ابتلا به کرونا در بعضی موارد منجر به نارسایی حاد کلیه می گردد

به گزارش دیار سلمان، یک متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه، پیوند و دیالیز گفت: ویروس کرونا نه تنها سیستم تنفسی، ریه و گوارش را تحت تاثیر خود قرار می دهد بلکه ممکن است به نارسایی حاد کلیه در افرادی که بیماری کووید 19 آنها شدید است، هم منجر می گردد.

ابتلا به کرونا در بعضی موارد منجر به نارسایی حاد کلیه می گردد

به گزارش خبرنگاران، لیلا محمودنیا روز آدینه در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: ابتلا به ویروس کرونا عوارض بی تعدادی را برای مبتلایان به این ویروس به همراه دارد اما افرادی به نارسایی حاد کلیه دچار می گردد که بیماری آنها شدید است و در بیمارستان بستری می شوند.

وی ادامه داد: نکته مثبت این عارضه این است که پس از بهبودی بیماری و مرخص شدن فرد از بیمارستان ، کارکرد کلیه قابل بازگشت است و مشکل رفع می گردد اما نکته منفی اینکه بعضی بیماران کرونایی که دچار نارسایی کلیه می شوند به حدی این عارضه برای آن شدید است که گاهی مجبور به دیالیز می شوند.

محمودنیا توصیه کرد: چنانچه بیماران مبتلا به کرونا پس از آنکه از بیمارستان مرخص شدند، دچار ناراحتی ادراری و کلیه شدند به کلینیک های سرپایی مراجعه نموده و مشکل را رها ننمایند تا در آینده برای آنها مشکل ساز نگردد.

این متخصص داخلی در ادامه اختلالات در کنترل فشار خون را از دیگر عوارض ابتلا به کرونا اسم کرد و گفت: در این حالت ممکن است افرادی دچار فشار خون بالا شوند و عده ای دیگر افت فشار خون را تجربه نمایند.

محمودنیا اضافه کرد: بیماران بهبودیافته از کرونا ممکن است تا چند ماه با این مشکل درگیر باشند از همین رو لازم است تا به پزشک خود مراجعه نمایند و دوز قرص های مربوط به فشار خون را اصلاح نمایند تا با مسئله ای روبرو نشوند.

وی با توصیه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، خاطر نشان کرد: رفتارهای این ویروس تا به امروز نشان داده که عوارض متعدد و پیچیده ای دارد و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می طلبد تا همه افراد جامعه پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند.

نارسایی کلیه به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است که به 2 نوع مزمن و حاد تقسیم می گردد.

کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد، تعادل آب و الکترولیتها در بدن دارد.

کاهش شدید ادرار، تجمع اوره، افزایش حجم بروم سلولی و ادِم از علائم نارسایی حاد کلیه به تعداد می رود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1858

به "ابتلا به کرونا در بعضی موارد منجر به نارسایی حاد کلیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلا به کرونا در بعضی موارد منجر به نارسایی حاد کلیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید