چاپ 3 بعدی قایقی به اندازه یک سلول

به گزارش دیار سلمان، محققان دانشگاه لیدن هلند یک قایق به اندازه یک سلول را با این هدف که ببینند چگونه میکروارگانیسم هایی مانند اسپرم یا باکتری شنا می نمایند، چاپ سه بعدی کردند.

چاپ 3 بعدی قایقی به اندازه یک سلول

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

فیزیکدانان دانشگاه لیدن(Leiden) در هلند کوچکترین قایق دنیا را چاپ سه بعدی نموده اند.

این قایق با 30 میکرون طول، یک سوم کوچک تر از ضخامت موی انسان و حدود شش برابر عظیم تر از یک سلول باکتری است. در این قایق با وجود کوچکی، به طرز شگفت آوری جزئیات، از جمله کابین ملوان رعایت شده است.

هدف محققان از چاپ این قایق این است که دریابند موجودات بسیار ریز عالم مانند باکتری و اسپرم که قادر به شنا کردن هستند، چگونه در مایعات حرکت می نمایند.

محققان برای چاپ سه بعدی یک شیء به این کوچکی از یک ریزچاپگر یا میکروپرینتر تجاری موسوم به Nanoscribe 3D و فرآیندی موسوم به 2PP(پلیمریزاسیون دو فوتونی) استفاده کردند. فرآیند چاپ سه بعدی در قطراتی از ماده ایجاد می گردد که در نقطه کانونی لیزرهای بسیار دقیق سفت می گردد.

دنیلا کرافت محقق این پروژه گفت: با حرکت دادن لیزر درون قطره به روش کنترل شده، می توانیم شکل شناگری را که می خواهیم، شکل دهیم. از آنجا که فرآیند چاپ داخل قطره انجام می گردد و ما لایه به لایه چاپ می کنیم، می توانیم فضاهایی نظیر کابین ملوان را نیز ایجاد کنیم.

این تیم این قایق را به دلیل سرگرم نماینده بودن چاپ کرد، اما همچنین اشکال خاص بیشتری برای تحقیقات از جمله یک شیء مارپیچی با قطر کمتر از پنج میکرون ایجاد کرد. آنها با ردیابی حرکت این اشکال توانستند سرعت و راستا انواع مختلف ذرات را اندازه گیری نمایند.

تکنیک چاپ سه بعدی راستا را برای ایجاد اشکال بسیار خاص به منظور تقلید از ریزشناگرهای بیولوژیکی یا بهینه سازی حرکت آنها درون مایعات باز نموده است. چنانکه در این مقاله آمده است: این فناوری در نهایت امکان کنترل و طراحی بیشتر ریزشناگرهای مصنوعی را فراهم می نماید که برای کاربردهایی نظیر تشخیص های درمانی و تحویل دارو مفید است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1364

به "چاپ 3 بعدی قایقی به اندازه یک سلول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ 3 بعدی قایقی به اندازه یک سلول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید