روستای سمقاور در آستانه ثبت ملی به سبب فعالیت گسترده در هنر منبت

به گزارش دیار سلمان، به گزارش خبرنگاران به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: هنر کهن و چشم نواز منبت یکی از ارزشمندترین آثار دستی هنرمندان کشور به حساب می آید که از سال های دور مورد توجه ایرانیان بوده و می توان گفت که بنیان بسیاری از هنرهای دستی قرن حاضر در ایران و سایر تمدن های جهان بر اصول و قواعد این هنر قرار دارد.

روستای سمقاور در آستانه ثبت ملی به سبب فعالیت گسترده در هنر منبت

وی افزود: در روستای سمقاور شهرستان کمیجان اکثر مردم به هنر منبت کاری مشغول هستند و اقتصاد محلی این روستا بر حول محور یک هنر فاخر می چرخد از این رو می توان این روستا را به جز قطب منبت استان، قطب هنر روستایی استان نیز نامید. به خصوص در نیمه دوم سال که فصل کم کاری کشاورزان است مردم روستا بیشتر در این صنعت فعالیت کرده و برای خود درآمد زایی می کنند.

حسینی بیان کرد: در حال حاضر 350 نفر در سمقاور به این هنر اشتغال دارند و همین امر باعث عدم تمایل جوانان روستا به مهاجرت و ترک روستا شده زیرا آنان راهکار ماندگاری در روستا را پیدا کرده و هرکدام برای خود تولیدکنندگان موفقی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خاطرنشان ساخت: میزان تولید این هنرمندان در یک روز کاری، هفت دهم مترمربع است و محصولات تولید شده توسط اهالی این روستا عمدتا به شهرهایی مانند تهران، تبریز و شیراز صادر می شود.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 27 مرداد 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 58

به "روستای سمقاور در آستانه ثبت ملی به سبب فعالیت گسترده در هنر منبت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای سمقاور در آستانه ثبت ملی به سبب فعالیت گسترده در هنر منبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید