آسمان زمین در انتظار یک بارش شهابی پرشمار تازه است

به گزارش دیار سلمان، یک دنباله دار متلاشی شده ممکن است در روزهای 30 و 31 می (9 و 10 خرداد)، بارش شهابی جدیدی به نام تاو هرکول (tau Herculid) ایجاد کند و احتمال می رود که طی این بارش شهابی انبوهی از شهاب ها در آسمان زمین پدیدار شوند، هرچند این امر قطعی نیست.

آسمان زمین در انتظار یک بارش شهابی پرشمار تازه است

ستاره شناسان بقایای دنباله دار خرد شده 73پی/اشواسمان/واخمان (73P/Schwassmann-Wachmann 3) یا اس دابلیو 3 (SW 3) را دنبال می نمایند و بیل کوک (Bill Cooke) ستاره شناس ناسا در هفته های گذشته این نقطه عطف بالقوه را رویداد همه یا هیچ نامید.

او که مدیر دفتر محیط شهاب سنگی ناسا در مرکز پروازهای فضایی مارشال است، گفت: اگر بقایای SW 3 هنگام جدا شدن از این دنباله دار با سرعت بیش از 354 کیلومتر بر ساعت حرکت نمایند، ممکن است شاهد یک بارش شهابی زیبا باشیم. اما اگر سرعت پرتابه کم تری داشته باشند، هیچ چیز به زمین نمی رسد و هیچ شهاب سنگی از این دنباله دار نخواهیم دید.

اگر برای می خواهید از بارش شهابی تاو هرکول عکاسی کنید یا می خواهید وسایل خود را برای رویداد آسمانی بعدی آماده کنید و دفعات اولی است که عکاسی نجومی را تجربه می کنید، می توانید راهنمای کامل عکاسی آسمان شب را مطالعه کنید.

این دنباله دار برای نخستین بار دقیقا 92 سال پیش در 2 می 1930 (12 اردیبهشت 1309) به وسیله ستاره شناسان آلمانی، فردریش کارل آرنولد شواسمان (Friedrich Carl Arnold Schwassmann) و آرنو آرتور واخمن (Arno Arthur Wachmann) مشاهده شد.

داده های مداری نشان می دهد که این دنباله دار تا فاصله 9.2 میلیون کیلومتری به زمین نزدیک می گردد و تقریبا هر 5.4 سال یک بار به دور خورشید می چرخد. این دنباله دار تنها برای چندین دهه به صورت پراکنده مشاهده شد، اما در سال 1990 میلادی برای همواره شناسایی و دنبال شد.

این دنباله دار در سال هایی مانند سال های 1995 و 2000 که آغاز به تکه تکه شدن کرد، درخشندگی بسیار شگفت آوری را به نمایش گذاشت. در 18 آوریل 2006 (29 فروردین 1385) تلسکوپ فضایی هابل ده ها قطعه این دنباله دار را رصد کرد. SW 3 همچنان به رخ نمایی در رصدهای دوربین آرایه فروسرخ تلسکوپ فضایی اسپیتزر (IRAC) ادامه داد. در نهایت، این دنباله دار به بیش از 68 قطعه تقسیم شد و منظومه شمسی را پس از آخرین ظهور خود در مارس 2017 پر از بقایای خود کرد.

بارش های شهابی به نام کانون بارش نامگذاری می شوند. کانون بارش نقطه ای از آسمان است که امتداد خط سیر بیشتر شهاب های بارش به آن می رسد. کانون این بارش هم صورت فلکی هرکول (Hercules) یا زانوزده خواهد بود.

یک محدوده مناسب برای دیدنی شهاب های این بارش شهابی بالقوه، صورت فلکی گاوران (Boötes) یا عوّا است که کمی بالاتر و سمت راست ستاره درخشان صورت فلکی هرکول (Hercules) یعنی سماک رامح (Arcturus) یا ژوبین دار قرار گرفته است و ساعاتی پس از غروب آفتاب کمی بالاتر از افق شرق و جنوب شرقی می درخشد.

آسمان شب خرداد 1401 فرصت مناسبی برای رصد اجرام کم سو مانند شهاب های کوچک یا اجرام اعماق آسمان است. خوشبختانه در هنگام این بارش شهابی احتمالی هم، ماه در فاز نو خود قرار گرفته است و آسمان تاریک خواهد بود. برای دیدن شهاب های طولانی تر و درخشان تر و دور شدن از نور کاذب، اطراف کانون بارش را نگاه کنید.

ناسا در بیانیه خود گفت: اگر سال جاری قطعات دنباله دار SW 3 به ما برسند، بسیار آهسته به جو زمین برخورد خواهند کرد و تنها با سرعت 16 کیلومتر بر ثانیه حرکت می نمایند، که به معنای شهاب های بسیار کم نورتر از شهاب های متعلق به بارش شهابی اتا دلوی (eta Aquariids) است. اما منجمان آماتور سال جاری توجه ویژه ای دارند، زیرا نرخ بارش تاو هرکولید در زمان اوج پیش بینی شده، بالا خواهد بود.

اگر نمی توانید این بارش شهابی نو را دیدن کنید، برای دیگر بارش های شهابی سال جاری برنامه ریزی کنید. رویداد بزرگ بعدی، بارش شهابی برساوشی (Perseids) 11 تا 12 آگوست (20 تا 21 مرداد) زمانی که هوا گرم تر است، روی خواهد داد که یکی از درخشان ترین بارش های شهابی سال است و ارزش کوشش برای بیرون رفتن و رصد را دارد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از بارش شهابی

Credit: Olga Beliaeva/Getty Images

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2184

به "آسمان زمین در انتظار یک بارش شهابی پرشمار تازه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان زمین در انتظار یک بارش شهابی پرشمار تازه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید