سفر به استانبول ، هر آنچه باید درباره قصر توپکاپی بدانیدمعرفی قصر توپ کاپی

به گزارش دیار سلمان، قصر توپ کاپی قصری آمیخته ای از تاریخ و فرهنگ ترکیه با مناظر خیره کننده، یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی استانبول است. توپکاپی که تاریخش به قبل از قرن پانزدهم برمی گردد، بر روی شبه جزیره ای مشرف به دریای مرمره و تنگه بسفر استانبول قرار گرفته است و در گذشته این کاخ مقر دولت ترکیه و محل اقامت رسمی سلطان های عثمانی بوده و به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کاخ دنیا شناخته می گردد.

سفر به استانبول ، هر آنچه باید درباره قصر توپکاپی بدانیدمعرفی قصر توپ کاپی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا الی گشت هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

پس از فتح قسطنطنیه در سال 1453 این کاخ در موقعیت فعلی و بر فراز ویرانه های دوران بیزانس بنا شد و نام قصر جدید روی آن گذاشتند با این وجود ساکنان محلی، این کاخ را به خاطر توپ های جنگی بسیار بزرگی که بیرون دروازه ها قرار داشت با نام توپ کاپی (دروازه توپ ها) می خواندند.

طراحی قصر توپکاپی

طبق شواهد تاریخی که وجود دارد حدود 5 هزار نفر در روزهای عادی و 10 هزار نفر در فصل فستیوال ها در این کاخ سکونت داشتند و اطراف این کاخ دیواری به طول 5 کیلومتر کشیده شده و مساحت داخلی آن 80 هزار متر مربع می باشد. به خاطر همین ویژگی ها این کاخ لقب بزرگترین کاخ جهان را از آن خود نموده است.

در طول 400 سال قدمت کاخ توپ کاپی، هر یک از سلطان های عثمانی بر اساس سلیقه یا نیازهای خود در آن موقع، بخش های جدیدی را به کاخ اضافه نموده اند. به همین دلیل این کاخ به شکل هزارتویی از ساختمان های مختلف که در مرکز آن ها یک حیاط بزرگ قرار گرفته تبدیل شد است. این حیاط مرکزی به وسیله دروازه های مختلفی حفاظت می شد و روی هم رفته معماری کلی این کاخ بیشتر مشخصه های خاورمیانه ای دارد و یکی از باشکوه ترین بناهای به جا مانده از دوره عثمانی می باشد.

حرمسرای کاخ توپکاپی

یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین بخش های این قصر حرمسرا آن است. این مجموعه با معماری خیره کننده آن اقامتگاه همسران عقدی و صیغه ای و فرزندان شاه بوده و خواجه های سیاه مسئولیت حفاظت از آن را برعهده داشتند. در محیط داخلی حرمسرا اتاق هایی برای مادر سلطان، همسران سلطان، زنان صیغه ای او، حمام های ترکیه ای، اتاق های مخصوص ختنه کردن، اقامت گاه ویژه سرپرست خواجه ها و محل ویژه سلطان نیز وجود داشتند که درمجموع 400 اتاق را شامل می شدند. امروزه این حرمسرا به یک موزه مجزا در داخل مجموعه کاخ بدل شده و در آن تورهای ویژه ای برای ساعات خاصی از روز وجود دارد.

موزه کاخ توپکاپی

در میان اشیای جذاب متعددی که در موزه کاخ وجود دارد می توان به الماس 86 قیراطی، خنجر توپکاپی، یک زمرد بسیار بزرگ، چندین تخت پادشاهی مختلف متعلق به پادشاهان عثمانی با طراحی های زیبا و باشکوه، جاشمعی های بزرگ ساخته شده از طلا اشاره نمود. و همچنین در این کاخ مرکز نگهداری از آثار مقدس نیز وجود دارد که در آن اشیایی که از نظر مذهبی دارای ارزش بالا هستند نگهداری می شوند که میتوان به خرقه، جای پا، دندان و یک سر موی پیامبر اسلاماشاره نمود و همچنین اشیاهای دیگری مانند شمشیر نخستین خلفای اسلامی و سنگ سیاهی که متعلق به کعبه است و چند دست لباس از خلفای اسلامی را نام برد. در کنار این سالن اتاق های زیادی وجود دارند که در آن ها نقاشی هایی از سلطان های عثمانی، مینیاتورها، ساعت های قدیمی و غیره قرار گرفته اند.

منبع: ساعت پرواز قرن
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 780

به "سفر به استانبول ، هر آنچه باید درباره قصر توپکاپی بدانیدمعرفی قصر توپ کاپی" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به استانبول ، هر آنچه باید درباره قصر توپکاپی بدانیدمعرفی قصر توپ کاپی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به استانبول ، هر آنچه باید درباره قصر توپکاپی بدانیدمعرفی قصر توپ کاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید