کشف اطلاعات نو در خصوص نحوه ایجاد زمین لرزه

به گزارش دیار سلمان، دانشمندان با آنالیز بلوک های تکتونیکی پوسته زمین اطلاعات جدیدی در خصوص فرایند شکل گیری زلزله به دست آورده اند.

کشف اطلاعات نو در خصوص نحوه ایجاد زمین لرزه

به گزارش خبرنگاران به نقل از news.mit.edu، محققان می گویند که از روی ویژگی های کریستال های ریز سرنخ هایی در خصوص نحوه شکل گیری زمین لرزه به دست آورده اند. بلوک های تکتونیکی پوسته زمین می لغزند و هنگام ایجاد تنش کافی برای چسبیدن یک بلوک، زمین لرزه ها رخ می دهند. عوامل متعددی مانند دمای داغ یا گاز تحت فشار بر روی لغزش بلوک ها تاثیر می گذارد. تحقیقات دانشمندانی به نام های Hongyu Sun و Matej Pec از دپارتمان زمین، جو و علوم سیاره ای MIT نشان می دهد که کریستال های بسیار ریز در گسل می توانند مانند سیالات رفتار نمایند.

بعلاوه بین زمین لرزه های پوسته و انواع دیگر لرزه هایی که در اعماق زمین رخ می دهند، رابطه وجود دارد. با این حال، تعیین نیست که آیا کریستال باعث ایجاد زمین لرزه شده یا به وسیله آنها تشکیل می گردد. محققان از دستگاه آسیاب گلوله ای سیاره ای برای توصیف بهتر نحوه رفتار این کریستال ها در گسل استفاده کردند. در این روش آنها سنگ های گرانیتی را به ذراتی شبیه ذرات موجود در طبیعت تبدیل کردند. پس از بسته بندی نانوپودر در استوانه هایی با روکش طلا محققان مواد را در معرض تنش و گرما قرار دادند و شبیه سازی هایی از گسل واقعی ایجاد کردند. آنها توانستند اثر کریستال ها را در تشکیل یک زلزله تشخیص دهند.

دانشمندان می گویند با افزایش سرعت تغییر شکل، نانوکریستال ها به طور قابل توجهی قوی تر شدند. این رفتار به همزدن مدام و با سرعت عسل می ماند. یافته های محققان با نظریه تضعیف اصطکاکی غالب در خصوص چگونگی آغاز زلزله در تضاد است. این نظریه پیش بینی می نماید که مواد یک ناحیه از گسل با شتاب گرفتن بلوک گسل ضعیف تر می شوند و نانوکریستال ها دقیقا برعکس عمل کردند. با این حال تعداد کافی از آنها در یک گسل باعث ایجاد زلزله می گردد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2033

به "کشف اطلاعات نو در خصوص نحوه ایجاد زمین لرزه" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف اطلاعات نو در خصوص نحوه ایجاد زمین لرزه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اطلاعات نو در خصوص نحوه ایجاد زمین لرزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید