنچ خودرو به راحتی به سرعت 170 کیلومتر برساعت می رسد و دور موتور نیز در حدود چهار هزار دور در دقیقه قرار می گیرد.

از صدای موتور و میزان به جای مانده پدال گاز در زیر پا کاملا می توان متوجه شد که با وزن بالای سرنشین و سرعت بالای خودرو فشاری روی موتور نیست.

به دلیل شلوغی اتوبان بیشترین سرعتی که توانستیم برانیم 170 کیلومتر برساعت بود که عدد خوبی برای خودرو گازسوز محسوب می گردد.

400 کیلومتر پیمایش با یکبار سوخت گیری به وسیله دنا توربو تمام گازسوز

به مدت بیش از یک ساعت با سرعت حدود 160 کیلومتر برساعت حرکت کردیم و مصرف معقولی را در این سرعت شاهد بودیم.

در نهایت پس از 384 کیلومتر با توجه به این که هنوز نمایشگر سوخت گاز یک کیلوگرم سوخت را در مخزن نشان می داد خودرو سوخت را بطور اتوماتیک از CNG به بنزین تغییر داد و سرعت خودرو را به 100 کیلومتر در ساعت محدود کرد.

کسانی که خودرو گازسوز دارند می دانند که این عدد یعنی حدود 400 کیلومتر با هزینه ای حدود 12 هزار تومان برای یک خودرو با سوخت CNG بسیار خوب است.

اما نباید از این موضوع غافل شویم که میزان 384 کیلومتر با ظرفیت کامل خودرو و میانگین سرعت 140 کیلومتر بر ساعت به دست آمد.

مهندسان شرکت می گویند در همین جاده خودرو را بارها تست نموده اند و بیشترین مسافت طی شده حدود 507 کیلومتر بوده است. این پیمایش با یک سرنشین و میانگین سرعت 100 کیلومتر برساعت به دست آمده است.

آلایندگی و زیرساخت های CNG

پس سوخت گازوئیل و بنزین، CNG نیز یکی از مهم ترین سوخت های موجود در سراسر کشور است.

ایران به عنوان دومین دارنده گاز جهان پتانسیل بالایی برای استفاده از سوخت CNG در سیستم حمل و نقل خود دارد.

در کشور بیش از دو هزار جایگاه CNG وجود دارد

به همین خاطر سال هاست که از این سوخت در خودرو های شخصی و عمومی استفاده می گردد اما با توجه به مناسب نبودن شرایط خودروهای فراوریی مسائلی را برای دارندگان خودرو به وجود می آورد.

این خودرو در هر کیلومتر 110 گرم کربن دی اکسید فراوری می نماید که در مقایسه با نمونه بنزینی خود حدود 60 گرم کمتر است.

این عدد در مقایسه با موتور های به روز و سه سیلندر تازه ایران خودرو نیز عدد بسیار خوبی محسوب می گردد بطوری که در موتور سه سیلندر با وجود انواع تکنولوژی های روز جهان، فراوری 110 تا 120 گرم کربن دی اکسید را در هر کیلومتر را نشان می دهد.

جمع بندی

دنا توربو تمام گازسوز یک خودرو با پتانسیل خیلی خوب برای بازار خودرو، بخصوص ناوگان عمومی محسوب می گردد. این خودرو مسائلی را که به عنوان معایب خودروهای گازسوز در بالا بیان کردیم را رفع نموده است.

بخصوص بزرگترین مشکل خودروهای گاز سوز یعنی افت توان نه تنها رفع شده است بلکه تبدیل به قوی ترین خودرو ایرانی شده است و رانندگی لذت بخشی را ارایه می دهد.

اما همانطور که گفته شد زیربندی خودرو احتیاج به تغییر دارد و باید برای سیستم تازه مناسب سازی گردد تا شاهد فرمان پذیری و ترمز گیری در حد توان و گشتاور موتور خودرو باشیم.

اما دوام قطعات خودرو هنوز برای ما مشخص نیست، زیرا این موتور نمونه اولیه است و فعلا در حال تست های مختلف هستند ولی طبق گفته مهندسان ایپکو، تمامی قطعات موتور بعد از 200 هزار کیلومتر پیمایش آنالیز خواهند شد و در آینده گزارش این آنالیز را منتشر خواهیم کزد.

ا

منبع: بیت ران
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1990

به "تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی ترین خودرو ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی ترین خودرو ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید