حفاظت از تنها ساحل صدفی شمال کشور در آستارا

به گزارش دیار سلمان، خبرنگاران/گیلان رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بندر مرزی آستارا گفت: طرح حفاظت از تنها ساحل صدفی شمال کشور و جنوب دریای خزر در پناهگاه حیات وحش لوندویل به خوبی اجرا می شود.

حفاظت از تنها ساحل صدفی شمال کشور در آستارا

مصطفی فلاح مجاور امروز در جریان بازدید خبرنگاران از پناهگاه حیات وحش لوندویل شهرستان مرزی بندر آستارا، اظهار کرد: اکوسیستم سواحل شهرستان مرزی بندر آستارا در جنوب دریای خزر، سبب افزایش جمعیت نرم تنان دریایی شده است که نقش بسزایی را در جلوگیری از پیشروی آب دریا دارد.

وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر شاهد کاهش چشمگیر جمعیت نرم تنان دریایی خزر در آستارا هستیم، ادامه داد: به همین دلیل در بسیاری از سواحل شمال کشور، صدف که در اصطلاح محلی به آن گوش ماهی می گویند، در ساحل نمی نشیند، ولی بر خلاف سایر مناطق، در سواحل آستارا شاهد افزایش جمعیت این گونه ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه آستارا 18.5 کیلومتر ساحل با دریای خزر دارد، افزود: منطقه ای به طول یک و نیم کیلومتر در محدوده تالاب آق در پناهگاه حیات وحش لوندویل به شکل کامل محافظت می شود که خوشبختانه شاهد انباشته شدن تل عظیمی از گونه های مختلف صدف ها در این منطقه هستم.

فلاح مجاور در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه صدف نرم تنان خزری خوراکی مناسب برای دام و طیور و به خصوص گونه های ماهی سفید، کفال و خاویاری هستند و توسط اهالی برای تبدیل به پودر صدف در کارخانه های صدف کوبی از سواحل جمع آوری می شوند، خاطرنشان کرد: معادن صدف گنبد کاووس با ظرفیت 14 میلیون تن می تواند برای صدها سال جوابگوی نیازها در حوزه پرورش دام و طیور باشد که باید آگاه سازی در این حوزه صورت پذیرد.

وی پیشگیری از وقوع جرم را از مهمترین اهداف و برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و شرح داد: منطقه مذکور به شکل شبانه روزی در حال حفاظت است تا این بانک بزرگ صدفی در شمال کشور حفظ شود.

به گزارش خبرنگاران، پناهگاه حیات وحش لوندویل با مساحت 1047 هکتار در جنوب شهر مرزی بندر آستارا واقع و از چند بخش جنگلی، جلگه ای، تالابی و ساحلی در نوار دریای خزر تشکیل شده است.

این پناهگاه در تاریخ 1352 به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده کشور شناخته شد و در تاریخ 21 مرداد 1354 براساس مصوبه 63 شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیوست.

بالغ بر 60 هکتار از کل محوطه پناهگاه، به شکل محصور برای نگهداری مرال، گوزن زرد ایرانی، گراز و خرگوش در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 791

به "حفاظت از تنها ساحل صدفی شمال کشور در آستارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از تنها ساحل صدفی شمال کشور در آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید