شیفتگان سفر(بخش دوم)

به گزارش دیار سلمان، هدف بیش تر ما از سفر و بازدید از مکان های نادیده، غالبا استراحت و بر هم زدن یکنواختی و خستگی زندگی روزمره است.

بیشتر جهانگردان دنیای متفاوتی دارند. سفر تمام زندگی آنان است. همه چیزشان بنابر مقتضیات سفرشان مشخص می شود و اصلا هدف شان از کار کردن، زندگی کردن و امرار معاش کردن این است که بتوانند باز هم دنیاهای تازه تری را ببینند و انسان کامل تری شوند. البته این تعریف جهانگردان واقعی است که این روزها کم پیدا می شود و جای شان عمدتا در تاریخ و کتاب های قدیمی است. در زیر می خواهیم تنی چند از این دسته از جهانگردان را به شما بشناسانیم.

شیفتگان سفر(بخش دوم)
  • پونه مهدوی نادر اولین زن جهانگرد ایرانی است. او سفرش را به دور جهان با دوچرخه آغاز کرد اما در جهتهای طولانی از نیز استفاده کرد. سفر او حدود یک سال و نیم طول کشید و او در طی سفر، مناطقی چون قله اورست و خانه کعبه را دید و در اجلاس جهانی جوانان نیز شرکت کرد. کتابی با عنوان جهت صلح، حاصل این سفر بود که شامل خاطرات و عکس های این سفر می باشد.
  • یکی از جهانگردان معروف جهان ابن بطوطه است. او یک جهانگرد مسلمان است که اصالت مغربی یا مراکشی دارد. او حدود 117 هزار کیلومتر طی جهت کرده است که طبق مختصات سرزمینی کنونی، حدود 44 کشور جهان می باشد. او بعد از این سفر، به نگارش سفرنامه پرداخت که یکی از معتبرترین اسناد برای شناخت مردم جهان در آن دوره محسوب می شود.
  • چنگ هه یا چنگ خه یک جهانگرد مسلمان چینی است که به عنوان یکی از معروف ترین جهانگردان و مکتشفان جهان شناخته شده است. این فرد از ابعاد دیگری در و البته جهان معروفیت دارد. چنگ هه در طول 30 سال به هفت سفر رفت و به کشورهایی نظیر ایران، عربستان و مناطقی چون شبه قاره و شرق دور آسیا سفر نمود.
  • یکی از معروف ترین جهانگردان غربی و جهانی مارکوپولوست که در ادبیات عامیانه امروز ایران نماد سفر و جهانگردی می باشد. او یک جهانگرد و تاجر ونیزی بود که در سفرهایش به شرق، به ایران و چین نیز دیدن کرد. از این سفر کتابی نیز به جا مانده که حرف و حدیث های زیادی را در پی داشته اما اگر اطلاعات آن صحت داشته باشد، اطلاعات خوبی را در اختیار محققان قرار می دهد. برخی حتی می گویند سفرنامه او به نقشه نگاری نیز کمک هایی کرده است. مارکو در سفر رفت خود از خشکی و در سفر برگشت خود به طور عمده از دریا استفاده کرد.
  • کریستف کلمب: در ادبیات انگلیسی میان واژه های جهانگرد، کاشف و جهانگرد تفاوت عمده ای وجود دارد. بنابراین کریستف کلمب به عنوان کاپیتان کشتی های پادشاهی های دوره میانه ، شاید بیشتر یک کاشف باشد تا یک جهانگرد. با این حال می توان ادعا کرد که کاشفان جهان همگی خبره های سفر بوده اند. نام کریستف کلمب از این نظر در جهان معروفیت دارد که قاره آمریکا را کشف کرده است. البته این ظاهر ماجراست. زیرا او خودش هم نفهمید که پا به آمریکا گذاشته و بعدها هم معین شد احتمالا قبل از او کسان دیگری به این مکان رفته بودند.
  • مایکل پالین، کمدین انگلیسی، یکی از معروف ترین مسافران و جهانگردان جهان است. او از سال 1980 اقدام به مسافرت و ساخت مستند هایی از سفرهای خود نمود و در این مدت به قطب جنوب و شمال، اروپای شرقی، هیمالیا، صحرای آفریقا سفر کرد و مستندهای زیادی از سفرهایش ساخت.
منبع: الی گشت
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2082

به "شیفتگان سفر(بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیفتگان سفر(بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید