فعالیت شبانه تاج محل، مشکل ازدحام جمعیت آن را حل می نماید؟

به گزارش دیار سلمان، مسئولان تاج محل در کوشش برای حل مشکل ازدحام جهانگرد در این جاذبه دیدنی هند، تصمیم گرفته اند که ساعت بازدید آن را تا پس از غروب آفتاب افزایش دهند.

فعالیت شبانه تاج محل، مشکل ازدحام جمعیت آن را حل می نماید؟

به زودی تاج محل پس از غروب آفتاب به روی توریستان باز می گردد؛ این طرح بخشی از پروژه سراسری کشور هند برای افزایش ساعات بازدید از 10 جاذبه برتر این کشور به شمار میرود. ساعات بازدید فعلی از 10 صبح تا 6 عصر است، هرچند که در حال حاضر تاج محل، پنج شب در ماه (شبی که ماه کامل است و دو شب قبل و پس از آن) نیز پذیرای توریستان است. فقط 400 نفر می توانند در این رویداد شبانه شرکت نمایند که به هشت گروه 50 نفری تقسیم می شوند. پراهلاد سینگ پاتل، وزیر اتحادیه توریستی و فرهنگ هند، می گوید:

درخواست های زیادی برای باز نگه داشتن تاج محل در طول ساعات شب داشته ایم و کوشش خود را برای تحقق این موضوع به کار بسته ایم.

وزارت توریستی هند در نظر دارد، منطقه اطراف تاج محل را روشن کند و به منظور مدیریت بازتماشامایندگان در طول شب، زیرساخت های دیگری نیز به وجود آورد. در حال حاضر، تاج محل روزانه 22 هزار بازتماشاماینده دارد که سالانه حدود هفت یا هشت میلیون نفر می گردد و به همین علت دولت این کشور طی سال های اخیر اقداماتی در جهت کنترل تعداد بازتماشامایندگان انجام داده است.

قیمت بلیط تاج محل در دسامبر گذشته برای اتباع هندی از 50 روپیه به 250 روپیه و بلیط ورودی توریستان خارجی از 1140 روپیه به 1316 روپیه افزایش یافت. یکی از مقامات نهاد دولتی پژوهش باستان شناسی هند که مسئولیت حفاظت از تاج محل را بر عهده دارد، می گوید:

با دریافت پول بیشتر از بازتماشامایندگان قصد داریم که تعداد آن ها را محدود کنیم و امیدوار هستیم که این اقدام، تعداد توریستان را حداقل بین 15 تا 20 درصد کاهش دهد و عایدی حاصل از آن صرف حفاظت از این بنا گردد.

دولت در اوایل سال 2018، تعداد بازتماشامایندگان داخلی را به 40 هزار نفر در روز محدود کرد. در حالی که، پیش از اجرای طرح کنترل تعداد توریستان، حداکثر 70 هزار توریست در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات عمومی از این محل تماشا می کردند. این محدودیت ها پس از آن به اجرا عایدی که در سال 2017 هجوم چند بازتماشاماینده به دروازه شرقی تاج محل که دیر به این محل رسیده بودند و می خواستند پیش از تعطیلی آن، به زور وارد شوند، باعث زخمی شدن پنج نفر شد. پس از آن، دیوان عالی هند، مسئولان تاج محل را به علت عدم توانایی در محافظت از این سازه تاریخی تهدید کرد که در صورت عدم اتخاذ تصمیمات صحیح، تاج محل را به طور کامل تعطیل یا حتی با خاک یکسان می نماید.

آیا افزایش ساعت بازدید، مشکل شلوغی تاج محل را رفع می نماید؟

یکی از راهکارهای کاهش ازدحام جمعیت در مقاصد توریستی معروف، ترغیب آن ها به سفر در فصول معمولی (شولدر سیزن) است که هم اکنون در مقیاسی کوچک در تاج محل در حال وقوع است. به عنوان مثال، در بخش هایی از اسکاتلند نظیر راستا توریستی نورث کوست 500، مسافرخانه ها، هتل ها و جاذبه ها اکنون در فصول معمولی، فعالیت خود را زودتر آغاز نموده و دیرتر تعطیل می نمایند که به نوبه خود از ازدحام توریست در اوج شلوغی ماه های تابستان، کم نموده است. این بحث نیز مطرح شده است که افزایش ساعت بازدید از تاج محل می تواند به شکلی مشابه، با توزیع فشار روزانه هزاران توریست، از شلوغی جمعیت بکاهد.

با اینکه کسب وکارهای محلی احتمالاً از افزایش ساعات پایانی شب استقبال خواهند کرد، اما ساکنان بومی آگرا ممکن است در برابر این طرح مقاومت نمایند، چراکه دیگر نمی توانند استراحت شبانه خود را داشته باشند، علاوه بر این، بدون شک یونسکو پیامدهای این برنامه های نو را از نزدیک رصد خواهد نمود.

برترین موقع بازدید از تاج محل، چه زمانی است؟

اگر می خواهد به دور از ازدحام جمعیت از تاج محل بازدید کنید، بهتر است در فصل زمستان حوالی ساعت 6:30 صبح به دروازه شرقی یا غربی (نیم ساعت قبل از بازشدن دروازه ها) مراجعه کنید، بد نیست بدانید که دروازه جنوبی تا ساعت هشت صبح باز نمی گردد. وقتی به دروازه شرقی نزدیک می شوید، چهار لاین را می بینید که برای زنان و مردان خارجی، زنان و مردان هندی در نظر گرفته شده است و به امنیت گیت منتهی می گردد. در صورتی که ساعت هفت صبح وارد این صف شوید، باید 30 دقیقه منتظر بمانید تا به امنیت گیت برسید. اگر نمی توانید از خواب صبح تان بزنید، حدود ساعت 8:30 صبح و پس از شلوغی اولیه، با صف کوتاه تری روبرو خواهید شد.

اگر برای سفر به هند برنامه ریزی می کنید، می توانید تور هند را در خبرنگاران جستجو نموده و برترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت بخرید. بعلاوه برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، خبرنگاران لیست کاملی از جاهای تماشای هند را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری داشته باشید.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2148

به "فعالیت شبانه تاج محل، مشکل ازدحام جمعیت آن را حل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت شبانه تاج محل، مشکل ازدحام جمعیت آن را حل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید