آریا تولید جدید نیسان
به گزارش دیار سلمان، این اولین بار نیست که نیسان از نام اقوامی که در ایران زندگی کرده اند برای نامگذاری محصولاتش استفاده می کند. این شرکت، شاسی بلند دیگری به نام قشقایی در محصولاتش دارد.
نیسان آریایی
نیسان می گوید با آمدن شاسی بلند الکتریکی جدیدش با نام آریا، فصل تازه ای در تاریخ این کارخانه آغاز خواهد شد. این ماشین هفته گذشته در نمایشگاه توکیو رونمایی شد و قرار است تا دو سال دیگر به بازار عرضه شود.
این اولین بار نیست که نیسان از نام اقوامی که در ایران زندگی کرده اند برای نامگذاری محصولاتش استفاده می کند. این شرکت، شاسی بلند دیگری به نام قشقایی در محصولاتش دارد.
آریا با نسل جدیدی از فن آوری های کمک به راننده به بازار عرضه می شود
آلفونسو آلبیسا، مدیر طراحی نیسان می گوید که ماشین با برداشت تازه ای از فلسفه طراحی ژاپنی شکل گرفته است. آریا از مدل های کنونی نیسان بسیار ساده تر است و جلو پنجره جدیدی را معرفی می کند که در سال های آینده در مدل های دیگر نیسان هم دیده خواهد شد.
سادگی در داخل ماشین هم دیده می شود. نمایشگری که تقریبا بیش از نیمی از داشبورد را پوشانده، اطلاعات ماشین را به راننده نمایش می دهد.
نیسان همچنین از نسل جدیدی از سیستم کمک به راننده در آریا استفاده خواهد کرد. این سیستم با استفاده از رادار، اطلاعات پیرامون ماشین را گردآوری کرده و به راننده در تصمیم گیری کمک می کند.
نیسان می گوید آریا با برداشتی تازه از فلسفه طراحی ژاپنی شکل گرفته است
نیسان یکی از پیشگامان ساخت خودرو های الکتریکی بود و اولین ماشین الکتریکی خود به نام لیف را حدود ده سال پیش به بازار عرضه کرد. اما در سال های گذشته به اندازه رقیبانش در ساخت این ماشین ها سرمایه گذاری نکرد و از قافله عقب افتاد.
آریا قرار است نیسان را دوباره به صف اول بازار خودرو های الکتریکی ببرد. شاسی ماشین طوری طراحی شده که می توان مدل های مختلف روی آن سوار کرد و در آینده رنو و میتسوبیشی، دو شریک نیسان از آن استفاده خواهند کرد.
عبور از بحران
نیسان در حالی برگی تازه از تاریخ خود را ورق می زند که کارخانه در بحرانی ترین شرایط ده سال اخیر خود واقع شده است. فروش شرکت بسیار کم شده و پس از برکناری و دادگاهی شدن مدیرش در سال گذشته، در جنگ قدرتی با رنو وارد شده که ادامه همکاری دو شریک را با تردید روبرو کرده است.
خبرگزاری رویترز از قول منابعی در نیسان گزارش داده که این شرکت به زودی برنامه تازه ای برای احیای خود آغاز خواهد کرد. به گفته این خبرگزاری، نیسان برای فراهم کردن سرمایه لازم برای حضور در بازار های چین و آمریکا و ساخت ماشین های الکتریکی قرار است تولید برخی محصولاتش را متوقف کرده و ساخت ماشین های ارزان با مارک داتسون را در کشور های اندونزی، هند و روسیه تعطیل کند.
فولکس واگن در 45 سال گذشته 35 میلیون دستگاه گلف فروخته است
فصل هشتم گلف
فولکس واگن نسل جدیدی از مدل گلف را در مراسمی در کارخانه مرکزی اش در شهر ولفسبورگ رونمایی کرد.
گلف مهم ترین مدل فولکس واگن پس از بیتل است. این کارخانه از سال 1974 تاکنون 35 میلیون دستگاه از این مدل فروخته و تا زمانی که برنامه کارخانه آلمانی برای ساخت ماشین های الکتریکی به طور کامل اجرا شود، این مدل همچنان نان آور اصلی فولکس واگن خواهد بود.
ظاهر هشتمین نسل از پرفروش ترین ماشین اروپا، نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده، اما گلف جدید از نظر ارائه فن آوری های جدید یک ماشین انقلابی است.
گلف جدید اولین ماشینی است که به سیستم ارتباط بین خودرو ها مجهز شده است. ماشین هایی که به این سیستم مجهزند، می توانند در محدوده ای هشتصد متری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و درباره خطر های احتمالی به هم هشدار دهند.
داشبورد گلف کاملا دیجیتال است و ماشین از طریق اینترنت به کارخانه وصل است
فولکس واگن همچنین می گوید گلف جدید اولین ماشین در کلاس خود است که به سیستمی نیمه خودران مجهز می شود. ماشین با این سیستم می تواند در بزرگراه تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت به طور اتوماتیک سرعت، ترمز و فرمان را کنترل کند.
داشبورد ماشین کاملا دیجیتال است و با اینترنت به کارخانه وصل است. فولکس واگن از این طریق می تواند سیستم های ماشین را به روز کند و با آن راننده می تواند امکانات تازه برای ماشین سفارش دهد. اطلاعات ماشین را می توان از همین راه در تلفن همراه دید و کنترل کرد. رانندگان همچنین می توانند از برخی موبایل های سامسونگ به جای کلید استفاده کنند.
ظاهر ماشین فرق زیادی با نسل قبلی ندارد
علاوه بر موتور های دیزل و بنزینی، گلف جدید با پنج مدل هیبرید و هیبرید-الکتریکی هم فروخته می شود.
فولکس واگن بیشتر از اینکه از رقابت گلف با هچ بک های دیگر نگران باشد، از رونق دریافت شاسی بلند های کوچک در بازار هراس دارد.
از طرف دیگر، این کارخانه به زودی اولین مدل الکتریکی خود به نام ID.3 را به بازار عرضه خواهد کرد که هم اندازه گلف است و قرار است در آینده پرفروش ترین مدل کارخانه باشد. اگرچه مدیران فولکس واگن می گویند که مشتریان دو ماشین با یکدیگر فرق دارند و برخلاف گلف، خریداران جوان تر و علاقمند به تکنولوژی به سراغ ID.3 می روند.
اولین مدل الکتریکی مزدا در سال 2021 به بازار عرضه می شود
الکتریکی متفاوت
اولین ماشین الکتریکی مزدا یک شاسی بلند کوچک به نام MX-30 است که به گفته کارخانه با نگاهی متفاوت به ماشین های الکتریکی ساخته شده است.
MX-30 هفته گذشته در نمایشگاه توکیو رونمایی شد و قرار است از سال 2021 به بازار عرضه شود.
ماشین از نظر ابعاد به شاسی بلند CX-30 مزدا شبیه است، اما فرم سقف تغییر کرده و جلوپنجره اش باریک تر شده است. MX-30 همچنین ستون وسط ندارد و در های عقبش رو به عقب باز می شوند. در داخل ماشین هم از چوب پنبه استفاده شده که گذشته کارخانه را یادآوری می کند. مزدا در سال 1920 کار خود را با ساخت چوب پنبه آغاز کرد.
ماشین ستون وسط ندارد و در های عقبش رو به عقب باز می شود
مزدا می گوید رقابت خودروسازان برای گذاشتن باتری های بزرگ تر در ماشین های الکتریکی، مسابقه ای بی فایده است و باعث می شود آلودگی ناشی از ساخت ماشین های الکتریکی افزایش یابد.
این کارخانه باتری کوچکی برای اولین ماشین الکتریکی خود انتخاب کرده که تنها 200 کیلومتر برد دارد، اما به گفته مزدا برای مصرف روزانه یک راننده در اروپا کافی است.
بررسی کارخانه نشان داده که رانندگان اروپایی به طور متوسط روزانه 48 کیلومتر رانندگی می کنند. مزدا برای بازار های دیگر از جمله آمریکای شمالی، مدلی عرضه خواهد کرد که یک موتور بنزینی کوچک برای شارژ کردن باتری دارد و می تواند مسافت بیشتری حرکت کند. مزدا قرار است تا سال 2030 همه مدل هایش را به موتور الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی مجهز کند.
منبع: فرادید