اجرای روف گاردن ، راهنمای مرحله به مرحله ساخت روف گاردن

به گزارش دیار سلمان، گسترش زندگی شهری و متعاقبا هجوم مردم به آپارتمان ها، نکات منفی زیادی به دنبال داشته است. یکی از مهم ترین آن ها فاصله دریافت روز افزون انسان ها از طبیعت است. ولی خب باز هم فناوری و پیشرفت در اینجا به یاری ما آمده است تا راه حلی پیدا کنیم. امروزه می توانید با انجام یکسری تمهیدات لازم، طبیعت را هر چند در اندازه بسیار کوچک، به خانه های خود یا بهتر بگویم به پشت بام خانه خود بیاورید. روف گاردن یا باغ بام یک ایده خلاقانه برای القای حس طراوت و شادابی طبیعت در فضای آپارتمان های سرد و بی روح فضای شهری است. اجرای رو گاردن اصول و مراحل خاص خود را دارد. با معرفی روف گاردن با ما همراه باشید.

اجرای روف گاردن ، راهنمای مرحله به مرحله ساخت روف گاردن

جهت دریافت خدمات اجرای بام سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

روف گاردن یا باغ بام چیست؟

قبل از رفتن سراغ اصل مطلب و تشریح مراحل اجرای روف گاردن بهتر است که تعریف مختصری از روف گاردن داشته باشیم. روف گاردن به بیان ساده یعنی اینکه شما بخشی از فضای پشت بام خانه خود را به فضای سبز حالا هرچه که و در هر اندازه ای که باشد، اختصاص دهید. فرقی نمی نماید که فضای سبز شما یک متر، 10 متر یا 100 متر باشد.

بام سبز (green roof) اصطلاح دیگری است که در کشورهای پیشرفته تر مرسوم شده است. بام سبز در اصل تفاوت کوچکی با روف گاردن دارد و آن این است که روف گاردن ها به طور کل برای تفریح و ایجاد فضایی برای گذراندن وقت در پشت بام ساختمان ساخته می شوند اما بام سبز در کل با هدف مالی و زیست محیطی ساخته می گردد که در واقع کل پشت بام را پوشش می دهد و می کوشد که عایق کاری صوتی و حرارتی کاری را بهبود بخشد و با کاهش هزینه های سرمایشی و گرمایشی مصرف انرژی را کاهش دهد؛ اما خب در کشور ما در کل برای هر دوی این سازه ها از اصطلاح روف گاردن استفاده می گردد.

انواع روف گاردن

تا کنون هیچ گونه دسته بندی معینی برای انواع روف گاردن ارائه نشده است. اجرای روف گاردن بسته به سلیقه ها و شرایط و صد البته بودجه می تواند بسیار متنوع باشد. از چند گلدان ساده گرفته تا یک باغچه تمام عیار چند صد متری، همه و همه یک نوع روف گاردن به شمار می فرایند. اجرای روف گاردن به صورت اصولی و حرفه ای به طراح و سلیقه شخص بستگی دارد. به صورت خیلی کلی می توان روف گاردن ها را در چند دسته زیر قرار داد:

روف گاردن متمرکز یا فشرده

در اجرای روف گاردن متمرکز هدف پرورش گیاهان عظیم و مقدار زیادی فضای سبز است. در این نوع از روف گاردن پراکندگی گیاهان بسیار متراکم و فشرده است. برای ایجاد محیطی کارآمد برای نگهداری و پرورش گیاهان عظیم به تعداد زیاد، ضخامت زیادی از خاک و همچنین سیستم آبیاری و زهکشی پیشرفته تری مورد احتیاج است. روف گاردن متمرکز بیشتر شبیه یک پارک کوچک نزدیک به شما است.

به طور کلی اجرا و نگهداری از روف گاردن متمرکز به زمان و هزینه زیادی احتیاج دارد. از طرفی هم این نوع روف گاردن را نمی توان در هر سقفی به اجرا درآورد. سقف مد نظر باید از یک سری پیش احتیاج برخوردار باشد و به همین سبب احتیاجمند مهندسی و طراحی خاص خود است.

روف گاردن گسترده

اجرای روف گاردن گسترده در مقایسه با روف گاردن متمرکز هم آسان تر و هم هزینه کمتری در پی دارد. برای اجرای روف گاردن گسترده از بستر کاشت سطحی و کم عمق استفاده می گردد که در آن ضخامت خاک برای کاشت گیاه از چند سانتیمتر فراتر نمی رود. به طور معمول روف گاردن گسترده به فرایند مهندسی خاصی در رابطه با سازه سقف احتیاج ندارد می توان آن را در هر نوع سقفی تا شیب 33 درجه به اجرا درآورد. نگهداری روف گاردن گسترده کم زحمت تر و از طرفی هم به تجهیزات کمتری احتیاج دارد.

روف گاردن ترکیبی

در اجرای روف گاردن ترکیبی از هر دو سبک متمرکز و گسترده استفاده می گردد یا در واقع بهتر از بگوییم که حداقل واسطه روف گاردن متمرکز و روف گاردن گسترده است. در روف گاردن ترکیبی دست طراح بازتر است و فضای بیشتری را می تواند به چمن و گیاهان بوته ای اختصاص دهد. این سبک از روف گاردن به دلیل تنوع فضایی و بصری زیادی که در اختیار کاربر قرار می دهد بسیار رواج پیدا نموده است.

جعبه گیاه یا سیستم مدولار

این نوع از روف گاردن در واقع قالب ها یا مدل های پیش ساخته و آماده هستند که بدون احتیاج به هیچ گونه زیرساخت قابلیت اجرا روی هر پشت بام و یا تراسی را دارند. این مدل های پیش ساخته دارای پوشش های گیاهی متنوعی هستند و به صورت گیاهان تا درخت و درختچه های کوچک در دسترس هستند. در کشورهای پیشرفته تر استفاده از این سیستم به دلیل هزینه و مسائل کمتر که با خود به بار می آورند خواستار بسیاری پیدا نموده است.

مراحل اجرای روف گاردن

نوبتی هم که باشد نوبت مراحل اجرای روف گاردن است. قبل از آغاز به کار اجرای روف گاردن باید از یک سری پیش احتیاج و شرایط اطمینان حاصل کنید. اول این که پشت بام و ساختمان باید حتما از مقاومت لازم برخوردار باشد. دوم این که دسترسی های لازم را آنالیز کنید و مطمئن شوید که امکانات و تجهیزات لازم برای ساخت روف گاردن فراهم هستند. علاوه بر این، از در دسترس بودن تجهیزات و امکاناتی که بعد از اجرای روف گاردن به آن ها احتیاج خواهد شد نیز اطمینان حاصل کنید.

با آنالیز دقیق طرح مناسب خود را انتخاب کنید. در این مورد سعی کنید حتماً با یک متخصص و طراح گفتگویی هرچند کوتاه داشته باشید. قبل از اجرای روف گاردن گیاهان مناسب و محل کاشت آن ها را نیز که معین کنید. مراحل مختلف اجرای روف گاردن در واقع شامل نصب لایه های مختلف آن می گردد که در ادامه به ترتیب توضیح داده شده اند.

لایه ضد آب

مهم ترین نکته در اجرای روف گاردن این است که پشت بام باید حتماً ضد آب، با دوام و مقاوم در برابر رطوبت باشد. لایه ضد آب باید کل سطح پشت بام و به ویژه مکان هایی که گیاهان در آنجا کاشته خواهند شد را به خوبی پوشش دهد. این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که بعد از اجرای روف گاردن دسترسی به این لایه زیرین بسیار سخت خواهد بود پس در قرار دادن آن نهایت دقت را داشته باشید.

لایه عایق

لایه عایق یا لایه حفاظتی در واقع موجب بهبود مقاومت روف گاردن در برابر بخار و نوسانات دمایی می گردد و از طرفی هم استحکام مکانیکی مناسبی را به آن می بخشد. لایه عایق به طور عمده از صفحات پلی استرین یا همان یونولیت یا صفحات پلی یورتان ساخته می گردد. صفحات پلی یورتان گزینه بسیار مناسبی به عنوان لایه عایق هستند زیرا که دارای ساختار اتصال خاصی هستند که امکان گذر آب از آن و رسیدن به سیستم زهکشی را به آسانی فراهم می نماید.

لایه زهکش

لایه زهکش در روف گاردن به منظور تخلیه سریع آب لایه پوشش گیاهی و راهنمایی آن به سمت سیستم زهکشی قرار گرفته است. یکی دیگر از وظایف این لایه جمع آوری مقدار آب اضافی و وارد کردن آب سیستم زهکشی است. این لایه نقش مهمی در کیفیت و کارایی سیستم روف گاردن شما دارد. همه اتصالات با دقت تمام آنالیز شوند. شیب زمین و شیب لایه زهکش دقیق اندازه گیری و به اجرا درآیند.

لایه ژئوتکستایل

این لایحه که اسامی مختلفی هم دارد و گاهی تحت عنوان لایه فیلتر خوانده می گردد به منظور جدا کردن لایه زهکشی و پوشش گیاهی از یکدیگر به کار گرفته می گردد. به بیانی ساده تر این لایه از وارد شدن خاک و ذرات ریز به سیستم زهکشی و کاهش کارایی آن جلوگیری می نماید. این لایحه همچنین کاهش سریع آب در لایه پوششی پوشش گیاهی را خنثی می نماید.

لایه پوشش گیاهی

لایه آخر در واقع پوشش گیاهی و خاک است که بسته به نوع روف گاردن (متمرکز، گسترده یا ترکیبی) می تواند ضخامت متفاوتی داشته باشد. می توانید از بوته های فشرده و درختچه های زیاد و یا صرفاً از یک پوشش چمن ساده بهره ببرید. کل این مرحله به سلیقه شما و طراح بستگی دارد.

البته لایه های بکار رفته در مراحل اجرایی روف گاردن تنها به موارد بالا محدود نمی گردد و بسته به طراحی و بودجه می توان لایه های دیگری مانند لایه عایق اضافی، سیستم حفظ بخار سیستم آبیاری و روکش فرسایش را به آن افزود. اگرچه به کار بردن این لایه ها خیلی ضروری نیست اما خب استفاده از آن ها موجب بهبود کیفیت و عملکرد سیستم می گردد.

گیاه مناسب برای روف گاردن

یکی از مهم ترین مراحل اجرای روف گاردن که تأثیر بسزایی بر چشم انداز و زیبایی نهایی کار دارد، در حقیقت انتخاب گیاهان مناسب است. از جمله عواملی که در انتخاب گیاه باید به آن توجه داشت می توان به میزان مقاومت گیاه در برابر تابش مستقیم نور خورشید، میزان رشد ریشه گیاه، توجه به شرایط آب و هوایی ایده آل گیاه، مقاومت گیاه در برابر بادهای احتمالی و میزان مقاومت گیاه در برابر تغییرات دمایی اشاره نمود. انتخاب گیاهان مقاوم در برابر تغییرات دمایی و به اصطلاح گیاهان و درخت های چهارفصل می تواند یک گزینه بسیار مناسب باشند.

مزایای اجرای روف گاردن

  • ایجاد فضایی بسیار سرسبز در نزدیکی خانواده ها
  • افزایش و بهبود عایق گرمایی و سرمایی ساختمان
  • افزایش عایق صوتی ساختمان
  • تأثیری بسزا در آب و هوای شهری
  • محافظت از پشت بام در برابر صدمات احتمالی و افزایش طول عمر پشت بام
  • جلوگیری از به هدر رفتن آب باران
  • صرفه جویی در هزینه ها با کاشت میوه و سبزیجات

معایب اجرای روف گاردن

  • اعمال وزن و فشار زیاد ناشی از خاک گیاهان روف گاردن به سقف و ساختمان
  • احتمال وارد آمدن آسیب به سقف در اثر رشد زیاد ریشه گیاهان
منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1016

به "اجرای روف گاردن ، راهنمای مرحله به مرحله ساخت روف گاردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای روف گاردن ، راهنمای مرحله به مرحله ساخت روف گاردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید