تاریخچه پرچم ملی کانادا

به گزارش دیار سلمان، به اهتزاز درآمدن پرچم ملی کشورها همیشه چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد می نماید. پرچم کانادا همیشه یکی از خاص ترین و زیباترین پرچم های ملی است که با طرح سرخ و سفیدش به راحتی می توان آن را در بین پرچم سایر کشورها شناسایی کرد.

تاریخچه پرچم ملی کانادا

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

اما آیا همیشه این نماد سرخ و سفید افرا روی پرچم کانادا بوده است؟ البته که نه، جالب است بدانید که پرچم کشور کانادا قدمت چندانی ندارد و بعلاوه از داستان جالبی هم برخوردار است.

با اینکه تقاضا برای داشتن یک پرچم ملی در کانادا از اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 آغاز شده بود، پرچمی که اکنون به عنوان پرچم ملی کانادا می شناسیم بین سال های 1950 تا 1960 و در طی تغییرات اجتماعی زیادی شکل گرفت و در سال 1967 و با برگزاری صدمین سالگرد اتحاد این کشور به صورت رسمی به عنوان پرچم کانادا معرفی و رونمایی شد. باید بدانید آداب و پروتکل های خاصی در خصوص پرچم ملی کانادا اعمال می گردد. به عنوان مثال، پرچم ملی هرگز نباید زمین را لمس کند و این یک قانون در کانادا است.

پرچم های اولیه کانادا تفاوت های زیادی با پرچم کنونی این کشور دارد با ما همراه باشید تا با فرایند تغییرات یکی از خاص ترین پرچم های ملی در جهان آشنا شوید.

پرچم اتحاد سلطنتی

از اولین روزی که اروپایی ها در کانادا مستقر شدند پرچم های زیادی در این کشور به عنوان پرچم ملی استفاده می شده است. فرانسه اولین کشوری است که نماد خود را در پرچم کانادا قرار داد. بعد از آن پرچم کانادا حاوی علامت هایی بود که وابستگی آن به امپراتوری بریتانیا را نشان می داد. بعد از کنفدراسیون 1867، تا مدت ها پرچم زیر به عنوان پرچم کانادا مورد استفاده قرار می گرفت.

پرچم نشان سرخ کانادایی ها

بعد از پرچم بریتانیا در کانادا پرچمی در کانادا به عنوان پرچم ملی معرفی گردید که به آن پرچم نشان سرخ کانادایی ها می گفتند. این پرچم در ابتدا به عنوان پرچم رسمی نیروی دریایی به کار می رفت بعد از آن کم کم استفاده از آن در خشکی و در دریا بیشتر شد و به عنوان پرچم رسمی کانادا مورد قبول همگان واقع شد.

بعد از آنکه کم کم کانادا به عنوان یک ملت آغاز به رشد کردن کرد و بالغ شد، این احتیاج بیش از گذشته احساس می شد که کانادا باید پرچمی داشته باشد تا نشان مخصوص این کشور را در بر داشته باشد. در سال 1921 پادشاه جورج پنجم یک ارتش سلطنتی را به کانادا اهدا کرد و نشان رسمی تازه کانادا که روی سپرهای سربازان هم دیده می شد جای خود را در نشان قرمز کانادا گرفت. پرچم زیر پرچمی است که کانادا در طول جنگ جهانی دوم با آن شناخته می شد.

در طول سالیان پس از آن همیشه پرچم کانادا دستخوش تغییرات و طراحی های زیادی شد. اما همیشه علامتی در پرچم های کانادا وجود داشت که وابستگی این کشور به امپراتوری بریتانیا را نشان می داد. در بین سال های 1960 تا 1965 یک کوشش جدی برای طراحی یک پرچم ملی کانادا شکل گرفت. در سال 1963 زمانی که نخست وزیری تازه کانادا انتخاب شد، یکی از مهم ترین اهداف خود را حل کردن مشکل طراحی پرچم ملی کانادا گفت.

در سال 1964 یک کمیته با نام کمیته طراحی پرچم شکل گرفت. این کمیته از صفحه نخست وزیر مأمور شده بود تا پرچم ملی کانادا را طراحی کند. در پایین سه طرح نهایی که این کمیته به آن دست یافته بود را مشاهده می کنید.

اعضای کمیته پرچم در حال آنالیز 1200 طرح برای پرچم تازه کانادا هستند.

در نهایت در 22 اکتبر 1964 طرح پایین به وسیله کمیته انتخاب ملی کانادا به عنوان طرح پرچم ملی کانادا برگزیده شد و تا اکنون هم مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از سه طرح پیشنهادی: یک برگ افرای قرمز روی یک مربع سفید بین دو حاشیه قرمز

این پرچم در 28 ژانویه 1965 توانست تأیید ملکه انگلیس را هم به دست بیاورد و در 15 فوریه همان سال طی یک جشن ملی در مجلس کانادا نماد سرخ و سفید برگ افرا به عنوان پرچم ملی و نشان منحصر به فرد کانادا پذیرفته شد و مورد استقبال نهاده شد.

اما چرا برگ افرا؟

در فرهنگ عمومی مردم کانادا همیشه برگ افرا یک نماد خاص و تاثیرگذار بوده است و می توان آن را در کتاب، لباس، سکه، پرچم، نشان ها و موسیقی استفاده شده به وسیله مردم پیدا کرد. در طی نسل ها مردم کانادا نماد برگ افرا را به عنوان بخشی از هویت خود پذیرفته و مورد استفاده قرار می دادند. در طول جنگ جهانی اول این نماد روی کلاه سربازان دیده می شد و پس از جنگ جهانی دوم هم روی سنگ مزار سربازانی که جانشان را در جنگ از دست داده اند برگ افرا به عنوان یک نماد ملی ثبت و درج می شد. برای بسیاری از مردم کانادا برگ افرا نمادی از غرور شجاعت و وفاداری است.

انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 451

به "تاریخچه پرچم ملی کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "تاریخچه پرچم ملی کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه پرچم ملی کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید