عراق، اولین درخواست از نخست وزیر جدید، شروع رایزنی با فراکسیون ها برای تشکیل دولت

به گزارش دیار سلمان، رئیس جمهور عراق امروز عدنان الزرفی را مأمور تشکیل دولت جدید کرد و از او خواست تا انتخاباتی پیش از موعد و سالم برگزار کند.

عراق، اولین درخواست از نخست وزیر جدید، شروع رایزنی با فراکسیون ها برای تشکیل دولت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الفرات، برهم صالح رئیس جمهور عراق امروز سه شنبه در جریان مراسم مأمور کردن عدنان الزرفی برای تشکیل دولت جدید این کشور در کاخ السلام در شهر بغداد، برای الزرفی آرزوی توفیق و موفقیت در مأموریت جدیدش کرد.

وی همچنین از الزرفی خواست برای برگزاری انتخاباتی پیش از موعد کوشش کند و انتظارات عراقی ها و خواسته های مشروع تظاهرات کنندگان مسالمت جو را به وسیله اصلاحات لازم محقق کند.

صالح همچنین از مأمور تشکیل دولت جدید عراق خواست تا حاکمیت و ثبات و امنیت عراق را پاسداری کند.

وی اضافه نمود: عراق مستحق بهترین ها است و ملت آن جانفشانی های بزرگی برای زندگی آزاد و کریمانه و آینده ای نویدبخش برای همه فرزندانش انجام داده است.

صالح گفت: مأموریت ها و اقدامات زیادی همچنان پیشِ روی ما است که همه اقشار ملت عراق خواستار انجام آن هستند. این امانت و مسئولیتی بر گردن ما است که همگی باید برای تحقق آن کوشش کنیم.

در همین حال، عدنان الزرفی نیز بعد از مأمور شدن از کاخ السلام رهسپار مجلس شد تا مذاکرات درباره تشکیل دولت را شروع کند.

فالح الزیادی از نمایندگان ائتلاف النصر گفت: برگزاری انتخاباتی زودرس و سالم باید از جمله اولویت های تشکیل دولت باشد.

در همین حال، ریبین سلام عضو حزب دموکرات کردستان عراق در اولین واکنش، مأمور شدن الزرفی را به وی تبریک گفت و توضیح داد: کردهای عراق مسئله ای با اسامی ندارند. ما به عدنان الزرفی مأمور تشکیل دولت تبریک می گوییم و برایش آرزوی توفیق می کنیم.

وی در عین حال از الزرفی خواست تا به دلایلی که باعث ناکامی محمد توفیق علاوی در تشکیل دولت شد، توجه کند و حقوق اقشار را پاسداری و با آنها براساس قانون اساسی برخورد کند.

سلام گفت: باید مذاکره و گفت وگو با احزاب کرد عراقی در صدر برنامه باشد. تشکل های کرد عراقی در صورت پایبندی الزرفی به اجرای قانون اساسی و پاسداری از توازن و شراکت، از وی حمایت خواهند کرد.

شیروان میرزا از نمایندگان کرد مجلس عراق نیز گفت: کردها از الزرفی می خواهند که مسائل بین بغداد و دولت محلی منطقه کردستان عراق را در زمینه سهم کردها از بودجه و پرونده نفت و گاز و مسائل باقی مانده بین دوطرف به ویژه درباره اوضاع مناطق مورد مناقشه حل نماید.

طه امین دیگر نماینده کرد مجلس عراق نیز گفت: مأمور شدن الزرفی اولین گام است و موفقیت مأموریت او بستگی به خودش دارد.

وی اضافه نمود: الزرفی باید رایزنی ها با همه تشکل های مجلسی را شروع کند و اهداف دولت خودش و آنچه را به تشکل های کردستان عراق و این منطقه ارایه خواهد داد، توضیح دهد.

امین گفت که باید منتظر شد تا رایزنی های الزرفی با تشکل های کردستان عراق شروع گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 966

به "عراق، اولین درخواست از نخست وزیر جدید، شروع رایزنی با فراکسیون ها برای تشکیل دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، اولین درخواست از نخست وزیر جدید، شروع رایزنی با فراکسیون ها برای تشکیل دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید