واریز عیدی کارگران با حقوق بهـمن ماه

به گزارش دیار سلمان، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از واریز عیدی و پاداش خاتمه سال کارگران با حقوق بهمن ماه خبرداد و گفت: کارفرمایانی که از نقدینگی و توان پرداخت عیدی به کارگران خود برخوردارند با حقوق بهمن ماه، عیدی و پاداش خاتمه سال نیروهای کار خود را پرداخت نمایند.

واریز عیدی کارگران با حقوق بهـمن ماه

فتح اله بیات در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: برابر مصوبه شورای عالی کار در اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و 111 هزار تومان معین شده که بر اساس قانون مصوب مجلس، کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند.

وی درباره رقم عیدی سال جاری کارگران، گفت: عیدی سال جاری کارگران حداقل دو میلیون و 222 هزار تومان و حداکثر سه میلیون و 337 هزار تومان است که بهتر است کارفرمایان با توجه به ازدحام بانک ها و تراکنش های اقتصادی سرانجام سال زودتر پرداخت نمایند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: معمولاً عیدی و پاداش سرانجام سال کارگران بر اساس قراردادهای کار در اسفند ماه پرداخت می گردد؛ به این نحو که با در نظر دریافت تعطیلی بانک ها و آغاز تعطیلات عید و انجام بعضی حسابرسی ها تا 20 اسفند ماه عیدی ها به حساب های کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می گردد اما عده ای از کارفرمایان آن را به روزهای آخر سال موکول ننموده و با حقوق بهمن واریز می نمایند.

بیات با بیان اینکه منعی برای واریز عیدی و پاداش سرانجام سال کارگران در بهمن ماه وجود ندارد، گفت: کارفرمایانی که از تمکن اقتصادی و نقدینگی لازم برخوردارند از بهمن ماه همراه با حقوق و دستمزد کارگران عیدی و پاداش سرانجام سال را هم می پردازند.

به گفته وی بسیاری از ادارات، سازمانها و شرکت ها پرداخت عیدی کارگران را بهمن ماه انجام می دهند چرا که به لحاظ بعضی حسابرسی ها، تراکنش های اقتصادی و ازدحام بانکی برای کارفرمایان بهتر است و بسیاری از خانوارهای کارگری نیز با فراغ خاطر بیش تری نسبت به تهیه مایحتاج شب عید و اقلام مورد احتیاج خود اقدام می نمایند.

این مقام مسئول کارگری درباره میزان پرداخت عیدی کارگران نیز گفت: با وجود آنکه مصوبه مجلس، میزان پرداخت عیدی کارگران را معین نموده و دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر میزان عیدی دریافتی پیش بینی نموده اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است. کارگران به سنوات و تعداد روزهایی که کار نموده اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش سرانجام سال را کسانی کامل می گیرند که یکسال در آخرین کارگاه یا محل کار مشغول کار بوده و ارتباطشان را با محل کار قطع ننموده و بیمه پردازی آنها به طور کامل انجام شده باشد.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس قانون مربوط به معین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار مصوب سال 1370 مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار نموده اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 198

به "واریز عیدی کارگران با حقوق بهـمن ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واریز عیدی کارگران با حقوق بهـمن ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید