تخلفات سزارین در تاریخ های خاص، وضعیت بیماران SMA

به گزارش دیار سلمان، به گزارش خبرنگاران، ایرج حریرچی در نسشت خبری روز دوشنبه، به وضعیت زایمان سزارین در ایام خاص سال اشاره و تاکید کرد: تخلفات در مورد سزارین در تاریخ هایی خاص مانند 96/6/6 قابل کنترل نیست.

تخلفات سزارین در تاریخ های خاص، وضعیت بیماران SMA

وی افزود: با سزارین، نوزادان به طور متوسط، دو هفته زودتر از موعد به جهان می آیند و مردم و پزشکان ممکن است تاریخ های خاصی را برای سزارین و تولد، تنظیم کنند.

حریرچی ادامه داد: بیشترین رشد مغزی جنین در هفته های آخر جنینی است که والدین با تولد دو هفته زودتر از موعد با سزارین، نوزاد خود را از رشد مغزی، محروم می کنند.

وی افزود: در سزارین، نارسایی های تنفسی در نوزادان به طرز محسوسی بالاتر از نوزادان با زایمان طبیعی است.

حریرچی با عنوان این مطلب که اکثر سزارین ها در ساعت 9 تا 14 اتفاق می افتد، گفت: ممکن است سزارین ها در تاریخ های خاص مانند 96/6/6 یا 97/7/7 یا تاریخ های مناسبتی برای خانواده ها مانند سالگرد ازدواج، بیشتر از سایر روزها باشد.

وی افزود: تعداد سزارین در برخی بیمارستان های خصوصی، به طور قابل توجهی، بالاتر از سایر بیمارستان های خصوصی است. بطوریکه در یک بیمارستان در شهرستان، در روز 96/5/6 تعداد سزارین ها 10 مورد بوده اما یک ماه بعد و در تاریخ 96/6/6 تعداد سزارین ها، 104 مورد بوده و یا در یک بیمارستان خصوصی در تهران، در تاریخ 96/5/6، تعداد سزارین ها 11 بوده و یک ماه بعد 96/6/6 تعداد سزارین ها به 231 مورد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: بیمارستان هایی که میزان سزارین در برخی تاریخ های خاص در آنها تشدید می شود، در ارزشیابی و اعتباربخشی، دچار مشکل می شوند و امتیاز آنها کاهش پیدا می کند.

وی افزود: میزان سزارین مطلوب در جهان بر اساس توصیه های علمی، 10 تا 15 درصد است و در کشور ما بعد از اقدامات طرح تحول سلامت، میزان سزارین به 49 درصد کل زایمان ها کاهش یافته است. در کشورهای پیشرفته مانند هلند، آمریکا و کانادا زایمان طبیعی در منزل توسط ماما انجام می شود.

به گفته حریرچی، یکی از دلایل بالا بودن میزان سزارین، مربوط به رفتار پزشکان است چون زایمان طبیعی ممکن است در طول ساعات شبانه روز و ایام تعطیل و غیرتعطیل رخ دهد.

وضعیت بیماران SMA

وی در ادامه به بیماری SMA اشاره کرد و افزود: این بیماری، چهار نوع دارد که تیپ صفر آن در دوران جنینی رخ می دهد و منجر به مرگ می شود، تیپ یک آن به گونه ای است که علائم آن از یکی دوماهگی آغاز می شود و به دلیل مسائل حرکتی، بیمار تا سن یک تا دو سالگی، فوت می کند، تیپ 2 این بیماری با مسائل شدید عضلانی همراه است و اکثر این بیماران یک تا دو دهه عمر می کنند و در تیپ 3 این بیماری که ضعیف ترین و خفیف ترین نوع بیماری است، فرد دچار اختلال در راه رفتن می شود.

حریرچی گفت: در کشورهای جهان برای غربالگری بیماری SMA هزینه می شود تا از هزینه های درمانی آن پیشگیری شود. از همین رو، کمیته ای در وزارت بهداشت با حضور متخصصان و صاحب نظران برای این بیماری تشکیل شده و با توجه به قیمت بالای داروی آنها، رویکرد ما تولید داخلی این دارو است.

وی افزود: داروی جدیدی برای بیماری SMA معرفی شده که در آمریکا هم تحت پوشش بیمه نیست. یک دوره درمانی حدود یک ساله بیماران SMA حدود 750 هزار دلار (معادل 3 میلیارد تومان با ارز دولتی) هزینه دارد. به دلیل گرانقیمت بودن و عدم اثبات اثربخشی داروی این بیماران، در تمام کشورهای جهان، داروی این بیماران تحت پوشش بیمه نیست و اثربخشی طولانی مدت این داروها نیز هنوز معین نشده است.

حریرچی ادامه داد: این دارو کاربرد درمانی ندارد بلکه فقط نقش نگهداری و تثبیت کننده شرایط موجود و جلوگیری از پیشرفت بیماری را دارد. از هر 20 نفر، یک نفر ناقل سالم بیماری SMA است و اگر دو نفر ناقل سالم با هم ازدواج کنند، فرزندان آنها به این بیماری مبتلا می شوند، لذا بهترین راه چاره این مشکل، استفاده از مشاوره ژنتیک است.

وی گفت: اگر بخواهیم از این دارو استفاده کنیم، باید از تاییدیه های بین المللی آن مطمئن شویم و پیگیر هستیم که این دارو از مسیرهای قانونی، تهیه شود. وزارت بهداشت به دنبال حل مسائل تمام بیماران از جمله بیماران SMA است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 118

به "تخلفات سزارین در تاریخ های خاص، وضعیت بیماران SMA" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلفات سزارین در تاریخ های خاص، وضعیت بیماران SMA"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید