افسردگی مروارید سیاه؛ حال پله خوب نیست

به گزارش دیار سلمان، روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: چند روز پیش پسر پله، فوتبالیست سرشناس در گفت و گویی اظهار کرد که پدرش به تازگی عمل جراحی تعویض مفصل داشته و حالا در روز های بازتوانی بعد از عمل، حال و روز خوشی از نظر روانی ندارد. او حرف هایش را این طور ادامه داده که پدرش این روز ها حالت های افسردگی پیدا نموده است؛ تمایلی به خروج از خانه ندارد و این اواخر شرایط روانی پدرش در نتیجه مسائل سلامتی او و این که امکان راه رفتن به تنهایی را ندارد، افت نموده است. اما آیا افسردگی و حال ناخوش بعد از عمل جراحی تعویض مفصل اتفاقی معمول است؟

افسردگی مروارید سیاه؛ حال پله خوب نیست

احتیاج 300 هزار ایرانی در سال به این عمل!

قبل از هر چیز و درباره اهمیت این موضوع باید بدانید که دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران در آبان سال جاری خبر داده که طبق آنالیز های صورت گرفته حدود 300 هزار نفر از هموطنان مان در سال به انجام این جراحی احتیاج خواهند داشت؛ بنابراین پله در کوشش برای حل این مشکل، تنها نیست. او سال جاری 79 ساله شده است. به دلیل سن بالا، طی سال های اخیر درگیر مسائل جسمانی زیادی بوده است. بهار سال قبل وقتی پله برای آخرین بار در فرودگاهی در برزیل دیده شد، روی ویلچر بود.

البته با توجه به آن چه پسر او به رسانه ها گفته، شرایط پله از نظر میزان تحرک بعد از عمل جراحی اش بهتر شده است و حالا این روز ها او می تواند به یاری واکر راه برود. اما به رغم این پیشرفت، هنوز به میزان زیادی به اطرافیان خود وابسته است و همین باعث وارد شدن فشار روانی زیادی بر او شده است. البته طبق آنالیز محققان، پله در این شرایط تنها نیست. مطالعات نشان می دهد تا حدود 50 درصد از افرادی که عمل جراحی تعویض مفصل انجام می دهند، بعد از عمل با مسائلی، چون افسردگی و اضطراب درگیرند. البته این اضطراب و افسردگی می تواند خود را به اشکال گوناگونی نشان دهد.

نشانه های افسردگی پس از تعویض مفصل چیست؟

همان طور که پسر پله اشاره نموده است، تمایل نداشتن به بیرون رفتن از خانه و کاهش روابط با دیگران، می تواند یکی از نشانه های افسردگی در افرادی باشد که عمل جراحی تعویض مفصل را به تازگی از سر گذرانده اند، اما جدای از این نشانه، موارد دیگری هم وجود دارد.

  • خواب بیش از حد، در حالی که در بسیاری از مواقع، این خواب کیفیت پایینی دارد.
  • ناتوانی در تصمیم گیری های روزمره
  • تغییر در اشتها؛ چه به صورت بیش از حد خوردن و چه کم خوردن
  • ترک فعالیت های مورد علاقه؛ این علایق می تواند هر چیزی باشد، از تلفن صحبت کردن با دیگران تا خواندن کتاب، ملاقات اقوام و ...
  • احساس بیگانگی با خود و درگیر بودن با احساسات. گاهی به شکل کلافگی، گاهی هم حساس شدن بیش از حد یا خشم زیاد

برای حال بهتر بعد از عمل، چه کنیم؟

افسردگی و اضطراب پس از عمل جراحی تعویض مفصل به دلایل متعددی می تواند روی دهد. مواردی، چون تاثیر دارو های بیهوشی، خستگی به واسطه وابستگی به دیگران، کاهش کیفیت خواب، حاصل نشدن سریع نتیجه مورد انتظار از عمل و مصرف بالای مسکن ها و سایر دارو ها از جمله مواردی هستند که طبق نظر متخصصان می تواند این شرایط را تشدید کند. اگر شما تصمیم به تعویض مفصل دارید یا از نزدیکان شما کسی به فکر عمل است، بهتر است به چند نکته در این زمینه توجه داشته باشید.

به خود زمان دهید

بروز حالت های افسردگی یا اضطرابی، در روز ها و حتی چند هفته ابتدایی پس از عمل، تا حدی طبیعی است. پس در صورت بروز چنین مسائلی کمی با خود مدارا کنید. در بسیاری از مواقع، با بهبود توانایی در راه رفتن و کسب استقلال در فعالیت ها، حال افراد خود به خود بهتر می گردد. پس به خود زمان دهید.

روابط خود را با اطرافیان ادامه دهید

افراد به بهانه های مختلف ممکن است ترجیح دهند در روز های پس از عمل، روابط خود را با دیگران کاهش دهند، از این که نمی خواهند ایجاد مزاحمت نمایند تا این که حوصله سوالات تکراری را ندارند و .... اگر چنین وسوسه هایی سراغ شما آمده، مقاومت کنید. در عوض کاهش کلی روابط، روابط خود را محدود و هدفمند کنید. در عوض پذیرایی در خانه، تماس تلفنی داشته باشید. با افرادی که با آن ها راحت تر هستید، صحبت کنید و تنها با دایره محدودی از افراد که باعث دلخوری می شوند، روابط خود را کاهش دهید.

خواب باکیفیت را جدی بگیرید

برنامه منظم و حساب شده برای خواب خود داشته باشید. اگر کیفیت خواب تان به شدت پایین آمده، از متخصص یاری بگیرید. صرف زمان زیاد در رختخواب در شرایطی که خواب باکیفیت ندارید، می تواند افسردگی شما را شدت بخشد.

ورزش روزانه را نباید فراموش کنید

از پزشک معالج درباره فعالیت های ورزشی که می توانید داشته باشید، به شکل دقیق سوال کنید. روزانه حرکاتی را که به شما اجازه انجام آن ها داده شده است تکرار کنید. اگر مسئله ای در دست ها ندارید، حرکات ورزشی برای تقویت عضلات بالاتنه را روزانه انجام دهید. ورزش منظم هم به مستقل شدن سریع تر شما یاری می نماید و هم علایم افسردگی را کاهش می دهد.

شرمسار نباشید، شما تنها نیستید

احساس غم، اضطراب و ناراحتی تا مدتی بعد از انجام عمل، ممکن است سراغ شما بیاید. پس آماده این احساسات باشید، درباره آن ها صحبت کنید و از این که حال تان خوش نیست، شرمسار نباشید. نباید فراموش کنید که حتی پله این اعجوبه دوست داشتنی دنیای فوتبال، با آن شخصیت قوی هم در روز های پس از عمل با چنین مسائلی، دست و پنجه نرم نموده و هنوز هم با آن درگیر است.

منبع: برترین ها
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1189

به "افسردگی مروارید سیاه؛ حال پله خوب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی مروارید سیاه؛ حال پله خوب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید