پیش بینی افزایش مهاجرت پرندگان زمستان گذر به تالاب هورالعظیم

به گزارش دیار سلمان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به شروع مهاجرت پرندگان به تالاب هورالعظیم گفت: سال جاری با توجه به آبگیری و بارش باران در بخش زیادی از تالاب هورالعظیم، پیش بینی می گردد میزان مهاجرت پرندگان زمستان گذر افزایش یابد.

پیش بینی افزایش مهاجرت پرندگان زمستان گذر به تالاب هورالعظیم

به گزارش خبرنگاران، احمدرضا لاهیجان زاده اظهار کرد: تالاب هورالعظیم روی مرز کشور قرار گرفته است. در سال های گذشته این تالاب خشک و به یک کانون بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده بود، ولی با یک تعامل همراه با مبارزه جدی و دفاع از محیط زیست، شرایط هورالعظیم به شرایط احیا بازگشت.

وی توضیح داد: در حال حاضر صیادها در حال ماهیگیری هستند، نیزارها شکل گرفته و پرندگان در حال زندگی کردن در این تالاب هستند و اکوسیستم در حال بازگشت است. بنابراین همه اینها نشان از احیا و حرکت به سمت شرایط مطلوب تری در تالاب هورالعظیم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص فصل مهاجرت پرندگان گفت: فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذر با سرد شدن هوا در سرزمین های شمالی شروع شده است. برخی پیش قرقاول ها و مرغابی ها مهاجرت خود را در نیمه مهر شروع نموده اند و مهاجرت پرندگان شکاری و بازها نیز زودتر از دیگر انواع پرندگان مهاجر بوده و اکنون در حاشیه تالاب ها مستقر شده اند.

وی اضافه نمود: پرندگان مهاجر عمدتا از مناطق سردسیر مانند سیبری و شمال روسیه و شمال اروپا می آیند. سال جاری با توجه به آبگیری و بارش باران در بخش زیادی از تالاب هورالعظیم، پیش بینی می گردد میزان مهاجرت پرندگان زمستان گذر افزایش یابد.

لاهیجان زاده گفت: برخی تالاب ها مانند تالاب میانگران، تالاب های عبوری هستند و پرندگان تنها برای زمان استراحت و عبور موقت در حاشیه آنها مستقر می شوند، پس از آن پرندگان به تالاب هایی مانند شادگان و هورالعظیم می روند و اقامت می نمایند و سپس به شمال آفریقا مهاجرت می نمایند.

وی ادامه داد: برخی از انواع پرندگان مانند غاز پیشانی سفید، اردک بلوطی و مارگردن که از نوع گونه های خاص هستند، منحصرا به تالاب هورالعظیم می آیند و بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر نیز، گونه مرغابی سانان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به نظارت هایی که جهت جلوگیری از آلوده شدن آب تالاب توسط شرکت های حفاری و نفت انجام می گردد، اضافه نمود: شرکت نفت، واحد HSE دارد و طبق تعهداتش نیز هسته زیست محیطی برای کنترل و پالایش ایجاد نموده است. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان در این زمینه، کنترل و پایش انجام می دهد.

وی در خصوص استفاده خردمندانه از تالاب ادامه داد: تالاب هورالعظیم یکی از ثروت های ملی است. باید برای جبران آسیب هایی که قابل ترمیم است، برنامه ریزی کنیم. در دیگر کشورها صنعت بدون تعارض در کنار محیط زیست فعالیت می نماید، ما نیز باید با علم روز در این راستا گام برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 150

به "پیش بینی افزایش مهاجرت پرندگان زمستان گذر به تالاب هورالعظیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی افزایش مهاجرت پرندگان زمستان گذر به تالاب هورالعظیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید