کشف ژن هایی که احتمال مرگ ناشی از کرونا را افزایش می دهد

به گزارش دیار سلمان، محققان در یک مطالعه که به تازگی اجرا شده است، هشت ژن را شناسایی کردند که احتمال مرگ ناشی از کرونا را در افراد آلوده به ویروس کووید 19 افزایش می دهد.

کشف ژن هایی که احتمال مرگ ناشی از کرونا را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، محققان دانشگاه هاروارد در این مطالعه نسخه های معیوب هشت ژن را به عنوان عوامل تاثیرگذار بر مرگ ناشی از کرونا شناسایی کردند.

این هشت ژن معیوب به عنوان متغیرهای فوق العاده شناخته می شوند و در هفت کروموزوم پخش شده اند.

بر اساس نتایج این مطالعه، داشتن تنها یکی از این ژن های معیوب می تواند شانس بهبودی از ابتلا به ویروس کووید 19 را دست کم 20 درصد و برخورداری از سه یا تعداد بیشتری از این ژن ها احتمال زنده ماندن این بیماری را تا 60 درصد کاهش می دهد.

داده های بانک اطلاعات پزشکی انگلیس که در ماه اوت منتشر شد، به محققان اجازه داد تا ژنتیک هزار و 778 فرد مبتلا به کووید 19 را مورد آنالیز قرار دهند. از این تعداد 445 نفر فوت کردند که معادل اندکی بیش از یک چهارم افراد مورد مطالعه بود.

محققان در این مطالعه با استفاده از رایانه، ژنوم افراد آلوده به کووید 19 را اسکن کردند و به دنبال مکان های ژنتیکی گشتند که ممکن است با مرگ و میر مرتبط باشد. این آنالیز نشان داد این هشت متغیر فوق العاده با ژن های معمولی متفاوت هستند؛ زیرا به مکان فیزیکی خاصی محدود نیستند.

متغیرهای فوق العاده شامل قطعات متفاوتی از دی.ان.ای هستند که در یک کرموزوم یکسان توزیع شده و با یکدیگر فعالیت می نمایند تا عملکرد طبیعی خود را ایفا نمایند. این مطالعه که در نشریه medRxiv منتشر شده است، شرح می دهد که متغیر فوق العاده، قدرتمند و پایدار است؛ زیرا قدرت سیگنال های منفرد را جمع می نماید.

محققان در مطالعه خود اعلام کردند مهم ترین سیگنال موسوم به سیگنال 222 در کروموزوم 2 در متغیر فوق العاده 197 chr 2 ظاهر می گردد. به گفته محققان، میزان بروز این متغیر در زنان و مردان به ترتیب 18.09 و 22.93 درصد است.

این متغیر با ژن 7 DNAH مرتبط است که در کنترل حرکت مژک ها -ریز موها در دستگاه تنفسی نقش دارد و به حرکت مخاط یاری می نماید- نقش دارد. بر اساس این مطالعه جدید، داشتن نوع خاصی از این ژن احتمال مرگ افراد مبتلا به کووید 19 را پس از 20 روز، 25 درصد افزایش می دهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1425

به "کشف ژن هایی که احتمال مرگ ناشی از کرونا را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ژن هایی که احتمال مرگ ناشی از کرونا را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید