اعتراض کنوانسیون بین المللی دفاع از حقوق کارگران به شرایط ناگوار کارگران خارجی در عربستان

به گزارش دیار سلمان، علاوه بر شرایط اسفناک کارگران مهاجر در عربستان، خانواده های آن ها نیز از شرایط خاصی که این کشور بر آن ها اعمال کرده است، رنج می برند.

اعتراض کنوانسیون بین المللی دفاع از حقوق کارگران به شرایط ناگوار کارگران خارجی در عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس، کنوانسیون بین المللی حقوق همه کارگران مهاجر از رنج خانواده های مسن کارگران خارجی در عربستان سعودی انتقاد کرد.

این سازمان تاکید کرد که فرایند درخواست ویزا برای خانواده های کارگران خارجی مستلزم سندی است که توسط حامی مالی، کارفرما یا اتاق بازرگانی امضا و مهر شده است. متقاضیان می توانند برای اقامت 30 روزه و 90 روزه ویزا را انتخاب کنند که هر دو حدبیشتر تا 180 روز می توانند تمدید شوند. هزینه ویزا بین 200 تا 300 ریال سعودی شامل هزینه های بیمه درمانی و آژانس و هزینه تمدید بین 100 تا 200 ریال سعودی است. اما ممکن است بدون توضیح دلیلی تمدید ویزا رد شود.

با وضع هزینه های سنگین برای افراد تحت تکفل ، مهاجران اکنون می توانند خانواده خود را با این ویزاهای کوتاه مدت تنها دو بار در سال به عربستان بیاورند؛چراکه مالیات های گزاف بر آن ها تحمیل می شود.

تا زمان وضع مالیات بر خارجی ها ، بیشتر دارندگان اقامت از همسر و فرزندان خود به عنوان اقامت حمایت مالی و از گزینه ویزای خانواده برای دعوت پدر و مادر خود برای اقامت طولانی استفاده می کردند. با این حال ، فقط اتباع 49 کشور که بیشتر آنها کشورهای غربی و منتخب آسیایی بودند ، مجاز به دریافت ویزای الکترونیکی بودند.

گل خان 50 ساله یک پزشک عمومی در یک بیمارستان خصوصی در جده است. وی در وطن خود ، پاکستان ، تنها نان آور پدر و مادرش است. او و همسرش دو پزشک پاکستانی هستند که از 20 سال پیش به همراه دو فرزند در عربستان سعودی زندگی می کنند، خان در سال چندین بار بین عربستان و پاکستان سفر می کند؛چراکه والدین مسن وی حق ویزای اقامت ندارند و در عوض با ویزای اقامتی موقت وارد عربستان شده اند.

در اواسط فوریه سال 2020 والدین دکتر خان پس از سه ماه اقامت در جده به پاکستان بازگشتند و انتظار می رفت که آنها در اواخر ماه مارس دوباره به جده بازگردند. تنها چند روز پس از بازگشت آنها به جده آن ها مبتلا به ویروس کرونا شدند.

سیستم بهداشت عمومی فقط برای شهفرایندان سعودی و کارمندان بخش عمومی غیر سعودی امکان پذیر است و مابقی باید باید بیمه خدمات درمانی خریداری کنند تا بتواند از خدمات بهداشتی و درمانی خصوصی استفاده کند.

گرچه پدر دکتر خان دارای بیمه درمانی بود؛ اما هزینه های بستری شدن وی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را دولت متحمل نشد.

همچنین سعد کارگر مهاجر هندی دیگر است که مجبور شد پدر و مادر مسن خود را به دلیل شرایط سخت در عربستان به هند بازگرداند؛چراکه وی به خدمات بهداشتی نیاز داشت که دولت آن را تامین نمی کرد.

مقامات آل سعود طی ماه های گذشته عامدانه مجموعه ای از محدودیت های سیستماتیک در حق کارگران خارج از کشور به ویژه پاکستان برای کار در عربستان سعودی را اعمال کردند.

شرایط اسفناک کارگران پاکستانی در عربستان منجر به خشم دیپلمات های پاکستانی از عربستان شده است که این امر اختلافات میان اسلام آباد و ریاض را تشدید کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1762

به "اعتراض کنوانسیون بین المللی دفاع از حقوق کارگران به شرایط ناگوار کارگران خارجی در عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض کنوانسیون بین المللی دفاع از حقوق کارگران به شرایط ناگوار کارگران خارجی در عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید