کنگره آمریکا کشتار ارامنه به دست ترکیه را به رسمیت شناخت

به گزارش دیار سلمان، ایلهان عمر نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا جزء معدود نمایندگانی بود که به این قطعنامه رای مثبت نداد و از آن حمایت نکرد.

کنگره آمریکا کشتار ارامنه به دست ترکیه را به رسمیت شناخت

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی بی سابقه دیروز (سه شنبه) با تصویب قطعنامه ای که ازحمایت قاطع دو حزبی برخوردار بود، واقعه نسل کشی ارامنه به دست امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب سایت هیل- وابسته به کنگره آمریکا- این قطعنامه غیرالزام آور با رای مثبت 405 نماینده در برابر تنها 11 رای منفی به تصویب رسید.

در این قطعنامه غیرالزام آور از دولت ایالات متحده آمریکا خواسته شده تا واقعه نسل کشی بیش از 1.5 میلیون ارامنه در فاصله سال های 1915 تا 1923 را به دست امپراتوری عثمانی به رسمیت بشناسد.

این قطعنامه کنگره آمریکا که با لابی نمایندگان مناطق ارامنه نشین در ایالت کالیفرنیا تصویب شده است، در پی آن صورت می گیرد که دولت ترکیه به بهانه پاکسازی مناطق مرزی خود با سوریه از وجود شبه نظامیان کرد، به این منطقه لشکر کشیده و باعث آوارگی دهها هزارغیرنظامی کرد سوری شده است.

قطعنامه از سوی آدام شیف نایب رییس انجمن (لابی) ارامنه کنگره آمریکا که نماینده منطقه بربنک کالیفرنیا در کنگره است، به محلس قانونگذاری آمریکا ارایه شد.

از حاشیه های جالب توجه رای گیری دیروز، رای منفی ایلهان عمر نماینده مسلمان (مینه سوتا) از حزب دموکرات به این قطعنامه بود. عمر چنین استدلال کرد که بهتر است پیش از رای مثبت به این قطعنامه ابتدا وقایعی چون کشتار جمعی میلیون ها انسان بومی قاره آمریکا و همچنین تجارت برده غربی ها به وسیله کشتی و در عرض اقیانوس اطلس را محکوم کنیم.

او همچنین در بیانیه ای که به منظور شرح مواضعش بابت رای دیروز به رسانه ها ارسال نموده ، مستندات ارایه شده برای این واقعه تاریخی را زیر سوال برده و اضافه کرد: مسئولیت پذیری و به رسمیت شناختن نسل کشی نباید همچون چماق در جنگ سیاسی استفاده گردد بلکه باید براساس اجماع آکادمیکی خارج از فشار و الزامات ژئوپلیتیک انجام گردد.

لازم به ذکر است گزینه رای به قطعنامه شناسایی نسل کشی ارامنه به دست امپراتوری عثمانی دهه ها بود که در دالان های کنگره آمریکا مطرح بود اما بنا به ملاحظات سیاسی هیچ گاه به مرحله رای گیری و تصویب نرسیده بود.

دولت ترکیه نسبت به مطرح شدن موضوع نسل کشی ارامنه در مجلس های جهان بسیار حساس است و غالبا پاسخی تنبیه کننده به اقدامات این چنینی نشان می دهد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 651

به "کنگره آمریکا کشتار ارامنه به دست ترکیه را به رسمیت شناخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره آمریکا کشتار ارامنه به دست ترکیه را به رسمیت شناخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید