تفاوت جرم گیر و جوهر نمک

به گزارش دیار سلمان، آیا می دانید تفاوت جرم گیر و جوهر نمک چیست؟ برای برخی افراد ممکن است این دو شوینده یا تمیز کننده به اندازه کافی شناخته شده نباشد. در این مقاله از سرویس در به بررسی تفاوت جرم گیر و جوهر نمک، موارد استفاده آنها در خانه و صنایع یا خطرات ناشی از جوهر نمک و جرم گیر را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت جرم گیر و جوهر نمک

جوهر نمک چیست؟

پیش از بحث بر سر اینکه تفاوت جرم گیر و جوهر نمک چیست، ابتدا باید درباره هر کدام از این دو شوینده اطلاعات داشته باشید. جوهر نمک با نام های تخصصی هیدروکلریک اسید، اسید معده و هیدروژن کلراید شناخته می شود و دارای فرمول شیمیایی HCL است.

هیدروکلریک اسید، یکی از مهم ترین حلال ها در مصارف صنعتی و خانگی است. این اسید به خاطر خاصیت خورندگی و اسیدیتیه بالایی که دارد، برای گندزدایی و تمیزکاری بسیار مناسب است.

در بین ، جوهر نمک یکی از قوی ترین ها است. تا جایی که توصیه می شود از آن برای شستن و تمیز کردن برخی سطوح استفاده نشود. هر چند جوهر نمک در صنایع کاربرد وسیعی مثل اسیدشویی فلزات، تولید فوم و کلسیم کلرید، اسیدی کردن چاه های نفت و … را دارد اما در مصارف خانگی در حد جرم گیری کاشی و سرامیک است.

برای خرید می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری اقدام کنید.

جوهر نمک پودری چیست؟

جوهر نمک پودری همان هیدروکلریک اسید است که به شکل پودر در دسترس قرار می گیرد. فرمول شیمیایی جوهرنمک پودری HCI است. به معنی این که از دو عنصر هیدروژن و کلر درست شده است.

ترکیب این دو عنصر، یکی از قوی ترین اسیدهای موجود در صنایع را می سازد. ظاهر جوهر نمک پودری به صورت جامد است و به شکل دانه های ریز سفید رنگ، تولید و در فروشگاه های مواد شیمیایی عرضه می شود.

جوهر نمک پودری مثل جوهر نمک مایع، قدرت پاک کنندگی قوی و بوی تند و زننده ای دارد. پس اگر قصد دارید از جوهر نمک پودری استفاده کنید، ابتدا مقداری آب را با پودر جوهر نمک مخلوط و سپس از آن برای تمیز کردن منزل و سطوح مختلف استفاده کنید.

جوهر نمک در فرمول شیمیایی خود یک یون H مثبت دارد که به این نوع اسیدها تک پروتونی می گویند. این اسید به خوبی در آب، حل می شود و به عنوان یک حلال در صنعت و منزل، کاربردهای فراوانی دارد.

جرم گیر چیست؟

جرم گیر (stain remover) در اصل به هر شوینده ای که برای از بین بردن لکه های چربی، زنگ زدگی، لکه های ناشی از مواد غذایی، رنگ ها و … از روی هر سطحی، شامل فرش، پارچه، لباس، فلزات، سینک و دستشویی، توالت، حمام و … گفته می شود. به طور کلی هر شوینده ای که برای حذف لکه استفاده می شود، به عنوان لکه بر یا جرم گیر شناخته می شود.

بیشتر لکه ها با حل کردن آنها با یک حلال دیگر پاک می شوند. حلال های مختلف، لکه های مختلف را حل می کنند و برخی از لکه برها نه تنها لکه را حل می کنند بلکه موادی را که لکه دار شده اند، پاک می کنند.

جرم گیر یک محصول به صورت مایع معمولا غلیظ یا پودر است که برای از بین بردن لکه ها و رسوب ها روی سطوح و دستگاه های مختلف به کار می رود. به جرم گیر، رسوب زدا هم می گویند. به صورت ویژه و معمول، جرم گیر به شوینده هایی گفته می شود که جرم، رسوب، باکتری، آلودگی و … را از روی سطوحی مثل سرامیک، کفپوش، کاشی، موزائیک، پارکت، سیمان، سنگ، آجر و زنگ زدگی فلزات را از بین ببرد.

انواع مایع یا جرم گیر پودری را می توانید به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

طریقه استفاده از جرم گیر

جرم گیرها را می توان در دو روش مکانیزه و غیر مکانیزه استفاده کرد. در روش مکانیزه، روش نظافت به وسیله اسکرابر و پولیشر است. در این مواقع، جرم گیر را در داخل دستگاه های نظافت صنعتی می ریزند. اما در روش غیر مکانیزه، به وسیله تی یا برس های با سختی میانه، سطوح و کف را شست و شو می دهند.

جرم گیرهای مخصوص کف، آسیب کمتری به دستگاه یا سطح وارد می کنند. همچنین استفاده از آنها بسیار مقرون به صرفه است. را هم مطالعه کنید.

تفاوت جرم گیر و جوهر نمک

جرم گیر در اصل به مایع یا پودری گفته می شود که برای از بین بردن جرم یا میکروب روی سطوح مختلف استفاده می شود. جوهر نمک هم یکی از شوینده هایی است که به وسیله آن می توان جرم و رسوب سطوح سرامیکی، کاشی و … را از بین برد. البته این به معنای یکی بودن جرم گیر و جوهر نمک نیست. به بیان بهتر، جوهر نمک یک جرم گیر محسوب می شود.

کاربردهای جوهر نمک

همان طور که گفته شد، جوهر نمک یکی از قوی ترین شوینده ها یا حل کننده های جرم و آلودگی است. این ماده شوینده هم در خانه و هم در صنایع کاربردهای وسیعی دارد.

کاربردهای جوهر نمک در خانه

*یکی از مهم ترین کاربردهای، جوهر نمک در مصارف خانگی، ضد عفونی کردن سطوح مختلف منزل، ، حمام، کاشی، سرامیک و موزاییک است.

*برای تمیز کردن استخر نیز می توانید از جوهر نمک استفاده کنید. برای پاک کردن لکه ها و تمیز کردن کاشی ها با جوهر نمک باید به ازای هر یک پیمانه جوهر نمک، 10 پیمانه آب استفاده کنید. برای این کار، سطح را از قبل با کمی آب (غیر داغ) خیس کنید.

1 واحد از جوهر نمک مایع یا جوهر نمک پودری را در 10 واحد آب حل کنید و روی سطح مورد نظر بپاشید. حداقل 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و بعد با فرچه، مسواک یا برس، سطح را بسایید. در آخر با آب سرد (غیر داغ)، جوهر نمک را از روی سطح بشویید.

کاربردهای جوهر نمک در صنایع

*در صنایع از جوهر نمک برای برق انداختن و تمیز کردن آجرهای دیوار استفاده می شود. معمولا آجرهای بیرونی دیوارها، به مرور دچار پوسیدگی می شوند و باکتری ها عامل اصلی آن هستند. می توان جوهر نمک را روی دیوارها، اسپری کرد و آن را شست.

*جوهر نمک در صنایع غذایی کاربرد وسیعی دارد. شاید جالب باشد بدانید که جوهر نمک به محصولات فرآوری شده مثل کنسروها اضافه می شود تا از فساد آنها جلوگیری شده و باعث ماندگاری کیفیت و تازگی آنها شود. همچنین برای تصفیه نمک های خوراکی و تنظیم اسیدیته یا pH محلول ها، محصولات دارویی، غذاها و حتی آب از آنها استفاده می شود.

*جوهر نمک برای تهیه ترکیباتی که در تصفیه آب استفاده می شود، کاربرد دارد. برخی از نمونه ها عبارتند از پلی آلومینیوم کلرید یا PAC، کلرید آهن، اسید فرمیک و کربوهیدرات آلومینیومی که در تصفیه آب استفاده می شود.

*از دیگر کاربردهای جوهر نمک در صنایع می توان به اسیدی کردن چاه های نفت، حذف کردن رسوب ها از بولیرها، کاهش سنگ معدن و پاکسازی فلزات صنعتی اشاره کرد.

موارد منع مصرف جوهر نمک

جوهر نمک به خاطر خاصیت اسیدی بسیار زیاد، خورندگی بالایی دارد و باعث ایجاد پوسیدگی و یا رنگ رفتگی در برخی سطوح می شود.

*استفاده از این ماده روی سطوح استیل یا سیلور، می تواند موجب تغییر رنگ آنها به سیاه شود. بنابراین در کاربرد جوهر نمک بر روی سطوح فلزی باید دقت بیشتری به خرج داد.

*برای ، مخصوصا سنگ های قیمتی یا حساس مثل مرمر از جوهر نمک استفاده نکنید.

چرا جوهر نمک برای شستن فلزات مناسب نیست؟

کافی است چند قطره از جوهر نمک روی شیرآلات یا سینک ریخته شود که به سرعت باعث سیاه شدن رنگ آن شود. این موضوع به علت پایین بودن ph جوهر نمک است که باعث خورندگی اجسام فلزی می شود.

بنابراین نمی توانید از این محلول برای پاک کردن سطوح فلزی استفاده کنید. این ماده برای ضد عفونی و تمیز کردن توالت و زنگ زدگی اجسام چینی استفاده می شود. در حالت عادی، جوهر نمک با غلظت بالایی تولید می شود و این غلظت از 38 درصد بالاتر است، از طرفی خاصیت تبخیر بالایی هم دارد و به سرعت بخار می شود.

به همین علت، حمل کردن و ذخیره آن باید بسیار با احتیاط عمل کرد. حتی ظروفی که برای نگهداری جوهر نمک استفاده می شود، معمولا شفاف نیستند تا محلول بخار یا مشتعل نشود. این در حالی است که 30 درصد از جوهر نمک هایی که تولید می شوند، مصارف خانگی دارند و غلظت آن ها تنها 5 درصد است.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین پاک کننده های سطوح سرامیک، چوبی و …

سوالات متداول

به جای جوهر نمک از چه می توان استفاده کرد؟

برخی افراد به خاطر اینکه جوهر نمک بسیار بوی تند و بخارات سمی دارد، از جایگزین های آن استفاده می کنند. می توانید از شوینده های طبیعی مثل سرکه، جوش شیرین، آبلیمو، نمک و … با ترکیب آنها با یکدیگر، لکه روی سطوح را از بین ببرید.

قوی ترین جرم گیر بازار کدام است؟

همانطور که گفتیم بسته به سطحی که می خواهید جرم گیری کنید، انواع مختلف محلول ها یا پودرهای جرم گیر را می توانید به صورت تلفنی، اینترنتی یا حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2315

به "تفاوت جرم گیر و جوهر نمک" امتیاز دهید

1 کاربر به "تفاوت جرم گیر و جوهر نمک" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت جرم گیر و جوهر نمک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید