افزایش تولیدات علمی و فرایند انتشار مقالات در رشته نورولوژی

به گزارش دیار سلمان، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس انجمن ام اس ایران گفت: درتولیدات علمی در زمینه نورولوژی از سال 2000 به تدریج افزایش داشتیم و این موضوع در سال های اخیر شیب بسیار زیادی گرفت و تولیدات علمی و فرایند انتشار مقالات زیاد شد.

افزایش تولیدات علمی و فرایند انتشار مقالات در رشته نورولوژی

دکتر جمشید لطفی، امروز در شانزدهمین کنگره بین المللی ام اس که در مجموعه فرهنگی و آموزشی برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نزدیک به 20 سال گذشته به خاطر چندین هدف مختلف عده ای از پزشکان، نیکوکاران و خیرین دور هم جمع شدیم و انجمن ام اس ایران را تشکیل دادیم و بسیار شاد هستم که یکی از شاخه های انجمن پربار شده و این امر مهم افتخار همه ما است.

وی افزود: بیماری ام اس کارآیی افراد را در بهترین سال عمرشان، تحت تاثیر قرار می دهد و در بین بیماری های معلول کننده، پیشفراینده و بیماری های سلسله اعصاب جزء بیماری هایی است که مربوط به طبقه جوان و سنین پایین است. اکثریت بیماری های معلول کننده و سلسله اعصاب مانند پارکینسون، آلزایمر و سکته های مغزی مربوط به سنین بالاست و شاید دومین دلیل ناتوانی در جوانان بعد از صدمات، تصادفات و ... باشد.

بنیانگذار انجمن ام اس ایران، عنوان نمود: زمانی که انجمن تشکیل شد ایده اولیه صرفا کار خیریه ای بود و من احساس کردم که این اقدام کافی نیست و تعداد محدودی از افراد می توانند بانی خیر باشند و کمک کنند. به همین دلیل برای انجمن چهار فعالیت ویژه انجام دادیم؛ در ابتدا خواستیم صدایی برای بیماران باشیم، دوم جمع آوری اطلاعات مبنی بر اینکه چرا این بیماری رو به ازدیاد است و متاسفانه هنوز هم به این دست از سؤوالات پاسخ ندادیم، سوم مسأله پژوهشی و در نهایت موضوع خیریه و کمک های مالی است که توانستیم تا حدودی این فعالیت ها را انجام دهیم.

افزایش تولیدات علمی در رشته نورولوژی و فرایند انتشار مقالات

دکتر محمد علی صحرائیان، نایب رئیس انجمن ام اس ایران در ادامه این مراسم در خصوص اتفاقات و تحولاتی که در جامعه ام اس به وجود آمده است، اظهار کرد: یکی از اهداف ما پژوهش و پیشرفت علمی است، یادمان باشد اگر خدمتی به بیماران ام اس می دهیم باید آن ها را از نظر علمی بسیار فراتر از گذشته ببینم. در سال 2018 در بین کشورهای رجحان که در دنیا از نظر تعداد مقالات با موضوع نورولوژی بودند، ایران رتبه 22 را کسب کرد.

وی افزود: ایران در سال 2018 در موضوع نورولوژی، بعد از ترکیه در رتبه دوم قرار گرفته و این ها با وجود همه تحریم ها و مسائل، رقم خورد. در تولیدات علمی از سال 2000 به تدریج افزایش داشتیم و این موضوع در سال های اخیر شیب بسیار زیادی گرفت و در رشته نورولوژی تولیدات علمی و فرایند انتشار مقالات زیاد شد. همکاری با سایر کشورها و نیز همکاری های بین المللی رو به افزایش بوده است و امروزه تقریبا حدود 10 درصد از مقالاتی که از کشور چاپ می شود با همکاری های نورولوژی است. 10 درصد مقالات ایران در بین ژورنال های اول دنیاچاپ می شود و این باعث افتخار است کشوری که در تحریم قرار گرفته است، توانسته چنین اقدامات مهمی را انجام دهد.

نایب رئیس انجمن ام اس ایران، افزود: ایران تا نوامبر 2019 تعداد 1851 مقاله در موضوع MUItipIe scIerosis در scopus منتشر کرده است. از نظر تعداد مقالات منتشر شده در پنج سال گذشته، ایران هفتمین کشور دنیا در انتشار مقالات در موضوع MUItipIe scIerosis محسوب می شود.

دکتر ابراهیم پور اکبر دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره بین المللی ام اس در ادامه این مراسم، گفت: یک انجمن مردم نهاد بدون ریالی کمک دریافت از سیستم دولتی، دانشگاهی و وزراتخانه کنگره ای را شکل می دهد که در حقیقت مورد تقدیر و تشکر تمام مدعوین قرار گرفته است. شعار ذهنی و پیش فرض ما این بود که مهمانان خارجی ما در بهترین شرایط ممکن اکرام ببینند تا برای کنگره های دیگر رغبت حضور مجدد داشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب اعلام نمود: زمانی که تصمیم گرفتیم این کنگره را برگزار کنیم مسؤولیت های اجرایی را تقسیم و برای هر کدام کارگروهی را تعریف کردیم و در حقیقت آنچه که مشاهده می کنید ماحصل یک همکاری است.فلسفه همکاری این بود که ما اثبات کنیم قابلیت برگزاری کنگره های بین المللی با این مضمون در شهرستان ها به جز تهران می تواند وجود داشته باشد. باید از شهر تهران تمرکززدایی کنیم و کنگره های بزرگ را به شهرستان ها و استان بکشانیم و ثابت کنیم که ما هم می توانیم کنگره های خوبی را برگزار کنیم تا شاید حق شهرستانی ها در این زمینه بیشتر ادا شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 697

به "افزایش تولیدات علمی و فرایند انتشار مقالات در رشته نورولوژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تولیدات علمی و فرایند انتشار مقالات در رشته نورولوژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید