نوآوری در تعمیر موتور هواپیما با سوسک های تعمیرکار

به گزارش دیار سلمان، وب سایت تکراتو - تیمور خسروی: سوسک رباتی رولز رویس ایده تازه این شرکت است که روز سه شنبه اعلام شد در مرحله توسعه قرار گرفته است. این سوسک مینیاتوری برای تعمیرات به درون موتور هواپیما فرستاده می گردد.

نوآوری در تعمیر موتور هواپیما با سوسک های تعمیرکار

یک مهندس بریتانیایی می گوید تکنولوژی مینیاتوری می تواند با سرعت بخشیدن به معاینات و مرتفع کردن احتیاج به بیرون آوردن موتور هواپیما برای تعمیر، فرآیند نگه داری و انجام تعمیرت را سرعت ببخشد. کمپانی رولز رویس با تشکیل تیم از متخصصان روباتیک دانشگاه هاروارد و دانشگاه ناتینگهام به آنالیز این مفهوم می پردازد.

مهندس جیمز کل (James Kell) متخصص تکنولوژی در رولز رویس در نمایشگاه بین المللی صنعت هوایی در فارن بورو انگلستان می گوید:

با توسعه این تکنولوژی می توان رسیدن به اتاقک احتراق را هرچه بیشتر سرعت بخشید. سوسک رباتی رولز رویس صرفه جویی بسیاری در وقت مهندسان این کمپانی خواهد نمود. تعمیرات موتور هواپیما به طور معمول شاید تا 5 ساعت هم به طول بینجامد. اما یا استفاده از این روبات های کوچک، کسی چه می داند، شاید فقط 5 دقیقه زمان ببرد.

سباستین دریواز (Sebastian de Rivaz)، محقق همکار در موسسه هاروارد، می گوید آنها در طراحی این روبات از سوسک ها الهام گرفته اند و اکنون در هشتمین سال توسعه و بهبود مسائل سوسک رباتی رولز رویس هستند.

سوسک رباتیک تعمیرکار شرکت رولز رویس می تواند به درون موتور بروند، مسائل را شناسایی کند و تصاویر زنده درون موتور ارسال کند. (اعتبار : designboom)

این محقق اضافه می نماید که قدم بعدی این بود که دروبین ها را بر روی ربات ها سوار کنیم و آنها را با نسب ثابت تا مقدار 15 میلی متر کوچک کنیم. دریواز می گوید پس از آنکه این ربات ها وظایف خود را به طور کامل به انجام رساندند، یا می توان آنها را برای خروج از موتور برنامه ریزی کرد یا اینکه راه ساده تر آن است که بگذاریم موتور خودش آنها را بیرون بفرستند.

شاید جالب باشد بدانید که این تیم تحقیقاتی در حال توسعه مارهای روباتی نیز هستند. این مارهای روباتیک به مقدار کافی برای ورود به موتور انعطاف پذیری دارند و مانند دستگاه اندوسکوپی عمل می نمایند. مارهای رباتی که FLARE نیز نام گرفته اند 10 میلی متر طول دارند و می توانند با استفاده از دوربین هایی که برای معاینه بصری بر روی آنها کار گذاشته شده است، تصاویر زنده را به مرکز تعمیرات ارسال کند.

پروژه موتور هوشمند رولز رویس در کوشش است تا با استفاده از تکنولوژی رباتیک ابزارهایی را فراوری کند که فرآیند تعمیر موتور را سرعت ببخشند. هدف اصلی این پروژه فراوری موتورهایی با قابلیت خودتعمیری است. فراوری سوسک ها و مارها رباتی بخشی از تکنولوژی های این پروژه است. (اعتبار تصویر : designboom)

اینها وارد یک محفطه احتراق خواهند شد و در آنجا مسائل و آسیب ها را شناسایی و بعلاوه غبارروبی می نمایند. مار رباتیک در این حالت یک وصله را به طور موقت کار می گذارد تا زمانی که موتور برای تعمیرات کامل آماده گردد.

این موتورها بخشی از پروژه موتور هوشمند (intelligentengine) رولز رویس است. سرمایه گذاری رولز رویس بر روی این پروژه که هدف آن توسعه موتورهایی با پتانسیل خودتعمیری است، اوایل سال جاری اعلام شد. سوسک رباتی رولز رویس یکی از چهار تکنولوژی است که برای تامین احتیاجهای درون موتور توسعه داده شده است.

مارهای رباتی هوشمند انعطاف پذیری بالایی دارند و می توانند تا دقت 71 درصد مسائل و باگ های موتور را عیب یابی نمایند. (اعتبار تصویر : designboom)

تا به امروز هیچ زمان بندی برای عرضه سوسک رباتی رولز رویس انجام نشده است. این کمپانی در حال توسعه یک ربات مته زن از راه دور که از آن برای تعمیر آسیب تیغه های کمپرسور در موتور استفاده خواهد شد. رولز رویس اعلام نموده است که مهندسان باید در طول دو سال آینده قادر باشند تا از این ربات استفاده نمایند.

این ربات ها به وسیله یک کارگر ساده به موتور متصل و کنترل می شوند. در ادامه مرکز هواپیمایی رولز رویس در دربی انگلستان از راه دور آنها را برای یاری به کارگران ماهرتر راهنمایی می نماید. این واحد پیش از آنکه تعمیرات شروع گردد برای ارزیابی مشکل از راه دور یک اسکن سه بعدی را ارائه می نماید. این بار نیز هدف صرفه جویی در زمان و هزینه است. این صرفه جویی در زمان همانطور که اشاره شد با عدم خروج موتور از درون هواپیما و جلوگیری از اتلاف وقت مهندسان خبر با انجام سفر و رسیدن به موقعیت هواپیما است.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مهر 1403 بروزرسانی: 14 مهر 1403 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2428

به "نوآوری در تعمیر موتور هواپیما با سوسک های تعمیرکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوآوری در تعمیر موتور هواپیما با سوسک های تعمیرکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید