فوتبال زنان، در جستجوی درخشش ، خسرویار راه کی روش را می رود

به گزارش دیار سلمان، فوتبال بانوان ایران چند سال بعد از فوتسال بانوان کارش را آغاز کرد اما تا الان پیشرفت چندانی نداشت. شاید یکی از مهمترین دلایل این مساله، نبود امکانات لازم برای فوتبال بانوان بود. امکاناتی مثل زمین فوتبال مناسب، نبود اسپانسر، باشگاه و غیره. البته در کنار آن، یک سری مسائل حاشیه ای هم مانع پیشرفت فوتبال بانوان شد تا فوتسال به سرعت از آنها جلو بزند و بر قله آسیا بایستد. با این شرایط، کمتر کسی به موفقیت فوتبال بانوان ایران امید داشت که ناگهان همه چیز تغییر کرد. هم لیگ فوتبال بانوان بهتر و منظم تر از قبل برگزار گردید و هم اینکه تیم های فوتبال بانوان ایران در رده های مختلف سنی، کوشش بیشتری برای رسیدن به موفقیت داشتند. حالا امیدها به فوتبال بانوان برگشته و همه منتظر افتخارآفرینی آنها هستند.

فوتبال زنان، در جستجوی درخشش ، خسرویار راه کی روش را می رود

فوتبال بانوان این روزها پیشرفت خوبی در پیش گرفته و هم در لیگ برتر و هم تیم های ملی شاهد درخشش بانوان در رده های مختلف سنی هستیم. در لیگ برتر، این فصل شاهد رقابت عجیب و پایاپایی از تیم های بانوان هستیم. البته تیم شهرداری بم خودش را از دیگر تیم ها جدا کرد و بدون شکست و حتی تساوی، برای رسیدن به قهرمانی کوشش می نماید اما برای نایب قهرمانی، تیم های زیادی در حال رقابت هستند.

نکته جالب این است که برای تماشای مسابقات لیگ برتر بانوان محدودیتی وجود ندارد و خانواده بازیکنان هم می توانند به استادیوم بروند و بازی تیم های بانوان را از نزدیک ببینید. مثلا در بازی تیم های آذرخش تهران و ملوان بندرانزلی که در استادیوم راه آهن تهران برگزار گردید، مردان زیادی به استادیوم آمدند و بازی را از نزدیک تماشا کردند. آن هم در یک بازی پرگل و زیبا تا متوجه شوند در فوتبال بانوان هم استعدادهای زیادی وجود دارد. این مساله البته مختص تهران نیست و ظاهرا در شهرهای دیگر هم خانواده بازیکنان بدون هیچ محدودیتی می توانند به استادیوم بروند و بازی ها را تماشا نمایند.

این مساله نشان می دهد فوتبال بانوان بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و کوشش می گردد به بالاترین سطح در فوتبال آسیا برسد. جایگاهی که الان تیم فوتسال بانوان در آسیا دارند. البته شرایط فوتبال و فوتسال در بانوان خیلی متفاوت است. در فوتسال اگرچه یک سری بی توجهی مثل پرداخت نکردن پاداش قهرمانی ها وجود دارد اما به لحاظ امکانات شرایط بهتری دارد. این در حالی است که در فوتبال بانوان همچنان از لحاظ امکانات، شرایط چندان خوب نیست. به این صورت که زمین هایی که در اختیار تیم های بانوان قرار می گیرد، استاندارد لازم را ندارد و معمولا مسائل برای برگزاری مسابقات زیاد است. مثلا تیم آذرخش تهران که تنها نماینده پایتخت در لیگ برتر فوتبال بانوان است، در هفته های اخیر معمولا در یک زمین گل آلود و باتلاقی از حریفانش میزبانی کرد یا در مریوان شرایط بازی مهیا نبود اما بانوان مجبور شدند در همان شرایط و سرمای شدید بازی را برگزار نمایند.

البته در شهرهایی مثل اصفهان و انزلی، معمولا امکاناتی که در اختیار تیم مردان قرار می گیرد، در اختیار تیم زنان هم قرار گرفته اما در کل، همچنان شرایط استادیوم ها چندان مطلوب نیست. با این حال، بانوان زیادی به خاطر عشقی که به فوتبال دارند و بدون دستمزدی که بتواند آنها را راضی کند، فوتبال بازی می نمایند تا بلکه روزی، بتوانند در بالاترین سطح فوتبال آسیا قرار بگیرند. همین عشق به فوتبال هم باعث شد حالا یک لیگ منظم در فوتبال بانوان داشته باشیم.

لیگی که با حضور 12 تیم از استان های مختلف برگزار می گردد. این لیگ معمولا دچار تغییرات زیادی می گردد. مثلا قبلا استقلال خوزستان تیم داشت اما منحل شد. ملوان به خاطر مسائل اقتصادی، حدود 2 سال حضور نداشت و سال جاری برگشت و تغییرات عجیب دیگری که چندان قابل پیش بینی نیست. نکته جالب این است که معمولا استان هایی در تیم دادن دچار مشکل می شوند که استعدادهای زیادی دارند. مثلا خوزستان و مازندران که در فوتبال مردان هم همواره استعدادهای زیادی داشته و دارند اما در تیم دادن مشکل پیدا کردند. البته ملوان این روزها با قدرت کارش را دنبال می نماید تا خود را به عنوان یکی از مدعیان معرفی کند اما در خوزستان این فصل خبری از تیم نبود. -

همین مساله هم کار را برای تیم های ملی بانوان سخت تر نموده. چراکه سرمربیان تیم های مختلف بانوان تصور می نمایند استعدادهای زیادی در خوزستان حضور دارد اما دیده نمی شوند. این مساله باعث شد کتایون خسرویار سرمربی تیم زیر 19 سال بانوان ایران به دنبال تست دریافت از استعدادهای فوتبال جنوب کشور باشد. خسرویار اگرچه مثل کارلوس کی روش علاقه خاصی هم به بازیکنان 2 رگه دارد و در امریکا هم چند بازیکن کشف و به تیم ملی اضافه نموده اما در کوشش است تا حداقل در خوزستان، بازیکنان سرعتی و گلزن انتخاب کند و به تیمش بیاورد: من فکر می کنم در جنوب ایران، استعدادهای فوتبالی زیادی هستند که می توانند به تیم های ملی فوتبال بانوان یاری نمایند. جوان های زیادی که سرعتی هستند و فکر گلزنی خوبی دارند. قبلا در خوزستان تیم استقلال خوزستان حضور داشت که منحل شد و این مساله کار را سخت کرد اما من می خواهم به خوزستان بروم و در آنجا از استعدادها تست بگیرم. مطمئنم که بازیکنان زیادی هستند که دیده نمی شوند. بازیکنانی که می توانند به فوتبال بانوان ایران یاری زیادی نمایند.

نکته جالب این است که خسرویار فقط برای تیم زیر 19 سال بانوان ایران کوشش نمی نماید و اگر استعدادی ببیند به تیم های دیگر هم معرفی می نماید: من و دستیارانم همه بازی های لیگ برتر فوتبال بانوان را تماشا می کنیم. یک سری از بازی ها را از نزدیک و تعداد دیگر را با فیلم. دستیار من خانم شهبازی در سپاهان سرمربی است و او هم بازیکنانی که فکر می نماید می توانند به تیم های ملی یاری نمایند را به من معرفی می نماید. متاسفانه معمولا بازیکنانی که به درد تیم زیر 19 سال بخورند، کمتر بازی می نمایند. به همین دلیل در تمرینات تست می شوند و نتیجه آن به من می رسد. من هم هر وقت بازیکنی در رده های بزرگسالان می بینم که استعداد خوبی دارد به کادرفنی تیم بزرگسالان می گویم تا اگر لازم بود از آنها استفاده نمایند.

تیم فوتبال بانوان بزرگسال این روزها در تورنمنت هند حضور دارد و تا الان هیچ بردی به دست نیاورد اما با این حال، خیلی ها تصور می نمایند فوتبال زنان ایران پیشرفت خوبی دارد و کم کم می تواند مثل تیم فوتسال زنان، حرف های زیادی در آسیا برای گفتن داشته باشد. البته سرمربی تیم زیر 19سال بانوان ایران فکر می نماید این روند پیشرفت کند است و باید کمی سرعت پیدا کند: درست است که لیگ فوتبال زنان منظم برگزار می گردد و هر سال پیشرفت خوبی داشت اما من فکر می کنم این روند پیشرفت کند است و باید آموزش فوتبال را توسعه بدهیم تا زودتر خود را به سطح جهانی برسانیم و مثل امریکا و اروپا به دنبال عنوان های ارزشمند باشیم. من قبلا هم گفتم و باز هم می گویم استعدادهای زیادی در فوتبال بانوان ایران وجود دارد که دیده نمی شوند. نداشتن تیم های نوجوان و جوانان باعث شده آنها دیده نشوند. اگر همه باشگاه ها، در رده های پایه هم فعالیت داشته باشند و بتوانند به صورت علمی به بانوان فوتبال را آموزش دهند، می توانیم خیلی زود در جهان حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم. این پیشرفت فوتبال بانوان خوب است اما باید سرعت آن بیشتر گردد.

شاید در این مورد حق با کتایون خسرویار باشد چون بدون شک تشکیل تیم های رده های پایه در باشگاه ها باعث کشف استعداد خواهد شد اما قبل از هر چیز احتیاج است اسپانسرها و حتی فدراسیون فوتبال توجه بیشتری به فوتبال بانوان داشته باشد. مثلا اگر فدراسیون فوتبال، باشگاه های لیگ رجحان فوتبال مردان را مجاب به تشکیل تیم های بانوان و البته تیم های رده های پایه کند، می توانیم شاهد یک پیشرفت فوق العاده ای در فوتبال بانوان باشیم و البته افتخارات زیادی که به دست می آورند. مساله ای که دور از دسترس نیست.

9-1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 208

به "فوتبال زنان، در جستجوی درخشش ، خسرویار راه کی روش را می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال زنان، در جستجوی درخشش ، خسرویار راه کی روش را می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید