منابع غذایی مهم برای پیشگیری از اضطراب

به گزارش دیار سلمان، بنابر اعلام موسسه ملی سلامت روان در آمریکا حدود یک سوم از مردم این کشور در دوره ای از زندگی دچار اضطراب طولانی مدت می شوند.

منابع غذایی مهم برای پیشگیری از اضطراب

به گزارش خبرنگاران، درحالیکه درمان این اختلال روانی بیشتر بر مصرف دارو و روان درمانی تمرکز دارد، نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مواد غذایی نیز می توانند نقش موثر در کاهش اضطراب داشته باشند. به همین دلیل است که اغلب التهاب به عنوان عامل ریشه ای یا فاکتور نهفته موثر در بروز اضطراب شناخته می شود.

التهاب مزمن، موجب تغییراتی در ارتباطات مغزی و عملکرد انتقال دهنده های عصبی می شود که بر حافظه، واکنش های احساسی و خلق و خو تاثیر می گذارند.

به گزارش سایت masslive، مصرف مواد غذایی که میزان التهاب را کاهش داده و مواد مغذی مناسب برای مغز را تامین می کنند می تواند علائم اضطراب را بهبود دهد. برهمین اساس کارشناسان علوم پزشکی افزودن این خوراکی ها را به رژیم غذایی توصیه می کنند:

بادام: سطح پایینی از منیزیم با افزایش احتمال بروز اضطراب و افسردگی همراه است. تحقیقات نشان می دهد افزایش مصرف منیزیم می تواند اضطراب را از بین ببرد. بادام منبع اصلی این ماده مغذی به حساب می آید. بادام هندی، بادام زمینی و گیاهانی با برگ های سبز همچون اسفناج از دیگر منابع حاوی منیزیم هستند.

تخم مرغ: تخم مرغ منبع ماده مغذی کولین است که خاصیت ضد التهابی دارد. کولین ترکیب سازنده استیل کولین است که انتقال دهنده عصبی کلیدی به حساب می آید و در بهبود خلق و خو و حافظه نقش دارد. سطح پایینی از ترکیب کولین با افزایش میزان اضطراب همراه است.

ماهی سالمون: مصرف میزان کافی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل DHA و EPA با کاهش احتمال بروز اضطراب و تسکین علائم این اختلال روانی همراه است. این اسیدهای چرب، التهاب عصبی در مغز را کاهش داده و ارتباطات عصبی را بهبود می دهند. این دو اسید چرب تنها در ماهی های حاوی چربی بالا موجود است.

خوراکی های سرشار از پروبیوتیک: سلامت روده بر احتمال پیشرفت التهاب تاثیر می گذارد و به همین دلیل می تواند بر خطر بروز مسائل روان از قبیل اضطراب تاثیر داشته باشد. تقویت سد میکروبی روده با دریافت باکتریهای خوب به پیشگیری از نفوذ ترکیب های التهاب زا به بدن کمک کرده و ممکن است اضطراب را نیز کاهش دهد.

بلوبری: مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها حائز اهمیت است و بلوبری ها مملوء از ترکیبهای پلی فنولیک هستند که همچون آنتی اکسیدان ها عمل کرده و سلولهای مغز را در برابر رادیکالهای آزاد حفظ می کنند. همچنین این ترکیبها التهاب عصب ها را کاهش داده و عملکرد مناسب مغز را بویژه در شرایط استرس زا بهبود می دهند.

اسفناج: بررسی هایی که انجام گرفته نشان می دهد گیاهان برگی همچون اسفناج سرشار از مواد مغذی به ویژه ترکیبهایی است که برای سلامت روان مفید است و به همین دلیل این نوع از خوراکی ها می توانند گزینه اصلی برای کمک به پیشگیری از اختلال هایی از جمله اضطراب و افسردگی با تسکین علائم آنها باشد. اسفناج و دیگر گیاهان برگی، مواد معدنی مورد نیاز همچون اسیدفولیک و منیزیم را تامین کرده و حاوی ویتامین C و بتاکاروتن است که التهاب را کاهش می دهند.

پروتئین های حیوانی بدون چربی: کمبود ویتامین هایی از قبیل B6 و B12 می تواند به بروز مسائل روانی از قبیل اضطراب کمک کند چرا که وجود این ویتامین ها برای تولید انتقال دهنده های عصبی از قبیل سروتونین و دوپامین ضروری است. پروتئین های حیوانی بدون چربی منبع خوبی از این دو ویتامین به حساب می آیند. هرچند تهیه پروتئین حیوانی بدون چربی چندان راحت نیست اما گوشت گاو و مرغ از منابع مطلوب این نوع ویتامین ها هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1274

به "منابع غذایی مهم برای پیشگیری از اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع غذایی مهم برای پیشگیری از اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید