درخواست برای اولویت واکسیناسیون آتش نشانان

به گزارش دیار سلمان، سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: در یک سال گذشته هر ایستگاه آتش نشانی به طور شبانه روز حداقل 8 ساعت، شهر را ضد عفونی می کرد.

درخواست برای اولویت واکسیناسیون آتش نشانان

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، جلال ملکی با اشاره به اقدامات فراگیر سازمان آتش نشانی درباره ضد عفونی شهر در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: آتش نشانی تهران جزو نخستین ارگان هایی بود که طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا شهردای تهران به سرعت وارد عمل شد. آتش نشانی تهران در ابتدای شیوع ویروس کرونا تعداد قابل توجهی کوله پشتی های مخصوص سم پاشی که مواد ضدعفونی نماینده داخل آن ها ریخته می شد، خریداری کرد. وزن کوله پشتی ها 20 کیلوگرم بود که حمل آن ها را بر روی شانه به مدت طولانی امری طاقت فرسا می کرد و آتش نشانان با رعایت همه جوانب ایمنی، شهر را ضدعفونی می کردند.

او ادامه داد: چند روز بیشتر از این اقدام نگذشته بود که سازمان آتش نشانی تهران دستگاه هایی به نام فوگر (دستگاه مه پاش حرارتی) که در همه کشور های جهان رایج است تهیه کرد. طی چند روز تعداد این دستگاه ها چند برابر شد. مقدار استفاده از این دستگاه ها برای پاکسازی، با کوله پشتی های سم پاشی برابر بود.

ملکی درباره تعبیه تجهیزات نوین آتش نشانی شرح داد: روی یکی از دستگاه های خودروی سنگین آتش نشانی، تغییر کاربری انجام شد و برای ضدعفونی شهر سازمان آتش نشانی ظرف کمتر از یک ماه اولین خودروی ضد عفونی را با استفاده از ظرفیت های کاملا داخلی و از طریق گروه کمیته فنی و معاونت فنی خودرویی سازمان و با همراهی مهندسان سازمان ساخت.

او درباره مشخصات این دستگاه گفت: این دستگاه ضد عفونی نماینده آتش نشانی با 5 متر طول و چهار تُن وزن و با استفاده از پمپ ها و موتور های تقویت نماینده قابلیت پاشیدن مواد ضدعفونی را به پهنای 20 متر و ارتفاع 4 متر دارد.

سخنگوی آتش نشانی تهران افزود: مخزن پشتی این دستگاه با 2000 لیتر ظرفیت از 60 تا 110 لیتر قابلیت تنظیم در هر دقیقه را دارد.

ملکی اضافه نمود: آتش نشانی از طریق این خودرو ها شهر را در وسعت زیاد ضد عفونی می کرد. بر اساس محاسبات برای ضد عفونی یک بلوار به صورت رفت و برگشت، 20 آتش نشان ظرف مدت 2 ساعت مشغول بودند، در صورتی که این دستگاه ضد عفونی، کار را در مدت 20 دقیقه انجام می داد؛ بنابراین در سرعت و کیفیت کار تحولی صورت می گرفت و آتش نشانان خستگی کمتری را متحمل می شدند.

ملکی با بیان اینکه ممنوعیت تردد شبانه به آتش نشانان در ضد عفونی شهر یاری می کرد، گفت: ضد عفونی تمام اماکن عمومی و معابر از طریق آتش نشانی به صورت شبانه انجام می شد. به علت ممنوعیت تردد شبانه و قوانین بازدارنده، شهر به نسبت این روز ها و شب ها خلوت تر بود و شهروندان هم همکاری لازم را با آتش نشانان داشتند.

او اضافه نمود: هر ایستگاه آتش نشانی به طور شبانه روز حداقل 8 ساعت، شهر را ضد عفونی می کرد.

ملکی با اشاره به مکان هایی که طی چند ماه گذشته پاکسازی می شدند، گفت: ایستگاه های مترو، BRT، تاکسی و میادین میوه و تره بار و همه مکان های تجمعی به دفعات ضدعفونی می شد. هنوز هم کم و بیش بعد از گذشت 16 ماه از همه گیری ویروس کرونا، مکان های عمومی ضدعفونی می گردد، ولی نه به گستردگی و سرعت گذشته.

او در ادامه درباره ضد عفونی معابر شهری و مکان های عمومی در این روز ها گفت: به علت اعلام ستاد مقابله با کرونا مبنی بر عدم انتقال ویروس کرونا از سطوح، سازمان آتش نشانی هم مطابق با دستورات ستاد مقابله با کرونا، ضدعفونی معابر را در دستور کار ندارد. در حال حاضر فقط اماکن عمومی مرتبط با شهرداری مثل ایستگاه های تاکسی و اتوبوس ضد عفونی می گردد. در میادین میوه و تره بار هم به صورت مقطعی ضدعفونی انجام می گردد.

سخنگوی آتش نشانی تهران ساخت دستگاه ضد عفونی از طریق آتش نشانی را حرکتی ممتاز خواند و اسم کرد: به مرور و با درخشش دستگاه هایی که از طریق آتش نشانی ساخته شد، در سازمان های آتش نشانی بسیاری از شهرستان های کشور و حتی در سازمان های غیر مرتبط از این اقدام آتش نشانی استقبال شد و آن ها با الگو برداری و ساخت این دستگاه ها معابر شهرشان را ضد عفونی کردند.

او با بیان اینکه آتش نشانی یعنی مداومت شبانه روزی در کار، گفت: در چندین ماه گذشته، آتش نشانان به صورت شبانه روز خیابان ها و مکان های عمومی را ضدعفونی می کردند و باید به صورت روزانه هم در عملیات های شهری شرکت می کردند، به همین علت حجم کار در آتش نشانی به 3 برابر افزایش یافت. آتش نشانی تهران به خاطر کرونا حتی یک روز هم تعطیل نبوده است و تمام نیرو ها تمام وقت در خدمت مردم بودند.

ملکی در ادامه تاکید نمود: مسئله دیگری که حجم کاری نیرو های آتش نشان را افزایش می داد ابتلاء تعدادی از آتش نشانان به ویروس کرونا بود، این افراد باید به مدت 2 الی 3 هفته در قرنطینه به سر می بردند. پس سایر آتش نشانان فشار کاری بالایی را متحمل می شدند.

او درخصوص تهیه اقلام بهداشتی برای آتش نشانی گفت: در ماه نخست شیوع ویروس کرونا که اقلام بهداشتی من جمله الکل در دسترس عموم نبود، سازمان آتش نشانی کوشش کرد این کمبود ها را جبران کند پس با همان شرایط، الکل را تهیه و در اختیار آتش نشانان قرار داد تا بتوانند لوازمی که در هر ایستگاه آتش نشانی به طور مشترک استفاده می گردد ضدعفونی نمایند.

سخنگوی آتش نشانی تهران ادامه داد: در حال حاضر به صورت روزانه 4 عدد ماسک در اختیار آتش نشانان قرار می گیرد که می توانند به طور ماز طریق هر 3 الی 4 ساعت، ماسک خود را تعویض نمایند.

او در ادامه سخنانش به یکی از حوادثی که به طور روزانه باعث ابتلاء آتش نشانان به ویروس کرونا می گردد، اشاره نمود و اضافه نمود: زمانی که در محل حادثه حاضر می شوی مشاهده می کنی که جمعیت زیادی حضور دارند و غالبا هم بدون ماسک هستند. آتش نشان برای رسیدن به محل حادثه باید تماس بدنی با آن ها داشته باشد تا به محل مورد نطر برسد، بعلاوه در برخورد با فرد حادثه دیده هم این موارد وجود دارد که فرد به میزان ای اضطراب دارد و برای از دست دادن اموالش ناراحت است که در نزدیکی صورت آتش نشان صحبت می نماید. گاهی آتش نشانان در محل حادثه، افراد را بغل می نمایند و حتی ماسک تنفسی شان را به افراد آسیب دیده می دهند. همه این موارد می تواند عامل انتقال ویروس باشد.

ملکی با بیان اینکه آمار های ابتلا به کووید 19 در سازمان آتش نشانی بالا بود، گفت: طبق آمار ها بالای 1400 نفر در آتش نشانی به کووید 19 مبتلا شدند. البته، چون بیشتر نیرو ها جوان هستند و از توان جسمانی بالایی برخوردار هستند، بهبود پیدا کردند. فقط 2 مورد منجر به فوت داشتیم که این افراد از نیرو های اداری سازمان آتش نشانی بودند.

او در پاسخ به سوال افزایش یا کاهش عملیات های آتش نشانی در دوران کرونا، گفت: در مقاطعی حضور شهروندان در خانه بیشتر بود و این امر باعث افزایش تقریبی آمار حوادث داخل منزل شد. ولی بعد از آن مردم به روال عادی زندگی بازگشتند. به طور کلی تفاوت فاحشی نسبت به پیش از دوران کرونا اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی آتش نشانی تهران بیان نمود: آتش نشانی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در صحنه حضور داشته و هیچ وقت این درخواست را نداشته است که آتش نشانان برای واکسیناسیون اولویت نخست باشند. آتش نشانی همواره از زحمات کادر درمان قدردانی نموده است. کادر درمان به علت حضور در صف مقدم مبازه با ویروس کرونا، قطعا برای واکسیناسیون اولویت دارند. اما زمانی که بعد از کادر درمان همچنان آتش نشانی حتی در نوبت این واکسیناسیون نیست، این مسئله ای است که آتش نشانی کمی از آن ناراحت است.

او تاکید نمود: با توجه به اتفاقاتی که آتش نشانان در حادثه پالایشگاه ری پشت سر گذاشتند و خطر هایی که روزانه با آن روبرو هستند، واقعا واکسن زدن آن ها از اولویت هاست.

ملکی افزود: آتش نشانی با اشخاص مختلف مصاحبه داشته و مکاتباتی را با نهاد های متولی انجام داده است. اما علی رغم وعده های داده شده تا به این لحظه هیچ اتفاقی رخ نداده است. امیدواریم به زودی شاهد واکسیناسیون آتش نشانان در تهران هم باشیم.

او ادامه داد: آتش نشانان در بعضی از شهر های کشور دُز اول و دوم واکسن را تزریق نموده اند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به هزینه های سازمان آتش نشانی در دوران کرونا گفت: قطعا به هزینه های آتش نشانی اضافه نموده شده است. به اسم مثال دستگاه هایی که برای ضد عفونی شهر خریداری و ساخته شده است، فقط در دوران کرونا کاربری دارد و پس از کرونا، این وسایل باید مجددا تغییر کاربری دهند.

او افزود: تهیه مداوم و گسترده اقلام بهداشتی مانند ماسک، الکل و مواد شوینده و حتی خرید لباس کار ایزوله پزشکی برای آتش نشانان جهت ضد عفونی شهر، همه و همه از هزینه هایی است که به آتش نشانی تحمیل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1845

به "درخواست برای اولویت واکسیناسیون آتش نشانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست برای اولویت واکسیناسیون آتش نشانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید