مشترکات ایران و هند، سنگ بنای محکمی برای سرمایه گذاری میان دو کشور است

به گزارش دیار سلمان، خبرنگاران: وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با همتای هندی خود گفت: مشترکات فراوان ایران و هند، سنگ بنای محکمی برای سرمایه گذاری بر مناسبات دو کشور است.

مشترکات ایران و هند، سنگ بنای محکمی برای سرمایه گذاری میان دو کشور است

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه در آستانه برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک مالی ایران و هند در دیدار با سلمان خورشید همتای هندی خود، گفت: قدمت روابط ایران و هند به هزاره ها باز می گردد و دو ملت ازیک منشاء، زبان، تاریخ و فرهنگ مشترک برخوردارند که می توان روی این مشترکات سرمایه گذاری کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به سفر سلمان خورشید به عنوان شروع مرحله جدیدی از روابط دوکشور، گفت: دوکشور همیشه از روابط گرمی برخوردار بوده و هیچ سدی نمی تواند مانع ارتقاء روابط فیمابین گردد.

صالحی با اعلام آمادگی کشورمان برای بسط همکاری ها در حوزه های مختلف مالی، تجاری، کشاورزی، صنعتی، ارتباطات و آموزش، به صورت دو جانبه، چندجانبه و منطقه ای، بر ضرورت تسهیل در ارتباطات بیشتر مردم با مردم نیز تاکید نمود.

وزیر امورخارجه هند نیز در این ملاقات، با تاکید بر مشترکات فراوان دو کشور ، مناسبات تهران - دهلی نو را مهم، عمیق، دیرینه و دیرپا خواند و گفت: ما روابط با ایران را ویژه می دانیم.

سلمان خورشید با اشاره به تاکید مقامات عالیه کشورش برای گسترش مناسبات با ایران، اضافه کرد: علاوه بر این مسئله ما باتوجه به ریشه ها و فرهنگ مشترک، احساس دوستی عمیقی با ایران داریم و تاثیرات فرهنگی ایران بر هند ارزشمند است.

وی توضیح داد: ما مصمم به کشف و بهره برداری از همه ظرفیتهای مشترک همکاری هستیم و کمیسیون مشترک مالی دو کشور برای بسترسازی، برطرف موانع و پیگیری توافقات بسیار اهمیت دارد.

وزیر امور خارجه هند با تاکید بر اهمیت افزایش ارتباطات مردم با مردم و همکاری بخشهای خصوصی، تقویت همکاریهای آموزشی و دانشگاهها را نیز مورد توجه قرار داد، آنالیز همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به ویژه پروژه بندر چاه بهار جهت اتصال به افغانستان، کریدور شمال - جنوب ، انرژی و تسهیلات کنسولی از دیگر محورهای مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و هند در این ملاقات بود.

دو طرف همچنین با تاکید بر اهمیت رایزنی و همکاری دو کشور در صحنه های منطقه ای و بین المللی از جمله مسئله هسته ای و تحولات در افغانستان و سوریه، استمرار رایزنی ها در جهت یاری به حل مسائل، حل و فصل مسائل به وسیله مصاحبه، رد دخالت بیگانه و نفی کامل افراط گرایی را مورد توجه قرار داده و دیدگاههای خود را تشریح کردند.

صالحی در این ارتباط ضمن حساس و خطیر خواندن اوضاع در افغانستان و سوریه و تاثیر آن بر منطقه، ادامه تشدید بحران در این مناطق را نتیجه دخالت بیگانه و حمایت از افراط گرایان توصیف کرد.

وی با رد تقسیم افراط گرایی و تروریزم به خوب و بد، خطرات این جریانات برای منطقه و دنیا را یادآور شد و تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای یاری به حل و فصل این بحرانها به وسیله توقف خشونت و انجام مصاحبههای سیاسی از جمله در چارچوب جنبش عدم تعهد را تشریح کرد.

وزیر خارجه هند نیز با مهم خواندن وضعیت در افغانستان و سوریه و تاثیرات آنها برکشورهای منطقه، در ارتباط با سوریه ضرورت توقف خشونت، اجازه به مردم سوریه برای مشخص سرنوشت خویش، حمایت از طرح 6 ماده ای آقای کوفی عنان و تلاشهای اخضر ابراهیمی را مورد تاکید قرار داد.

طرفین در سرانجام ملاقات، بر ضرورت افزایش تماسها و رایزنیهای فیمابین تاکید نمودند.

منبع: تسنیم
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 624

به "مشترکات ایران و هند، سنگ بنای محکمی برای سرمایه گذاری میان دو کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشترکات ایران و هند، سنگ بنای محکمی برای سرمایه گذاری میان دو کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید