کشف گنجینه 1000ساله با دستگاه فلزیاب

به گزارش دیار سلمان، یک مورخ هلندی با استفاده از دستگاه فلزیباب، گنجینه ای تاریخی از جنس طلا و ده ها سکه را کشف کرد.

کشف گنجینه 1000ساله با دستگاه فلزیاب

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، موزه ملی آثار تاریخی هلند از کشف گنجینه بی نظیر یک هزار ساله متشکل از چهار گوشواره طلا، دو تکه ورقه طلا و 39 سکه نقره به وسیله یک مورخ هلندی اطلاع داد.

لورنزو (Lorenzo Ruijter) که 27ساله است در مصاحبه با رویترز اعلام کرد: از 10سالگی جویندگی گنج را شروع نموده و این گنجینه طلا را در سال 2021 با استفاده از دستگاه فلزیاب در شهر کوچک هوخ واد واقع در شمال هلند کشف نموده است.

لورنزو با اشاره به این که مخفی نگه داشتن کشف این گنجینه به مدت دو سال کار بسیار دشواری بود، به رویترز گفت: کشف چنین آثار با ارزشی بسیار خاص بود، واقعا نمی توانم آن را توصیف کنم. هرگز انتظار نداشتم چنین چیزی را کشف کنم.

هرچند این گنجینه دو سال پیش کشف شده،، اما کارشناسان موزه ملی آثار تاریخی هلند برای پاکسازی، تحقیق و معین قدمت این گنجینه به زمان احتیاج داشتند و اکنون دریافته اند که کم قدمت ترین این سکه ها به حوالی 1250 میلادی تعلق دارد. جواهراتی که به همراه این سکه ها دفن شده اند، دو قرن قدمت دارند که در همان مقطع نیز اشیائی گران قیمت و ارزشمند محسوب می شدند.

با این که هنوز دلیل دقیق دفن شدن این گنجینه تعیین نیست،، اما کارشناسان موزه هلند به این نکته اشاره نموده اند که در اواسط قرن سیزدهم میلادی جنگی بین دو منطقه هلند شکل گرفت و هوخ واد در کانون این نزاع بود.

به گفته لورنزو، مورخ هلندی و کاشف این گنجینه، این احتمال وجود دارد که فردی قدرتمند این اشیاء را برای حفاظت از آن ها و به امید به دست آوردن دوباره آن ها پس از سرانجام جنگ، دفن نموده باشد.

با توجه به اهمیت تاریخی این گنجینه، این مجموعه اشیاء به عنوان امانت در موزه به نمایش گذاشته خواهند شد،، اما همچنان به طور رسمی جزوی از اموال لورنزو خواهند بود که آن ها را کشف نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اسفند 1401 بروزرسانی: 20 اسفند 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2319

به "کشف گنجینه 1000ساله با دستگاه فلزیاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گنجینه 1000ساله با دستگاه فلزیاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید