فروش کتاب در کانادا به بیش از 983 میلیون دلار رسید

به گزارش دیار سلمان، به گزارش خبرنگاران، روز کتاب کانادا، رویدادی است که هر ساله در 23 آوریل به مدت یک هفته برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در این کشور برگزار می گردد. روز جهانی کتاب نیز یک رویداد سالانه است که در 23 آوریل، برگزار می گردد. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است. در سال 1995 یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته گردد. این روز همچنین مصادف با سالگرد در گذشت ویلیام شکسپیر و سروانتس نیز است.

فروش کتاب در کانادا به بیش از 983 میلیون دلار رسید

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

موسس روز کتاب کانادا، اتحادیه نویسندگان (Trust of Canada) است. این اتحادیه که در سال 1976 میلادی به وسیله افرادی چون مارگارت اتود و پیر برتون تاسیس شد یک سازمان خیریه غیردولتی است و هدف آن پرورش فرهنگ کتابخوانی و تجلیل از نویسندگان و آثار برتر در کانادا است. گسترش رقابت بین نویسندگان کانادایی و بهبود وضعیت معیشتی و ایجاد ارتباط نزدیکتر بین نویسندگان و خوانندگان از دیگر اهداف این اتحادیه به شمار می رود. هرساله این اتحادیه به برترین آثار جوائزی را اهدا می نماید.

در ادامه به چند نمونه آماری در زمینه مطالعه کتاب و وضعیت انتشار در جامعه کانادا اشاره می شود. در فاصله زمانی سال 2012 تا سال 2014 با روش نمونه گیری در مورد مطالعه کتاب توسط موسسه تحقیقاتی پیو نتایج زیر به دست آمده است:

بر اساس این تحقیق مشاهده تلویزیون بین سال های 2012 تا 2014 از مطالعه کتاب در کانادا پیشی گرفته است. این آمار همچنین حاکی از آن است که 88 درصد پاسخ دهنگان در سال گذشته مطالعه کتاب داشته اند. یادآوری می شود، جامعه آماری این تحقیق 750 نفر و روش آمارگیری هم تلفنی بوده است.

از بین 88 درصد جمعیت پاسخ دهنده فوق که اذعان داشته اند سال گذشته کتاب خوانده اند، 93 درصد آنها اظهار نموده اند که از کتاب های چاپی استفاده نموده اند، 27 درصد کتاب های صوتی گوش داده اند و 58 درصد به وسیله کتاب الکترونیکی، مطالعه نموده اند.

همچنین بر اساس این تحقیق، 67 درصد کتاب های الکترونیکی از راه اینترنت به دست آمده اند، 45 درصد کتاب های چاپی از فروشگاه ها تهیه شده اند، 18 درصد کتاب های الکترونیکی و 20 درصد کتاب های چاپی هم از کتابخانه استفاده شده اند. نمودار مربوطه نشان می دهد که 78 درصد کتابخوان ها از اسمارت فون ها برای مطالعه کتاب استفاده نموده اند که این میزان در سال 2015 نسبت به 2014، حدود 5 درصد رشد داشته است.

گزارش تحقیقاتی سالانه بازار کتاب کانادا در سال 2015 از کتاب های به زبان انگلیسی (چاپی و الکترونیکی) هم نشان می دهد که فروش کتاب از لحاط تعداد در سال 2015 با افزایش 0/8 درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 52.6 میلیون نسخه رسیده و از لحاظ ارزشی، افزایش 1.6 درصدی را تجربه نموده و به رقم 983.4 میلیون دلار کانادا رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار، فروش داستان های تخیلی نسبت به سال گذشته 0/9 درصد کاهش ولی از لحاظ ارزشی 3.5 درصد افزایش داشته است. در صورتی که داستان هایی با موضوعات غیرتخیلی 5.5 درصد از لحاظ تعداد فروش رشد داشته است و از لحاظ ارزشی رشد 2.8 درصد رشد را تجربه نموده است.

همچنین این آمار رشد فروش کتاب های با موضوع بازی 309.5 درصد و با موضوع هنر 193.1 درصد نسبت به سال گذشته را تائید می نماید و نشان می دهد که 3 کتاب از 5 کتاب چاپ شده در سال 2015 هم به صورت رنگی بوده اند.

بر پایه این گزارش، 18 سپتامبر نیز هر سال نیز به عنوان روز بین المللی خواندن یک کتاب الکترونیکی است که این مناسبت در کانادا هم گرامی داشته می شود. بر اساس آمار، در سال 2015، 31 درصد خوانندگان کتاب در کانادا، کتب الکترونیکی خریده اند در حالی که 61 درصد هم کتب چاپی و هم الکترونیکی خریداری نموده اند.

همچنین آمارهای مربوط به چاپ و نشر در کانادا در سال 2014 نشان می دهد که 93 درصد ناشران، کتب الکترونیکی فراوری نموده اند، 49 درصد موضوعات به شکل دیجیتالی بوده است، 35 درصد ناشران فقط محتوای دیجیتالی ارائه نموده اند، فراوریات محتوایی 71 درصد ناشران به صورت صوتی و بوده و 27 درصد فراوریات آنها هم به صورت بسته نرم افزاری، همراه با کتب چاپی مربوط به آن بوده است.

در انتها به اطلاعات مه که از سوی مرکز اسناد و کتابخانه کانادا ارائه شده است، اشاره می کنیم. این مرکز در واقع میراث کتابخانه ای و اسنادی در کشور کانادا را پوشش می دهد که خود شامل مجموعه ای از آثار ارزشمند است و مشتاقان و دوستاداران فرهنگ کانادا از سراسر دنیا می توانند از منابع آن استفاده نمایند که قدمت برخی از آثار آن بعضاً به 140 سال پیش می رسد که شامل موارد زیر است:

بیش از 20 میلیون کتاب در زبان های مختلف از نویسندگان مشهور شامل اولین آثار کلاسیک و همچنین داستان های مختلف، بالغ بر سه میلیون طرح و نقشه معماری که قدمت برخی از آنها به اوائل قرن 16 میلادی می رسد. حدود 4.5 میلیون مگابایت اطلاعات به صورت الکترونیکی، هزاران انتها نامه دانشگاهی، نشریات دوره ای و همچنین کتاب های آنلاین.

این مرکز همچنین حدود 30 میلیون تصویر به صورت اسلاید و دیجیتالی، بیش از 90 هزار فیلم کوتاه و بلند به صورت مستند و ناطق و صامت که قدمت برخی از آنها به سال 1897 میلادی برمی شود، بیش از 550 هزار ساعت ضبط صوتی و تصویری با موضوعات مختلف، بیش از 425 هزار اثر هنری، از جمله نقاشی آبرنگ و روغن، کاریکاتور و مینیاتور، مجموعه بزرگی از موسیقی، آرشیو پستی کانادا، آرشیو ارزشمند شکل متن برای افراد و گروه های مختلف با موضوعات فرهنگی، توسعه اجتماعی، مالی و سیاسی کانادا و بانک عظیمی از روزنامه های ملی و مجلات دانشجویی و محلی را در خود جای داده است.

گزارش فوق از سوی عبدالرضا آبایی، کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ترجمه و تالیف شده و برای انتشار در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 479

به "فروش کتاب در کانادا به بیش از 983 میلیون دلار رسید" امتیاز دهید

1 کاربر به "فروش کتاب در کانادا به بیش از 983 میلیون دلار رسید" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش کتاب در کانادا به بیش از 983 میلیون دلار رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید