10 جاذبه گردشگری که حیوان آزاری محسوب می شوند!

به گزارش دیار سلمان، حیوان آزاری در گردشگری شامل چه حیواناتی می گردد؟!

قطعا تا به حال در شهرها و کشورهایی که سفر نموده اید جاذبه های گردشگری بسیاری را دیده که از حیوان های مختلفی برای جذب گردشگر و اجرای برنامه متنوع تفریحی استفاده نموده اند. حیوان هایی که مطابق میل انسان ها رفتار می نمایند و همین غیر طبیعی بودن موضوع متاسفانه برای افراد زیادی در دنیا جذاب محسوب می گردد. حقیقتا رفتار انسان ها و حیوان ها زمین تا آسمون فرق دارد و اگر هر کدام بخواهند شبیه دیگری رفتار نمایند جای تعجب دارد، با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره حیوان آزاری در گردشگری و همچنین 10 حیوان قربانی در صنعت توریسم دنیا صحبت کنیم.

10 جاذبه گردشگری که حیوان آزاری محسوب می شوند!

لذت بخشترین تجربه سفر را با دور زمین تجربه کنید.

گفتنی است که بگوییم اهمیت این موضوع بقدری است که یک نهاد بین المللی مدافع حقوق حیوانات (World Animal Protection) با اطلاع رسانی در مورد حیوان آزاری در گردشگری سعی در جلوگیری از این اقدام خصمانه انسان ها دارد. این انجمن غیردولتی به تازگی فهرستی از 10 تفریح پرطرفدار در دنیا منتشر نموده که مصداق بارزی از حیوان آزاری است.

بنابر تحقیقاتی که به سفارش این انجمن توسط دانشگاه آکسفورد انجام گرفته در پی حیوان آزاری در گردشگری سالانه حدود 550 هزار حیوان به علت استفاده تفریحی و گردشگری مورد آزار قرار می گیرند.

از جمله این تفریحات عبارتند از فیل سواری، شنا کردن با دلفین ها و یا عکس دریافت با توله شیرها و ببرها.

در پی تحقیق دیگری معین شد که بیش از 80% از گردشگران شرکت نماینده در این نوع تفریحات، در شبکه های اجتماعی چون تریپ ادوایزر (Trip Advisor) تجربه خود را مثبت ارزیابی نموده اند و آن را به دیگران هم توصیه نموده اند.

کاملا معین است که در سراسر دنیا گردشگران زیادی هستند غافل از اینکه تماشای حیواناتی با رفتارهای جالب و انسان گونه نوعی حیوان آزاری در گردشگری است به سمت این جاذبه ها می روند. در دنیای امروز ضروری است که بیشتر درباره تفریح خصمانه اطلاع رسانی کنید و برای حمایت از فیل ها در مقابله با تفریح فیل سواری و سایر تفریحات مربوط به آن گام برداریم.

فیل سواری

یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در تایلند، جنوب آفریقا و دیگر کشورهای آسیایی فیلم سواری است. تفریحی که پشت پرده بسیار دردناکی برای فیل ها دارد، این جانداران بی دفاع در دوران بچگی از مادرشان جدا می شوند و تحت آموزش های سختی به عنوان The Crush نامیده می گردد نیز قرار می گیرند. این فیل های کوچک را در قفس های کوچک یا بستنشان با طناب و همچنین زنجیر مجبور به انجام فرامین می نمایند.

فرآیند آموزش فیل های چند روز تا چند هفته طول می کشد و با از دست دادن روحیه خودشان سوار شدن گردشگران یا ارتباط مستقیم با آن ها را قبول نمایند. اگر آموزش های اجرا شده بعد از مدتی فراموش شوند، فرآیند آموزش مجدد روی فیل ها انجام می گردد.

برخلاف تصور عامه که فیل های رام شده را آرام و بی آزار می پندارد، فیل ها یکی از غیرقابل کنترل ترین گونه های جانوری اند و از همین رو، فیل بان تقریبا همواره از شلاق یا باتوم برای تنبیه و راهنمایی آنها استفاده می کند. موضوعی که اغلب به ایجاد زخم ها و عفونت های مزمن در فیل ها می انجامد. همانطور که مشاهده می کنید فیل سواری نمونه بارزی از حیوان آزاری در گردشگری محسوب می گردد.

عکس دریافت با ببر ها

یکی دیگر از مواردی که در فهرست حیوان آزاری در گردشگری محسوب می گردد سلفی دریافت با ببرها است. توله ببرهایی که در دوران بچگی از مادرشان جدا می گردد تا برای در آغوش گرفته شدن گردشگران آماده شوند. محل نگهداری این ببر ها نیز اغلب قفس هایی کوچک با کفی از جنس بتن است.

آزار رساندن به ببرها یکی از متداول ترین کارهایی است که در صنعت توریسم انجام می گیرد و جالب است بدانید که 10 سالن برای برای محافظت از 614 ببر وجود دارد.

بازی کردن با شیر ها

بازی کردن با شیرها یکی دیگر از مواردی است که در فهرست موارد حیوان آزاری در گردشگری قرار می گیرد. توله شیرها در ماه اول تولدشان از مادر خودشان جدا می شوند تا برای استفاده در صنعت توریسم آماده شوند. یکی از اصلی ترین مناطقی که بازی با شیر جز جاذبه های گردشگری محسوب می گردد جنوب آفریقا است. این جاندار بی پناه تمام عمر خود را در اسارت می گذرانند و هیچ وقت وارد طبیعت که زیستگاه اصلی آن ها است نخواهند شد.

تماشای خرس ها زنجیر شده

شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی کردیم روزی بتوانیم خرس ها را هم تحت احاطه خودمان دربیاریم! این گونه جانوری در جنگل زندگی می نماید و آنچنان تمایلی به ارتباط با انسان ها ندارد. برای آماده سازی خرس ها برای صنعت توریسم آن ها را در چاله های نسبتا عمیقی نگه می دارند و همین خود سبب تغییر این حیوان ها می گردد. طبیعت خرس ها طوری است که اغلب دوست دارند تنها زندگی نمایند و قرارگیری چندین خرس در کنار یکدیگر نیز مخالف این طبیعت است و باعث درگیری و ایجاد زخم در بدن آن ها می گردد.

بنابراین زمانی که شما این جانور را می بینید لباس دلقک پوشیده یا دوچرخه سواری می نماید باید بدانید که سختی های زیادی را تحمل نموده است.

بازی با لاک پشت های دریایی

از دیگر مواردی که در فهرست ده تایی حیوان آزاری در گرشگری قرار گرفته، استفاده ابزاری از لاک پشت های دریایی است. این لاک پشت های دریایی که در منطقه توریستی جزیره کیمن واقع شده است گردشگران زیادی به سمت خود جذب می نماید و آن ها می توانند این جانور را در دست بگیرند یا اینکه به عنوان یک وعده غذایی آن را میل نمایند. اخیرا حدود 1300 لاک پشت دریایی در این منطقه به دلیل باکتری کلستریدیوم (Clostridium) کشته شدند. این جانوران به صورت ذاتی ترسو هستند و زمانی که گردشگران آن ها را به دست می گیرند بسیار وحشت می نمایند و بال های خود را به شدت تکان می دهند که این خود نیز می تواند باعث شکستگی باله های این جانور گردد.

نمایش دلفین ها

یکی از پرطرفدارترین جانورانی که استفاده بیشتری در صنعت توریسم دارد، دلفین است. از میلیون ها گردشگری که به تماشای این جانور بی پناه به دلفیناریوم های مختلف می روند هیچ کدام از پشت پرده آنچه که بر روح و روان آن می آید خبر ندارند. ایالت متحده یکی از معدود کشورهایی است که نمایش هنرنمایی با این حیوان را ممنوع اعلام نموده است. به منظور آماده سازی این جانور دلفین ها ابتدا با قایق های سریع دنبال می شوند و آموزش های سختی را نیز پشت سر می گذارند. به اندازه ای این جانوران استرس می کشند که گاهی در حین انتقال به محل مورد نظر برای اجرا جان خود را از دست می دهند. به کارگیری دلفین ها در دلفیناریوم نیز برای تمام طول عمرشان است و با ورود به این زمینه هرگز به زندگی عادی خود باز نخواهند گشت. این حیوانات بی پناه همانند سربازانی هستند که راه برگشت ندارند و اغلب آن ها در استرس هایی که تحمل می نمایند دچار حمله های قلبی می شوند.

تماشای پایکوبی میمون ها

از دیگر مواردی که فهرست حیوان آزاری در گردشگری قرار می گیرد، پایکوبی میمون ها به منظور جذب گردشگر در صنعت توریسم کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. این جاندار بی پناه در شرایط سخت و دردناکی آموزش می بیند تا بتواند مطابق میل انسان حرکت کند و در صنعت گردشگری آن کشور تاثیر بسزایی داشته باشید. گاهی به تن این میمون ها لباس می پوشانند و مجبورشان می نمایند که بپایکوبیند. ضروری است بدانید که اگر این حیوان ها خطا نمایند تحت تنبیه های بدنی شدید قرار می گیرند و آن ها در قفس های کوچک زندانی می نمایند.

نوشیدن قهوه در مزارع زبادها

شاید هیچ گاه به این موضوع فکر ننموده باشید که حتی نوشیدن یک فنجان قهوه هم ممکن است باعث حیوان آزاری در گردشگری بگردد. زباد یا گربه مشکین پستانداری گوشت خوار از خانواده راسویان است که این جانور قهوه های را از درختان قهوه می خورد و مدفوع غذای خورده شده توسط این جاندار Kopi Luwak نام دارد که بسیار نیز گران قیمت است. این حیوان با خوردن گیلاس های قهوه مدفوعی را فراوری می نماید که از آن قهوه برای نوشیدن تهیه می گردد، شاید تا اینجای کار فکر نکنید این موضوع در لیست حیوان آزاری در گردشگری قرار بگیرد، اما برای اینکه گردشگران قهوه بیشتری بخورند کشاورزان زبادها را در قفس هایی نگه می دارند تا بیشتر غذا بخورند و قهوه فراوری نمایند و این کار باعث آسیب رسیدن به دستگاه گوارش این جانور بی پناه می گردد. این گونه جانوری در حال حاضر بیشتر در کشور اندونزی در حال فعالیت در صنعت توریسم آن ها هستند و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نمایند.

مار های بامزه و بوسیدن کبرا

شاید تصور اینکه با مارهای سمی بخواهید بازی کنید کمی عجیب باشد، اما باید بدانید که در صنعت توریسم از این حیوان ها هم استفاده شده و در حال حاضر در لیست حیوان آزاری در گردشگری نیز قرار گرفته است. این جانور سمی از هزاران سال پیش تاکنون یکی از سرگرمی های خیابانی به شمار می رود و در کشورهایی نظیر تایلند و آفریقا هواداران زیادی دارد. با توجه به سمی بودن مار و مردن افراد در صورت نیش خوردگی، تماشای بوسیدن مارها توسط بعضی افراد می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. اما در حقیقت این چنین نیست و قبل از اجرای نمایش این افراد محل خروج زهر این مارها را مسدود می نمایند و این کار نیز اغلب با دستگاه های نامتعارف و در شرایط نامناسب انجام می گردد، انجام چنین کاری باعث ایجاد عفونت در کبرا و حتی مرگ آن می گردد.

مزارع کروکودیل

و آخرین موردی که در لیست حیوان آزاری در گردشگری قرار گرفته مربوط به کروکودیل ها می گردد. این جاندار عظیم الجثه اغلب به منظور استفاده از پوستش در صنعت مد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این حیوانات در مزارع نگه داشته می شوند و حتی از گوشت این حیوان در رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد. به غیر از این موارد تماشای کروکودیل ها برای صنعت توریسم بسیار سودآور بوده چرا گردشگران زیادی هستند که برای تماشای آن ها بلیط می خرند. با توجه به محدود بودن منابع غذایی این حیوانات اغلب برای غذا با یکدیگر می جنگند و تعدادی از آن ها در این طریق کشته می شوند و این خود نوعی حیوان آزاری در گردشگری محسوب می گردد.

اکنون با خواندن این مطلب متوجه ظلمی که به حیوانات می شوند، برای چند دقیقه خوش گذاری در گردشگری شدید، اگر با یکدیگر تصمیم بگیریم زمین را جای امن تری برای تمامی جانداران بنماییم مهم ترین هدف خلقت را نیز انجام داده ایم.

منبع: www.worldanimalprotection.us

منبع: الی گشت
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 355

به "10 جاذبه گردشگری که حیوان آزاری محسوب می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جاذبه گردشگری که حیوان آزاری محسوب می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید